این موارد نشان می‌دهد در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اید

۱۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عصبانیت، اضطراب، پنهان‌‌کردن احساسات واقعی و اعتمادبه‌نفس پایین ویژگی‌هایی هستند که برخی از خانواده‌های سمی به فرزندان خود منتقل می‌کنند.
تاثیر خانواده سمی بر شکل‌ گیری شخصیت افراد

در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به بررسی تاثیر خانواده سمی بر شکل‌ گیری شخصیت افراد می‌پردازیم. این بررسی به ما کمک می‌کند تا دنیای درونی خود را بیشتر درک کنیم. دانستن دلایل ترس و اضطراب ما می‌تواند به درمان آن کمک کرده و زندگی‌مان را بهتر کند.

تاثیر خانواده سمی بر شکل‌ گیری شخصیت افراد

خودخواهی و بی‌تفاوتی والدین نسبت به احساسات فرزندانشان در دوران کودکی تاثیر زیادی بر شکل‌گیری شخصیت آن‌ها می‌گذارد.

از کنترل شدن می‌ترسید

در بسیاری از خانواده‌های ناسالم، والدین تلاش می‌کنند تا سایر اعضای خانواده را کنترل کنند. این رفتار به هیچ وجه طبیعی نیست و در طولانی‌مدت به آزار عاطفی تبدیل می‌شود. این نوع رفتار باعث می‌شود شما احساس کنید به اطرافیان خود کمتر اعتماد دارید و حس بی‌ثباتی و ناامنی در روابطتان به وجود می‌آید. همچنین، این رفتار مانع شما در ایجاد روابط جدید می‌شود و شما را از داشتن ارتباطات متنوع و سالم با دیگران باز می‌دارد.

در تعاملات اجتماعی و اعتماد به دیگران مشکل دارید

در تعاملات اجتماعی و اعتماد به دیگران مشکل دارید

وقتی فردی در یک فضای ناامن و پر از کنترل‌گری و آزارهای ذهنی زندگی می‌کند، احساسات و روحیه او تحت تأثیر قرار می‌گیرد. برخی از والدین ممکن است نتوانند حمایت کافی را برای فرزند خود فراهم کنند و در نتیجه حس می‌کند دچار کمبود حمایت و قدردانی شده است. همچنین، در سناریوی دیگری، فرد ممکن است در یک خانواده زندگی کند که همیشه در حال مراقبت و نگرانی ناشی از کنترل گری به سر ببرد و این ممکن است باعث ایجاد یک حس اجتنابی و خودحفاظتی شود. برای اینکه روابط بهتری با دیگران داشته باشید به مطلب رازهای ازدواج موفق و داشتن رابطه ماندگار سر بزنید.

با شکست‌خوردن به راحتی کنار نمی‌آیند

کودکانی که در یک فضای سمی بزرگ می‌شوند، ممکن است همیشه احساس کنند که خودشان به اندازه کافی خوب نیستند یا حتی بی‌ارزش هستند. آن‌ها ممکن است با خواسته‌های بیش از حد مواجه شده و اگر انتظارات والدین خود را برآورده نکنند، همیشه مورد سرزنش قرار بگیرند. این تجربه‌ها باعث می‌شود که افراد در طول زمان عزت نفس پایینی داشته باشند و به خودشان اهمیت ندهند.

احساس کمبود هویت

احساس کمبود هویت از تاثیر خانواده سمی بر شکل‌ گیری شخصیت افراد

از آنجا که این الگوی رفتاری ناشی از تجربه‌های قبلی است، مهم است که افراد به خود بیشترین توجه و احترام را بدهند. آن‌ها باید بفهمند که ارزشمند هستند و اهمیت دارند، مستقل از نتایجی که به دست می‌آورند، توانایی لازم برای ایجاد تغییر در زندگی خود را دارند. افراد می‌توانند با تحلیل اعتقادات منفی خود، با خود صلح کرده و روی خودباوری‌شان کار کنند.

انتقاد از تاثیر خانواده سمی بر شکل‌ گیری شخصیت افراد

عزت‌نفس پایین، یکی از آثاری است که از تجربه‌های والدین سمی بر روی فرزندان باقی می‌ماند. این کودکان همواره احساس می‌کنند که احمق و بی‌ارزش هستند و نمی‌توانند هیچ چیز بهتری را به دست آورند. آن‌ها در هر فعالیتی که انجام می‌دهند، از خود انتقاد می‌کنند، تردید دارند و به فکر عواقب منفی آن فعالیت هستند.

سرکوب کردن احساسات

سرکوب کردن احساسات از تاثیر خانواده سمی بر شکل‌ گیری شخصیت افراد

والدینی که به صورت کلامی یا فیزیکی کودک را آزار می‌دهند، اغلب احساسات او را نادیده می‌گیرند. به علاوه، اگر بچه‌ها تلاش کنند احساسات خود را بیان کنند، ممکن است به بدرفتاری بیشتری از سوی خانواده منجر شود. در نتیجه، بچه‌ها عادت می‌کنند که درد، رنجش و عصبانیت خود را پنهان کنند. در طول زمان و در ادامه مسیر زندگی خود، ممکن است احساسات دیگران را نسبت به احساسات خود اولویت دهند.

اضطراب

اضطراب از تاثیر خانواده سمی بر شکل‌ گیری شخصیت افراد

کودکانی که در خانواده‌های سمی بزرگ می‌شوند، اغلب با اختلالات اضطراب مواجه می‌شوند. این امر ناشی از بی‌ثباتی خانواده، بدرفتاری روحی و جسمی و عدم امنیت است. کودکان مبتلا به اضطراب با مشکلاتی در تمرکز روبه‌رو می‌شوند و ممکن است احساساتی مانند تحریک‌پذیری، بی‌قراری، نگرانی و تنش را تجربه کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه متوجه شویم کسی دروغ می‌گوید؟ را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. احمد حشمتی

    ۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۵:۵۳ ق٫ظ

    برای روشن بینی باید حکومت به خواسته جوان پاسخ مثبت دهد

    پاسخ

  2. عاطفه

    ۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۰:۴۳ ق٫ظ

    ای کاش خانواده‌هایی که فهم وشعور بچه داری ندارند بچه دار نمیشدن 🤕برعکس دست به بچه آوردنشون عالیه 🤕

    پاسخ

    • علی اسما

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۲:۵۹ ب٫ظ

      ای آدم ها اگه نعی تونید بچه تون را خوشبخت کنید ، بچه دار نشید . من یتیم و بیکس‌ از مادر و پدر بد قیافه و عقب افتاده بدنیا آ

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۲ در ۴:۱۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۴:۳۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۰۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۵۲ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۲ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۲۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…