آیا مادر می‌تواند فرزند را از ارث محروم کند؟

۳
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر کسی بخواهد در مورد اموالش بعد از مرگ تصمیمی بگیرد، فقط درصورتی‌که وصیت کند، می‌تواند تعیین تکلیف کند ولی تکلیف پدر و مادری که قصد دارند همه اموال خود را تنها به یکی از فرزندان بدهند یا یکی از فرزندان را از ارث محروم کنند، چیست؟
محروم کردن فرزند از ارث توسط مادر

بعضی اوقات متوفی مشخص می‌کند مقداری از اموال صرف امور خیریه شود یا کل اموالش را به یکی از فرزندانش بدهد. همان‌طور که می‌دانیم، هر فرد می‌تواند فقط در یک سوم از اموال به نفع خودش وصیت نماید و فقط در صورتی متوفی می‌تواند در بیش از یک سوم نظر بدهد که تمامی وراث راضی باشند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع محروم کردن فرزند از ارث توسط مادر می‌پردازیم.

تقسیم ناعادلانه ارث توسط پدر

تاکنون عبارت محرومیت از ارث را از اشخاص مختلف شنیده‌اید اما آیا واقعا می‌شود افراد را از ارث محروم کرد؟ طبق ماده ۸۳۷ قانون مدنی، محرومیت از ارث به این شکل است که اگر فردی به موجب وصیتی، یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کند، وصیت او نافذ نیست.
محرومیت از ارث با وصیت، فقط تا ثلث اموال نافذ و صحیح است و از نظر قانون، محرومیت وراث از کل اموال مورد قبول و صحیح نیست.

وصیت و میزان اعتبار آن

همان‌طور که در قانون بر لزوم وجود وصیتنامه تاکید شده، در عرف نیز وصیت کردن از واجبات زندگی بشر است. هر فرد باید وضعیت دارایی، اموال، بدهی، دیون و تکالیف دینی و مالی که بر گردنش است را معین و مشخص نماید و رسیدگی به این امور را به بازماندگان خود بسپارد.

محروم کردن فرزند از ارث

تقسیم ناعادلانه ارث توسط پدر

در صورتی که وصیتنامه هیچ‌یک از شرایط وصیتنامه‌های قانونی را نداشته باشد، می‌توان با طرح دعوای تنفیذ وصیتنامه، به آن اعتبار بخشید. فردی که وصیت می‌کند، باید هنگام تنظیم وصیتنامه اهلیت داشته باشد. حتی اگر بعد از تنظیم وصیتنامه فرد دچار جنون شود، مانعی برای اجرای وصیتنامه نخواهد بود و وصیتنامه همچنان معتبر است و قابلیت اجرا دارد. فردی که قصد خودکشی دارد و وصیتنامه از خود باقی می‌گذارد، وصیتنامه او معتبر و قابل اجرا نیست؛ زیرا این فرد اهلیت تنظیم وصیتنامه را ندارد. اگر به مسائلی پیرامون ارث علاقه دارید به مطلب این اموال پدر، فقط به پسر می‌رسد مراجعه کنید.

آیا محروم کردن فرزند از ارث توسط مادر ممکن است؟

طبق ماده ۸۴۱ قانون مدنی، موصی یا شخص وصیت‌کننده، تنها در مورد اموال متعلق به خود می‌تواند وصیت کند و در مورد اموال دیگران حتی با اجازه مالک آن‌ها، نمی‌تواند وصیت کند. موصی اگر وارثی نداشته باشد، می‌تواند هر کسی را به عنوان وارث خود معرفی کند و این تنها در مورد یک سوم اموال قابل اجراست و بقیه اموال طبق قانون تقسیم می‌شوند.

محرومیت از ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در این طلاق باید به مرد پول بدهید را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۴۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …