اقدامات حقوقی مهم پس از فروش ملک

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی‌که خریدار در زمان مقرر در دفترخانه برای تنظیم سند حاضر نشود، فروشنده می‌تواند از دفترخانه درخواست کند برای او گواهی عدم حضور صادر شود.
اقدامات حقوقی پس از فروش ملک

پس از فروش ملک خیلی از فروشندگان برای آماده‌سازی مقدمات انتقال فروش ملک خود دچار مشکل و کمی سردرگمی می‎‌شوند. در ادامه با مجله دلتا با اقدامات حقوقی پس از فروش ملک همراه باشید.

خرید و فروش ملک

  • اولین مرحله اقدامات حقوقی پس از فروش ملک، مراجعه به دفترخانه قید شده در مبایعه‎‌نامه است. در این مرحله دفترخانه به فروشنده دو نامه برای مراجعه به اداره دارایی و شهرداری می‌دهد.
  •  در صورتی که خریدار بخواهد وام بانکی دریافت کند، تعیین دفترخانه بر عهده بانک مربوطه است و فروشنده پس از اخذ معرفی‌نامه‎ بانک به دفترخانه مراجعه و نامه‌‎های مربوط به دارایی و شهرداری را دریافت می‎‎‌کند.
  •  فروشنده باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، برای گرفتن مفاصاحساب مراجعه و مدارکی از قبیل اصل سند و کارت ملی مالک و نامه دفترخانه را همراه داشته باشد. در صورتی‌که برای گرفتن مفاصاحساب گواهی پایان‎‌کار نداشته باشد ملزم به دریافت پایان‌‎کار از شهرداری است که در حالت عادی یک تا دو روز زمان می‎‌برد. هزینه‎‌هایی که باید پرداخت شود شامل عوارض نوسازی و پسماند و آموزش و پرورش و … است.
  • چنان‌چه ملک اوقافی باشد برای فروش آن باید از اداره اوقاف مجوز فروش گرفت.
  •  در صورتی‌که مدارک لازم برای تنظیم سند آماده شد می‎‌توان با مراجعه به دفترخانه برای تنظیم سند اقدام کرد.
  •  در صورتی‌که خریدار در زمان مقرر در دفترخانه برای تنظیم سند حاضر نشد، فروشنده می‌‎تواند از دفترخانه درخواست کند گواهی عدم حضور صادر شود.

قوانین خرید و فروش ملک

دریافت مالیات

در این مرحله افراد باید به اداره مالیات مربوط‌ به منطقه برای گرفتن مفاصاحساب مالیات مراجعه کنند. هم‌چنین باید مدارکی از قبیل اصل سند مالکیت و بنچاق و پایان‌‎کار دارای اعتبار و در صورت نداشتن پایان‎‌کار، فیش عوارض همان سال و کپی کارت ملی خریدار و فروشنده و در صورت ورثه‌ای بودن ملک، برگ انحصار وراثت و مالیات‌ بر ارث را همراه داشته باشند.

مدت زمان انجام این مراحل تقریبا یک هفته است و معمولا در سه نوبت برای تشکیل پرونده، پرداخت فیش و گرفتن برگ مفاصاحساب مالیات باید به اداره مالیات مراجعه شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنای بیشتر با نکات حقوقی مطلب، نکات حقوقی دریافت خسارت ملک را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۰۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۱۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۴:۱۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …