این مدارک برای ازدواج مجدد زن و مرد ضروری است

۵
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برخی مواقع ممکن است زن و مردی، در ازدواج اول خود با ناکامی مواجه شده باشند و پس از اینکه از همسر خود طلاق گرفتند، قصد ازدواج مجدد داشته باشند. سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که مدارک لازم برای ازدواج دوم چیست؟
مدارک لازم برای ازدواج مجدد

مدارک لازم برای ازدواج دوم زن و مرد از جمله مدارک مهمی است که برای ازدواج دوم باید آن‌ها را تهیه کرد. عقد نکاح یا ازدواج مطابق با قانون باید براساس تشریفات خاصی انجام بگیرد که از جمله این تشریفات خواندن صیغه عقد نکاح است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مدارک لازم برای ازدواج مجدد می‌پردازیم.

مدارک لازم برای ازدواج دوم زن

زن پس از سپری شدن عده طلاق یا فوت می‌تواند مجددا ازدواج کند. چه از نوع دائم و چه از نوع موقت. به همین منظور لازم است که مدارک لازم برای ازدواج دوم زن را مورد بررسی قرار داد. چرا که با مدارک ازدواج اول تفاوت‌هایی دارد.

یکی از مهم‌ترین مدارک، طلاق‌نامه است و بدون ارائه نمودن آن، نمی‌توان مجددا ازدواج کرد. از روی برگه طلاق‌نامه، سپری شدن مدت عده طلاق نیز قابل تشخیص است. البته درصورتی‌که همسر قبلی زن فوت کرده باشد، ارائه نمودن گواهی فوت وی، به عنوان مدرک الزامی است.

علاوه بر این، یکی‌ دیگر از مدارک لازم، اجازه پدر یا جد پدری ایشان است اما درصورتی‌که زن در ازدواج قبلی خود رابطه زناشویی داشته است، نیازی به کسب اجازه پدر یا جد پدری خود نخواهد داشت. گاهی در ازدواج اول، زن با همسر خود رابطه زناشویی برقرار نکرده است و با فوت یا طلاق، از همسر خود جدا می‌شود. دراین‌صورت از آن جهت که زن هنوز باکره یا دوشیزه است، باید پدر به‌صورت حضوری در محضر، رضایت یا اجازه داده یا اینکه به دختر خود، وکالت برای ازدواج داده باشد.

یکی از مواردی که هنگام ازدواج باید به آن دقت کنید، تعیین مهریه است، اگر به مطالبی پیرامون مهریه علاقه دارید به مطلب مهریه‌هایی که هرگز نباید انتخاب کنید مراجعه کنید.

همچنین ارائه نمودن مدارک هویتی، از قبیل شناسنامه و کارت ملی، به همراه فتوکپی‌های آن، لازم است. ارائه برگه آزمایش‌های پیش از ازدواج نیز به عنوان یکی از مدارک لازم برای ازدواج مجدد، ضرورت دارد.

مدارک برای ازدواج مجدد

مدارک لازم برای ازدواج دوم مرد

گاهی ازدواج دوم، پس از طلاق یا فوت همسر اول است اما گاهی ازدواج دوم مرد، در حالی است که همسر اول دارد. در هر یک از این حالات، مدارک لازم ممکن است متفاوت باشند. فرض اول، ارائه گواهی فوت یا برگه طلاق‌نامه یکی از مدارک لازم برای ثبت کردن ازدواج در محضر است.

در فرض دوم، باید گفت که بر اساس قانون حمایت خانواده، مردان نمی‌توانند بدون اجازه و رضایت همسر خود، اقدام به ازدواج مجدد نمایند. البته گاهی به دلیل عدم ایفای وظایف زناشویی از سوی زن، دادگاه به جای زن این اجازه را به مرد می‌دهد که برای مرتبه دوم، ازدواج نماید. بنابراین مردان برای ازدواج دوم خود با داشتن همسر اول یا باید رضایت ازدواج دوم را از همسر خود گرفته باشند یا اینکه دادگاه، اجازه ازدواج مجدد را به مرد داده باشد.

از دیگر مدارک لازم برای ازدواج دوم مردان، شناسنامه و کارت ملی آن‌ها، به همراه جوابیه آزمایش‌های قبل از ازدواج است که می‌تواند بر حسب مورد، شامل آزمایش اعتیاد، آزمایش بیماری‌های مقاربتی، آزمایش خون و غیره شود. علاوه‌بر مدارک ذکر شده، باید هزینه‌های ثبت ازدواج در محضر نیز پرداخت شود.

 ازدواج مجدد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مرد چگونه می‌تواند نفقه زن را کاهش دهد؟ را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۲ ق٫ظ

    بنده خدا خانمها که همیشه قربانی هستند ولی آقایان حق به جانب!خیلی از مردان با کمال وقاحت دوتا زن دارندآشکار و پنهان یا زن صیغه ای دارند،ولی خانمها به خاطر آبرو ،بچه هاشون حرفی نمیزنند،مردان به زنان کم محلی و بی اعتنایی میکنند ،با روح و روان خانواده بازی میکنند ولی خیلی راحت طلاق میدهند و تجدید فراش!بهانه میشود روابط زناشویی!

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …