مردان اجازه ازدواج با این زنان را ندارند

۵
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حالت کلی خواستگاری مرد از زن مجاز و بلا اشکال است اما در برخی از موارد ممکن است خواستگاری از زن به لحاظ وجود موانعی امکان‌پذیر نباشد.
اجازه ازدواج با برخی زنان

خواستگاری معمولا پیشنهاد ازدواجی است که از طرف مرد به زن ارائه می‌شود و نشان‌دهنده قصد و تمایل وی برای تشکیل خانواده و زندگی مشترک است. به همین دلیل هم باید برخی از احکام شرعی در خصوص خواستگاری و همچنین دوران نامزدی رعایت شود که به عنوان یکی از مهم‌ترین احکام خواستگاری در شرع و قوانین، می‌توان به موانع خواستگاری از زن اشاره کرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اجازه ازدواج با برخی زنان می‌پردازیم.

خواستگاری از زن شوهردار

درصورتی‌که زنی متاهل و در قید زوجیت مرد دیگری باشد، نمی‌توان از او خواستگاری کرد. عدم امکان خواستگاری از زن شوهردار به لحاظ شرعی و عرفی به قدری شناخته شده و پر اهمیت است که نیازی به بیان حکم قانونی آن نیست؛ با این حال درصورتی‌که شخصی از زن شوهردار خواستگاری کرده و با علم به اینکه زن متاهل است به این امر ادامه دهد، می‌توان از او به جرم مزاحمت برای زنان شکایت کیفری کرد که بر اساس قانون مجازات اسلامی به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

خواستگاری از زن در ایام عده

بر اساس قوانین درصورتی‌که مردی فوت کرده باشد، همسر او موظف است به مدت ۴ ماه و ده روز عده وفات نگه دارد و در طول مدت عده وفات، زن اجازه ازدواج با دیگری را نخواهد داشت. همچنین درصورتی‌که زنی به طلاق رجعی از شوهر خود جدا شود، باید به مدت سه ماه پس از عادت ماهیانه عده طلاق نگه دارد و در صورت تمایل، پس از آن شوهر کند. لذا در حالت کلی امکان ازدواج زن در طول مدت عده وفات یا طلاق منتفی است و درصورتی‌که با زن در طول مدت عده ازدواج شود، حکم ازدواج با زن شوهردار را خواهد داشت.

ازدواج ازدواج مردان

خواستگاری از محارم نسبی و سببی

دسته دیگر از موارد ممنوعیت خواستگاری، محارم نسبی و سببی هستند. محارم نسبی یا سببی به معنای خویشاوندانی هستند که ازدواج با آن‌ها حرام است. پس طبیعتا خواستگاری کردن از محارم نسبی و سببی نیز باطل خواهد بود. از جمله محارم نسبی مرد می‌توان به مادر، مادربزرگ مادری و پدری، دختر، نوه‌های دختری و پسری، خواهر، دختر برادر و دختر خواهر و نوادگان آن‌ها، عمه، خاله، عمه‌ها و خاله‌های پدر و مادر اشاره نمود. محارم سببی مردان نیز شامل نامادری او، عروس او، مادرزن و مادربزرگ‌های همسر او، دختر همسر (از شوهر دیگر) هستند که از این اشخاص نیز به دلیل ممنوعیت ازدواج نمی‌توان خواستگاری کرد.

موانع ازدواج

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این مدارک برای ازدواج مجدد زن و مرد ضروری است را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۰۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۳۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۰۸ ب٫ظ

    جالب است که محدودیت ها معمولا برای زن وجود دارد و برای مرد وجود ندارد . مثلا مرد زن دار می تواند از زن دیگری خواستگاری کند .‌ولی زن شوهردار نمی تواند از مرد دیگری خواستگاری کند .‌مرد می تواند دوزن یا بیشتر داشته باشد . ولی زن ، هرچند کاملا نازا باشد ؛ نمی تواند دو شوهر هم زمان داشته باشد .

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …