مرد چگونه می‌تواند نفقه زن را کاهش دهد؟

۹
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید شما هم جزو آن دسته مردهایی هستید که ماهانه یا هر چند وقت مبلغی را به عنوان نفقه به زن پرداخت می‌کنید اما الان در حال حاضر به دلیل گرانی دیگر قادر نیستید تا مبلغ تعیین شده از سوی دادگاه را پرداخت کنید و این مبلغ برای شما زیاد است. راه چاره چیست؟
نحوه کاهش میزان نفقه زن

به‌طور کلی مردها در زندگی خود باید به دو دسته از افراد نفقه بپردازند. یکی زن خود و دیگری فامیل‌های درجه یکی که رابطه خونی با مرد دارند. یعنی چه کسانی؟ منظور، پدر شما و نوه شما اگر داشته باشید و مادر، که این موارد مذکور هم تنها در شرایطی خاص من جمله عدم توانایی مالی مادر یا نوه یا پدر به وی کمک هزینه برای گذارن زندگی پرداخت می‌کنید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه کاهش میزان نفقه زن می‌پردازیم.

نفقه زن

در رابطه با نفقه زن قضیه متفاوت است. زن به محض جاری شدن صیغه نکاح از همه حقوق خویش از جمله نفقه برخوردار و مستحق دریافت آن می‌گردد. حال اگر به هر دلیلی مثلا عدم تمکن مالی یا غایب مفقودالاثر شدن زوج، نفقه زوجه پرداخت نگردد وی می‌تواند با ارائه مدارک مورد نیاز به مراجع صالح قضایی مطالبه نفقه خویش را از دادگاه بنماید. دادگاه نیز پس از بررسی ادله ارائه شده، مطابق با ماده ۱۲۰۵ حکم به پرداخت نفقه افراد واجب‌النفقه می‌دهد.

 کاهش میزان نفقه زن

تعدیل نفقه

تعدیل را در لغتنامه به تبدیل نمودن چیزی به چیز دیگر معنا کرده‌اند. در اصطلاح حقوقی تعدیل نفقه وقتی رخ می‌دهد که چه در زمان زوجیت و چه باتوجه به حکم دادگاه مبنی بر پرداخت نفقه، با توجه به مشکلات جسمانی و مریضی، افزایش تورم در کشور و به وجود آمدن نیازهای جدید در زندگی، نفقه پرداختی دیگر کفاف زندگی و مخارج زن یا بچه‌ها را نمی‌دهد. البته نباید فراموش نمود که درخواست تعدیل با توجه به موارد فوق‌الذکر حتی ممکن است از جانب زوج برای کاهش نفقه نیز مطرح گردد ولی غالبا زن یا اقارب این درخواست را در جهت افزایش نفقه مطرح می‌نمایند.

 نحوه کاهش میزان نفقه

نحوه کاهش میزان نفقه زن

چگونه نفقه همسر را کمتر کنیم؟

راه کاهش میزان مبلغ پرداختی به زن به عنوان نفقه، ارائه دادخواست تعدیل نفقه است. شما در ضمن این دادخواست عدم توانایی مالی خود برای پرداخت نفقه زن را اعلام می‌کنید، پس از تشکیل دادگاه باید دلایل اعسار خود از پرداخت نفقه تعیینی و عدم توانایی مالی برای پرداخت حقوق مالی زوجه را اثبات نمایید، درصورتی‌که با معرفی کامل اموال و دارایی خود و درآمد ماهیانه خود بتوانید عدم توانایی برای پرداخت این میزان نفقه را اثبات کنید، دادگاه حکم به کاهش و تعدیل نفقه زن می‌دهد.

کاهش میزان نفقه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مهریه‌هایی که هرگز نباید انتخاب کنید را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۲۱ ب٫ظ

  2. مهسا

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۸ ب٫ظ

    لطفا تو کشور مرد سالاری دیگه اینا رو یاد مردا ندین نفقه حق زن در قرآن هم آمده و به موقعیت خانوادگی تحصیلی زن بستگی دارد و اگر زن کار هم بکند مطابق قرآن آنچه زن کسب می کند متعلق به خود اوست چه درآمدش باشد و چه سهم الارث و اینها مانع پرداخت نفقه نمی شود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۱ ق٫ظ

      سلام، بله درست هست نفقه حق زن هست و حتی می‌تواند در دادگاه درخواست افزایش نفقه را داشته باشد. اما از طرف دیگر مرد نیز اگر تواند پرداخت نفقه را ندارد می‌تواند از دادگاه درخواست کاهش آن را داشته باشد.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۸ ب٫ظ

  4. ابراهیم نیری

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۰ ب٫ظ

    چراازترک نزدیکی زن نمیگیدکه موجب جدایی شده ومیشود

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۸ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۶ ب٫ظ

      هرمسر من نفقه داد به من وقتی فهمید پول خوبی جمع کردم برای گرفتن وام خودش را شریک در امضا کرد و هر وقت میگفتم بیا امضا خودت را از روی پول من بردار پشت گوش انداخت تا فوت کرد و با اینکه فرزندانش این را می دانستند ولی جزو ارثیه گرفتند و برداشت کردند و پسرش گفت تو پول نمی خواهی و تمام وسایل زندگی من را فروخت و برداشت کرد و من هم به اونا گفتم نه شما و نه پدر شما را حلال نمی کنم و نفقه من گردن همشون افتاده

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …