گوشی خیس شده را چه کنیم؟

۱۰
19
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با کمی خوش‌شانسی و سرعت‌عمل می‌توانید گوشی خیس شده خود را نجات دهید.
گوشی خیس شده

هرچقدر هم که مراقب باشیم، گاهی گوشی همراه ما داخل آب می‌افتد یا زیر باران خیس می‌شود. در این شرایط دستپاچه نشوید چون برای نجات گوشی خیس شده راه‌هایی وجود دارد. مجله دلتا در ادامه توضیح می‌دهد که اگر گوشی خیس شده است چه کنیم و برای خشک‌کردن و جلوگیری از آسیب‌دیدن قطعات آن از چه روش‌هایی استفاده کنیم.

خاموش‌کردن گوشی و جداکردن لوازم و قطعات آن

فوری گوشی را خاموش کنید، حتی اگر ظاهرا کار می‌کند و مشکلی ندارد. اگر گوشی موقع خیس‌شدن به برق متصل بوده است، با احتیاط محافظ یا چندراهی برق را خاموش کنید و دوشاخه را از پریز بکشید. چون ممکن است که موقع جداکردن گوشی دچار شوک الکتریکی شوید. سپس به‌سرعت قاب محافظ گوشی و سایر لوازم جانبی آن را جدا کنید. هرچه قسمت‌های بیشتری را جدا کنید، آب کمتری داخل گوشی جمع می‌شود.

خشک‌کردن گوشی

استفاده از دستمال بدون پرز

گوشی را با دستمال بدون پرزی پاک کنید. اگر دستمال میکروفیبر داشته باشید که چه‌ بهتر (مانند دستمال پاک‌کردن عینک یا دوربین عکاسی). اگر حوله یا دستمال در دسترستان نیست، دستمال کاغذی هم مفید است.

نجات دادن گوشی خیس شده

بسته‌های سیلیکا‌ژل

سیلیکاژل از هر ماده خشک‌کننده دیگری موثرتر است. اگر بسته‌های سیلیکاژل موجود در قوطی قرص، جعبه کفش و بسته‌بندی وسایل الکترونیک را جمع‌ کرده و آن‌ها را دور نینداخته باشید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. گوشی و باتری آن را در کاسه بزرگی بگذارید و روی آن چند بسته سیلیکاژل قرار دهید. ۴۸ تا ۷۲ ساعت صبر کنید تا سیلیکاژل بتواند تمام رطوبت باقی‌مانده در گوشی را جذب کند.

گوشی خیس شده ، با ژل

بستر گربه کریستالی

گوشی خود را با ۴ فنجان (حدود نیم کیلوگرم) بستر گربه کریستالی بپوشانید. بستر گربه کریستالی از سیلیکاژل ساخته شده که بهترین ماده برای جذب رطوبت گوشی خیس شده است. لایه‌ای از بستر گربه کریستالی را در ظرفی بریزید و گوشی بازشده و باتری آن را روی این لایه قرار دهید. سپس باقی‌مانده مواد را داخل ظرف بریزید تا گوشی را کاملا بپوشاند. باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت صبر کنید تا رطوبت گوشی کاملا جذب شود.

بستر گربه کریستالی

برنج خام

گذاشتن گوشی در برنج روشی شناخته‌شده‌ برای نجات گوشی خیس شده است. این بهترین روش نیست ولی اگر به هر دلیلی به چیز بهتری دسترسی ندارید، بهتر از هیچ است.

ابتدا گوشی را خاموش کنید و تا حد امکان تمام قسمت‌های آن را از هم جدا کنید و قسمت‌های بیرونی و درگاه شارژ را کاملا خشک کنید. بهتر است که از ظرف دردار استفاده کنید. ظرف را با مقدار کافی برنج خام پر کنید، طوری که از تمام جهات گوشی را بپوشاند. سپس در ظرف را بگذارید. اگر باتری و قسمت‌های دیگری را جدا کرده‌اید، آن‌ها را نیز داخل برنج بگذارید. ظرف محتوی برنج و گوشی را زیر نور چراغ رومیزی یا منبع حرارت ملایم دیگری قرار دهید تا فرایند تبخیر سریع‌تر شود. دست‌کم ۴۸ ساعت صبر کنید تا رطوبت گوشی کاملا جذب برنج شود. گوشی هرچه بیشتر در برنج بماند، بهتر است.

نجات گوشی خیس شده با برنج

روشن‌کردن گوشی

برای خشک‌کردن گوشی خیس شده باید آن را دست‌کم ۲۴ ساعت و در حالت ایده‌آل ۴۸ ساعت یا بیشتر خاموش نگه دارید. قبل از این مدت برای امتحان‌کردن گوشی یا مشاهده نتیجه کار آن را روشن نکنید، چون اگر هنوز هم آبی داخل گوشی باشد، به‌راحتی می‌تواند الکتریسیته را به نقاطی از برد مدار منتقل کند که موجب خراب‌شدن گوشی می‌شود.

خارج‌کردن آب موجود در اسپیکر گوشی

پس از انجام تمام مراحل بالا برای نجات گوشی و روشن‌کردن آن، به فروشگاه برنامه‌ها بروید. برای گوشی‌های آیفون می‌توانید از برنامه Sonic V و برای گوشی‌های اندروید نیز می‌توانید از برنامه Sonic Sound Wave Generator استفاده کنید. اگر تمایلی به استفاده از برنامه‌ها ندارید، وب‌سایت‌هایی مانند Fix My Speakers نیز همین کار را برای شما انجام می‌دهند.

روشن کردن گوشی‌خیس شده

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب سه‌سوته از شر شپشک برنج راحت شوید! را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۴۳ ب٫ظ

  3. سمیرا

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۲ ب٫ظ

    چندین بار این اتفاق برای من و اطرافیان افتاده و بدون در آوردن قطعات ،فقط خشک کردیم و گذاشتیم در ظرف برنج

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۴۸ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۶ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۴ ب٫ظ

  9. بی نام

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۳۳ ب٫ظ

    دادش همه اینا رو گفتی ما خودمون بلد بودیم 😃😂

    پاسخ

    • من وما

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۱۴ ب٫ظ

      خوب بود مرسی که اطلاعات به مادادید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…