در این شرایط می‌توانید مهریه را از پدرشوهرتان بگیرید

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر دارای اصول خاصی است و می‌توان در هر زمانی که شوهر توانایی پرداخت آن را نداشته باشد از آن استفاده کرد.
شرایط دریافت مهریه از پدرشوهر

در برخی مواقع زوج‌ها در زندگی زناشویی به مشکلات بسیاری برمی‌خورند و کار به جدایی و طلاق کشیده می‌‎شود. در این شرایط زن مهریه خود را درخواست می‌کند. البته در موارد متعددی حتی زن قبل از طلاق برای مطالبه و اجرای مهر خود اقدام می‌‎کند که طبق قانون شوهر مکلف به پرداخت مهریه است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط دریافت مهریه از پدرشوهر می‌پردازیم.

دریافت مهریه از پدرشوهر

اگر مردی اموالی داشته باشد زن می‌تواند از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه مهرش را دریافت کند. اگر مرد اموالی نداشته نباشد، وی می‌تواند با دادن دادخواست اعسار از دادگاه تقاضای تقسیط (قسط‌بندی) کند.

منتهی گاهی این سوال ایجاد می‌شود، درصورتی‌که مرد توان مالی و استطاعت پرداخت مهریه را نداشته باشد امکان گرفتن مهریه از پدرشوهر وجود دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید به این نکته توجه کرد که در حالت عادی پدرشوهر هر چقدر هم از نظر مالی غنی و ثروتمند باشد، از نظر قانونی تکلیفی برای پرداخت مهریه پسرش ندارد.

ضمانت مهریه توسط پدر همسر

گاهی اتفاق می‌افتد هنگام عقد ازدواج و در سند ازدواج یا حتی در قراردادی مستقل از عقدنامه، پدرشوهر پرداخت مهریه را تقبل کرده است. همچنین ضامن پسرش شده که در صورت عدم پرداخت از جانب فرزندش، خود ملزم به پرداخت مهریه شود که در این شرایط زن می‌تواند با توجه به آنچه پدرشوهر تعهد کرده است برای مطالبه آن به او مراجعه کند.

شرایط دریافت مهریه

عدم پرداخت مهریه توسط پدرشوهر

در صورتی می‌توان مهریه را از پدرشوهر دریافت کرد که وی پرداخت مهریه را ضمانت کرده باشد. همچنین شوهر توان مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد. در این شرایط اگر پدرشوهر اعسار و ناتوانی خود از پرداخت مهریه را نتواند ثابت کند باید مهریه را پرداخت کند.

حتی باوجود عدم اثبات اعسار از پرداخت یک‌جای مهریه یا عدم پرداخت اقساط مهریه در صورت تقسیط توسط دادگاه، زن می‌‎تواند تقاضای بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را داشته باشد.

دادخواست مطالبه مهر از پدرشوهر (ضامن) می‌تواند همزمان با مطالبه مهریه از بدهکار اصلی (همسر) به دادگاه خانواده مطرح شود و نیاز نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن اقدام کند.

دریافت مهریه از پدرشوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب طلاق دادن زن بدون هیچ دلیلی امکان دارد؟ را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۲۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۹ ب٫ظ

  5. فاطمه

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ

    این سخن یک زنی است که باچنگ و دندان ازحریم خانواده دفاع کردواقعا با وضع این قوانین بیشتر به ازهم پاشیدگی خانواده توسط زنان کمک می شود یک دفعه هم قانون بگذارید که به زنانی که ازحریم خانواده دفاع کردند مخارج خانواده را باداشتن شوهر بیمار وبیکار تقبل کرده اند حق اولاد وحق همسر می دهیم

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …