لیوان‌های طرح‌دار منبع سرب و کادمیوم

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
P1181 710 01183 01 لیوان‌های طرح‌دار منبع سرب و کادمیوم

تحقیقات تازه نشان می دهد لیوان های طرح دار زیبا به نظر می رسند؛ اما برای سلامت زیان آورند.  رنگ مورد استفاده روی شیشه لیوان می تواند حاوی مقادیری سم سرب و کادمیوم باشد، از این رو برای سلامت پر خطرند.

یافته ها نشان داده است، در لیوان های لعاب دار طراحی شده، ورقه های رنگ غالباً روی لیوان هستند و می توانند در دراز مدت بلعیده شوند که برای سلامت انسان خطردارد.

jalali103 لیوان‌های طرح‌دار منبع سرب و کادمیوم

در این مطالعه، محققان دانشگاه پلایموث انگلستان ۱۹۷ آزمایش روی لیوان های نو و دست دوم انجام دادند، آنها به وجود سرب در ۱۳۹ مورد و کادمیوم در ۱۳۴ مورد روی سطح لیوان پی بردند که گاه تا بیش از ۱۰۰۰ برابر بیشتر از حد مجاز بود.

اندرو ترنر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: مواد خطرناک در رنگ و لعاب لیوان های تزئین شده عوارضی آشکار برای سلامت انسان و محیط زیست دارند. یافتن این میزان بالا سرب و کادمیوم روی سطح خارجی لیوان و اطراف لبه آن، تعجب آور است.

ترنر می افزاید: «خطرات سلامت ناشی از بلع این میزان مواد در درازمدت خطرناک است. از این رو باید این صنعت مورد توجه قرار گیرد.»

در این تحقیق، انواع لیوان ها با استفاده از اسپکترومتر فلورسنت اشعه ایکس (XRF) ارزیابی شده اند. غلظت سرب موجود از حدود ۴۰ تا ۴۰۰ هزار بخش درهر میلیون (ppm) و میزان کادمیوم از حدود ۳۰۰ تا ۷۰ هزار ppm بود.

براساس اعلام اداره محیط زیست آمریکا، میزان مجاز استفاده از رنگ روی لیوان آشامیدنی به ترتیب برای سرب و کادمیوم ۲۰۰ و ۸۰۰ ppm است./سلامت نیوز


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…