نزدیک شدن به مرگ با اختلال خواب

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشکلات و خطرات جدی سلامتی در ارتباط با بی‌خوابی مزمن وجود دارد. بی‌خوابی مزمن و درمان نشده می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات روانی و همچنین بیماری‌های جسمانی را افزایش دهد.
آسیبی که اختلال خواب برای سلامتی

حتما شما هم افرادی را دیده‌اید که در هر مکان و زمانی می‌توانند به راحتی بخوابند. فقط کافی است اراده کنند تا چشمانشان بسته شده و به خواب عمیق فرو بروند. همه حسرت خوابیدن این افراد را می‌خورند. مجله دلتا در این بخش به‌صورت خلاصه ۹ آسیبی که اختلال خواب برای سلامتی ایجاد می‌کند را بررسی می‌کند.

دیابت

بروز حوادث به دلیل خواب‌آلودگی

اختلال خواب باعث ایجاد خستگی مزمن در ذهن و بدن می‌شود و در نتیجه احتمال بروز حوادث مختلف و گاهی خطرناک را در طول روز بالا می‌برد.

کاهش بهره‌ هوشی

خواب نقش مهمی در تفکر و یادگیری دارد. کمبود خواب به هر شکل و دلیلی، باعث کاهش توجه، هوشیاری، تمرکز، استدلال و از دست دادن توانایی حل مساله می‌شود و یادگیری و ثبت خاطرات را برای شما سخت می‌کند.

مشکلات سلامتی

اختلال خواب و کم‌خوابی باعث ایجاد مشکلات جسمی فراوانی از جمله بیماری‌های زیر می‌شود:

  • بیماری قلبی
  • حمله‌ قلبی
  • نارسایی قلبی
  • ضربان نامنظم قلبی
  • فشار خون بالا
  • سکته
  • دیابت

با آسیبی که اختلال خواب برای سلامتی دارد آشنا شوید

ایجاد افسردگی

کمبود خواب با گذشت زمان می‌تواند باعث ایجاد افسردگی یا تشدید علائم آن شود. البته کم‌خوابی از علائم افسردگی است و همین موضوع می‌تواند باعث تشدید این اختلال در فرد شود.

پیری پوست

بی‌خوابی یا کم‌خوابی باعث زرد شدن پوست و پف کردن چشم‌ها می‌شود و به مرور زمان می‌تواند درخشش پوست را از بین ببرد. همچنین اختلال خواب باعث ایجاد چروک‌های ریز روی صورت و حلقه‌های تیره زیر چشم می‌شود.

فراموش‌کاری

وقتی کم می‌خوابید، ذهنتان نمی‌تواند اطلاعات را دسته‌بندی و بایگانی کند در نتیجه خیلی از اتفاقات و صحبت‌ها را فراموش می‌کنید یا نمی‌توانید خاطرات را به یاد بیاورید.

افزایش وزن

بله عجیب است اما اختلال خواب باعث افزایش احساس گرسنگی، اشتها و تمایل به مصرف غذاهای پرچرب و کربوهیدرات می‌شود. به همین دلیل است که اغلب افرادی که کم می‌خوابند چاق هستند. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ انجام شد مشخص شد افرادی که کمتر از ۶ ساعت در روز می‌خوابند ۳۰% بیشتر از افرادی که بین ۷ تا ۹ ساعت می‌خوابند در معرض چاقی قرار دارند.

افزایش خطر مرگ!

طبق نتایج مطالعاتی که در بریتانیا روی ۱۰هزار کارمند دولتی انجام شد مشخص شد افرادی که شب‌ها ۵ ساعت یا کمتر از آن می‌خوابیدند، خطر مرگ به هر علتی را برای خود تا ۲ برابر افزایش می‌دادند. در این تحقیق مهم‌ترین علت مرگ ناشی از اختلال خواب، بیماری‌های قلبی عروقی ثبت شده است.

از دست دادن توانایی ارزیابی و تشخیص

اختلال خواب می‌تواند توانایی قضاوت و تشخیص را مختل کند. این اختلال امکان ارزیابی صحیح موقعیت‌ها را از افراد گرفته و امکان تصمیم‌گیری عاقلانه را از بین می‌برد.

آسیبی که اختلال خواب برای سلامتی دارد

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب چگونه هم بخوریم هم لاغر بمانیم! را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۵۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…