از بین بردن شپشک برنج در 5 مرحله ساده

6
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر با حشره‌های ریز درون برنج مواجه شدید جای نگرانی نیست با چند ترفند ساده به راحتی آن‌ها را برای همیشه از بین ببرید.
شپشک برنج

یکی از مشکلات عمده‌ای که بسیاری از خانم‌ها در آشپزخانه با آن مواجه هستند، مشاهده شپشک برنج و حشره حبوبات است. در چنین مواقعی با کلی سوال مواجه می‌شویم که آیا شپشک برنج خطرناک است؟ یا اینکه علت حشره زدن برنج چیست؟ عواملی مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث به وجود آمدن حشره در برنج و حبوبات می‌شود؛ اما جای نگرانی نیست چرا که با چند ترفند ساده و کاربردی به راحتی می‌توانید بهترین حشره کش برنج را در خانه بسازید بدون آنکه برای سلامتی شما خطر داشته باشد. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

شپشک برنج چیست و چه شکلی دارد؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این خصوص بدانید تا بتوانید حشره برنج مقابله کنید این است که بدانید حشره برنج چه شکلیه؟ به طور کلی شپشک‌ها آفت‌های ریزی هستند که اندازه آن‌ها 2 الی 3 میلی‌متر است؛ این حشره‌ها قادر هستند پرواز کنند و با حمله به برنج و غلات آن‌ها را سوراخ کنند. حشره برنج هرچقدر بالغ‌تر می‌شوند، با سرعت بیشتر نیز جابه‌جا می‌شوند و می‌توانند تا سی روز زنده بمانند. شپشک برنج هنگام که برنج و یا حبوبات را سوراخ می‌کند می‌تواند درون هرکدام از آن‌ها 4 تخم بگذارد که لاروها پس از 3 روز از تخم‌ها خارج می‌شوند. اما لازم به ذکر است که این حشره‌ها خطرناک نیستند و نمی‌توانند برای انسان‌ها بیماری‌‎زا باشند.

شپشک برنج

آیا شپشک برنج برای سلامتی مضر است؟

بسیاری از افراد با دیدن شپشک برنج دچار تردید می‌شوند که آیا این شپشک برای سلامتی مضر است و یا اینکه شپشک برنج می‌ تواند وارد موی سرد شود؟ لازم به ذکر است که این نوع حشره برنج هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد و ناقل بیماری نیست؛ اما می‌تواند باعث پودر شدن برنج و یا نفوذ به سایر خوراکی‌ها مانند حبوبات شود.

بهترین راه جلوگیری از شپشک برنج

در صورتی که درون برنج شپشک مشاهده کردید؛ برای از بین بردن حشره برنج لازم است بدانید که شپشک برنج از چی بدش میاد؛ به همین منظور ما چند راه مختلف و ساده را به شما معرفی می‌کنیم:

تله‌های چسبناک

با توجه به اینکه حشره برنج هنگامی که در معرض نور قرار می‌گیرد، جذب نور می‌شود؛ بنابراین بهترین درمان حشره زدن برنج این است که از تله‌های چسبناک استفاده کنید؛ به این صورت که برنج را روی سینی بریزید و در اطراف ظرف تله‌های چسبناک قرار دهید؛ در چنین مواقعی شپشک‌ها به نوار می‌چسبند و از آنجا که زیاد قوی نیستند نمی‌توانند خود را از نوار جدا کنند و می‌میرند.

قرار دادن برگ بو در برنج

بهترین راه برای جلوگیری از حشره زدن برنج، قرار دادن برگ بو در آن است؛ در این روش لازم است ابتدا برگ بو را بشویید تا از هر گونه آلودگی و ذرات آلوده پاک شود. سپس آن را خشک کنید تا رطوبت آن از بین برود؛ در نهایت چند برگ بو خشک را به طور کامل در بین دانه‌های برنج قرار دهید. تعداد برگ‌ها به مقدار برنج بستگی دارد. در پایان مطمئن شوید برنج خشک است و در شرایط مناسب قرار دارد.

شپشک برنج

استفاده از آب جوش برای از بین بردن شپشک برنج

استفاده از آب جوش برای از بین بردن شپشک برنج یک روش طبیعی، مؤثر و بی‌ضرر است. آب جوش می‌تواند به طور مؤثری شپشک‌ها را از بین ببرد. برای استفاده از این روش کافی است برنج را درون ظرف بریزید و روی آن را با آب جوش پر کنید؛ آب جوش حشره‌ها را می‌کشد و همه آن‌ها روی سطح آب شناور می‌شوند که به راحتی می‌توانید آن‌ها را از برنج جدا کنید.

استفاده از میخک

شپشک‌ها به شدت از بوی میخک فراری هستند؛ به مین دلیل برای دور کردن شپشک‌ها از برنج، می‌توانید کمی میخک را درون ظرف برنج بگذارید.

شپشک برنج

قرار دادن برنج در فریزر

اگر می‌خواهید مقدار زیادی برنج را در خانه نگهداری کنید و نمی‌دانید با شپشک برنج باید چکار کرد؟ بهترین راه قرار دادن برنج درون فریزر است؛ اما باید توجه داشت که با قرار دادن برنج در فریزر، طعم آن تغییر خواهد کرد. در این روش کافی است برنج را برای مدت سه الی چهار روز در فریزر قرار دهید و بعد آن را بسته‌بندی کنید؛ با این روش برنج 6 ماه قابل استفاده است.

مطلب پیشنهادی:  پلمبیر آناناس ؛ دسری خوشمزه برای مهمانی های خاص

 اگر حبوبات حشره زد چه کنیم؟

حشره زدن حبوبات بسیار رایج است و از آنجا که سرعت تاکثیر آن‌ها بسیار زیاد استُ اگر به موقع آن‌ها را از بین نبرید می‌توانند در مدت زمان کمی تمام حبوبات را از بین ببرد؛ به همین منظور بهترین راه برای رفع حشره حبوبات را در ادامه توضیح می‌دهیم:

حشره برنج

نمک زدن به حبوبات

استفاده از نمک برای جلوگیری از ایجاد حشره در حبوبات، یک روش قدیمی و کارآمد برای از بین بردن حشره حبوبات است؛ نمک قدرت ضد میکروبی و ضد حشره دارد و می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی برای دفع حشرات در حبوبات مورد استفاده قرار گیرد. برای استفاده از این روش کافی است ابتدا حبوبات را بشویید و به خوبی خشک کنید؛ سپس در یک ظرف یا کیسه مناسب، به هر لایه حبوباتی که می‌ریزید نمک بزنید؛ حدود یک قاشق چایخوری نمک برای هر لایه حبوبات کافی است.

شستشوی حبوبات

با مشاهده حشره بهتر است همان موقع حبوبات حشره‌زده را جدا کنید و باقی آن‌ها را به خوبی بشویید؛ توجه داشته باشید که باید از آب سرد برای شستشو استفاده کنید؛ بعد از شستشو، حبوبات را به خوبی خشک کنید و آن‎‌ها را در یک محیط خشک و با تهویه‌ مناسب قرار دهید؛ چرا که محیط خشک کمک می‌کند تا حشرات تاکثیر نشوند. در نهایت توجه داشته باشید که به صورت دوره‌ای حبوبات را بررسی کنید و از وجود حشرات اطمینان حاصل کنید و در صورت لزوم، مراحل شستشو و خشک کردن را تکرار کنید.

شپشک برنج

استفاده از جعبه کبریت

برای از بین بردن شپشک برنج یک جعبه کبریت داخل برنج بگذارید. گوگرد کبریت‌ها حشرات را فراری می‌دهد زیرا این حشرات از گوگرد متنفر هستند.

گذاشتن برنج در آفتاب

اگر برنج‌تان شپشک زده برنج را زیر نور آفتاب بگذارید زیرا تابش آفتاب سبب دور شدن این حشرات می‌شود. برنج شپشک زده را روی یک پارچه تمیز زیر نور آفتاب‌ پهن کنید. شپشک آفتاب را دوست ندارد و دنبال جای تاریک و مرطوب است بنابراین آفتاب سبب دور شدن شپشک می‌شود.

استفاده از قرص سیر یا قرص ضد بید

یکی از روش‌های از بین بردن حشره برنج استفاده از قرص سیر یا ضد بید است. این قرص را از داروخانه‌ها و عطاری‌ها تهیه کنید و درون برنج قرار دهید.

عوض کردن گونی برنج

شپشک روی گونی برنج تخم‌گذاری می‌کند بنابراین پس از نابودی حشرات دوباره برنج را در گونی قبلی نریزید زیرا دوباره ممکن است در آن حشره رشد کند. ار به این دسته از مطالب علاقه دارید، نحوه از بین بردن حشره حبوبات را مطالعه کنید.

پیشگیری از شپشک برنج

  • برنج را در محلی خشک و خنک نگه‌داری کنید زیرا شپشک برای رشد و تولیدمثل به مکان تاریک، گرم و مرطوب نیاز دارد.
  • برنج را در یک قفسه که با زمین ۲۰ سانتی‌متر فاصله دارد، طوری قرار دهید که هوا در آن جریان داشته باشد.
  • تعداد زیادی گونی برنج را روی هم نگذارید زیرا گرما موجب رشد حشرات می‌شود.
  • برنج را در جای مرطوب و در آشپزخانه و اتاق‌هایی که در آن درب حمام قرار دارند، نگذارید.
  • برنج را باید در جایی نگه‌داری کنید که در ساعاتی از روز نور کافی خورشید در آن بتابد اما برنج نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد.
  • گونی‌های برنج را در معرض باد مستقیم کولر قرار ندهید زیرا باد موجب خورد شدن دانه‌های برنج هنگام پخت می‌شود.
  • حشره برنج نسبت به بوی سیر حساس است پس چند بوته سیر در لابه‌لای برنج قرار دهید.
  • برنج را در ظرف‌های فلزی، شیشه‌ای یا پلاستیکی دردار نگهداری کنید.
  • فلفل چیلی خشک شپشک را دفع می‌کند، می‌توانید چیلی را درون پارچه یا پوشش نازکی قرار داده و در ظرف برنج بگذارید.

6 دیدگاه

  1. ناشناس

    18 شهریور 1402 در 7:38 ق.ظ

    عالیه مطالب

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      18 شهریور 1402 در 11:10 ق.ظ

      ممنون از همراهی شما.

      پاسخ

  2. عباس

    20 شهریور 1402 در 5:58 ق.ظ

    سلام و تشکر فراوان بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب بسیار مفید و آموزنده 🙏👌👌👌🙏،،عباس آقا

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      20 شهریور 1402 در 2:37 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما.

      پاسخ

  3. پروین حکیمی

    6 مهر 1402 در 0:05 ق.ظ

    در مورد شپشک گذاشتن برنج. کمک بسیار خوب و مفیدی بود.ممنونم

    پاسخ

  4. فرخ

    15 دی 1402 در 0:54 ق.ظ

    سلام ممنون از راهنمایی های که فرمودید همیشه زنده وپاینده باشید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

نان گوشت ترکی، غذای لذیذ و خاص

نان گوشت ترکی یکی از نان‌های بسیار ساده و خوشمزه است. شما می‌توانید این نان را با مواد گوش…