میوه‌های مفید و مضر برای کلیه را بشناسید

۸
14
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نام میوه‌هایی که برای بهبود بیماری‌های کلیوی توصیه شده‌اند را می‌دانید؟
مفید و مضر برای بیماری کلیوی

اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، گنجاندن انواع میوه‌ها در رژیم غذایی شما می‌تواند مفید باشد، به‌ شرطی‌ که حاوی مقادیر بیش‌ازحد پتاسیم و فسفر نباشد. در این مطلب از مجله دلتا شما با فهرستی از میوه‌های مفید و مضر برای بیماری کلیوی آشنا می‌شوید.

میوه‌های مفید برای بیماری کلیوی

توت‌فرنگی

حاوی دو نوع فنل، آنتوسیانین و الاگیتانین است که عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشد. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند.

کران‌بری

سرشار از خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است که برای افرادی که از بیماری‌های کلیوی یا عفونت ادراری رنج می‌برند، مفید است.

میوه های مفید و مضر برای بیماری کلیوی چیست

زغال‌اخته

یک فنجان زغال‌اخته حاوی ۱۱۴ گرم پتاسیم و ۱۸ میلی‌گرم فسفر است. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی به‌نام آنتوسیانیدین است که التهاب را کاهش می‌دهد و سلامت کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد.

تمشک

غنی‌ از مواد مغذی گیاهی به نام الاژیک اسید است که به خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد در بدن و جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند. این میوه حاوی فلاونوئیدها است که برای بهبود عملکرد کلیه مفید است و می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد.

میوه های مفید و مضر برای بیماری کلیوی ، تمشک

سیب

یک سیب متوسط دارای ۱۹۵ میلی‌گرم پتاسیم و ۲۰ میلی‌گرم فسفر است. مصرف سیب می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و قند خون و کاهش یبوست کمک کند. خواص ضدالتهابی و محتوای فیبر بالای آن، به بهبود عملکرد کلیه کمک می‌کند.

آناناس

غذایی کم‌پتاسیم است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. فشار خون بالا یکی از عوارض شایع بیماری کلیوی است. آناناس همچنین حاوی بروملین، آنزیم گوارشی است که به حل‌شدن سنگ کلیه در بدن کمک می‌کند.

آناناس

میوه‌های مضر برای بیماری کلیوی

موز

موز سرشار از پتاسیم است و در هر موز متوسط حدود ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم دارد. در نتیجه، این میوه توسط افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی نباید زیاد مصرف شود. این افراد باید روزانه کمتر از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنند.

پرتقال

اگرچه پرتقال و آب پرتقال مملو از آنتی‌اکسیدان هستند، اما سرشار از پتاسیم هستند. انگور، سیب و کرانبری همگی جایگزین‌های مناسبی برای پرتقال هستند.

پرتقال

میوه‌های خشک‌شده

میوه‌های خشک برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا دیابت توصیه نمی‌شود زیرا حاوی مقدار زیادی قند و مواد معدنی مانند پتاسیم هستند. در واقع، نصف فنجان (۶۵ گرم) زردآلو خشک حاوی حدود ۷۵۵ میلی‌گرم پتاسیم است.

آووکادو

یک آووکادو با وزن حدود ۲۰۰ گرم حاوی ۹۷۵ میلی‌گرم پتاسیم است که تقریبا نیمی از مقدار توصیه‌شده روزانه برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی است.

کیوی

از آنجا که کیوی حاوی مقدار زیادی اگزالات است، افرادی که سنگ کلیه دارند باید از خوردن آن اجتناب کنند. علاوه‌بر این، کیوی سرشار از پتاسیم است که ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مشکل‌ساز باشد.

میوه های مفید و مضر برای بیماری کلیوی

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب هشدار، این افراد جلوی باد پنکه و کولر نخوابند را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۵۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۲۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۱۳ ب٫ظ

    چقدر آموزنده بود

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۹ ق٫ظ

      سپاس از توجه شما🌹

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…