برنجی که چاقتان نمی‌کند!

۸
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک متخصص تغذیه گفت: برنج قهوه‌ای از نظر ارزش غذایی و مزایایی که برای بدن دارد از برنج سفید بالاتر بوده و توصیه ما به افراد استفاده از این برنج است.
خواص برنج قهوه ای

از مزایای برنج قهوه‌ای می‌توان به بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، سیستم گوارش، مغز و سیستم عصبی، اشاره کرد. در این مطلب از مجله دلتا به خواص برنج قهوه ای می‌پردازیم.

خواص برنج قهوه ای برای سلامتی

کنترل دیابت

برنج قهوه‌‌ای برای افراد دیابتی و دارای قند خون بالا مفید است. زیرا شاخص گلیسمی (این شاخص به ما می‌گوید به طور مثال پس از صرف مقدار مشخصی از ماده غذایی خاص، قند خون به چه میزان افزایش خواهد داشت) پایینی دارد، در نتیجه انسولین را کاهش می‌دهد و موجب تثبیت قند خون می‌شود.

تامین آنتی‌اکسیدان

برنج قهوه‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به گونه‌ای گسترده از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد اکسیژن محافظت می‌کنند. این برنج دارای آنتی‌اکسیدان مهمی به نام سوپراکسید دیسموتاز است که سلول‌ها را از آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون در روند تولید انرژی محافظت می‌کند.

کنترل چاقی

از فواید برنج قهوه‌ای تاثیر آن در کنترل وزن افرادی است که با چاقی مبارزه می‌کنند. این برنج حاوی منگنز است که به سنتز چربی بدن کمک می‌کند. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، نشان داده است مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای دارای اثرات مثبت بر روی بدن است؛ چون موجب کاهش شاخص توده‌ بدن و چربی آن می‌شود. برنج قهوه‌ای به افزایش فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز که یکی از آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی است و همچنین به بالا رفتن سطح کلسترول خوب (HDL) در افراد چاق کمک می‌کند. جوانه‌ برنج قهوه‌ای هم اثرات ضدچاقی موثری دارد.

خواص برنج قهوه ای را بخوانید

بهبود اختلالات عصبی

جوانه‌ی برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن منابع فراوان اسید گاما آمینوبوتیریک در پیشگیری از عوارض مربوط به اعصاب مثل بیماری آلزایمر موثر است.

تقویت سلامت دستگاه گوارش

برنج قهوه‌ای ماده‌ خوراکی سالمی است که می‌توانید به منظور داشتن یک سیستم گوارشی سالم آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. فیبر موجود در برنج قهوه‌ای عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند و به شما حس سیری می‌دهد و مانع از یبوست و کولیت روده می‌شود.

تقویت سلامت قلب و عروق

برنج قهوه‌ای مقادیر زیادی سلنیم دارد که برای سلامت قلب مفید است. مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای به کاهش انسداد عروق در نتیجه‌ تجمع چربی‌ها کمک می‌کند. این عمل در کاهش خطر ابتلا به اختلالات قلبی مانند فشار خون بالا و بیماری‌های عروقی موثر است.

دیگر خواص برنج قهوه ای

  • کنترل سطح کلسترول خوب
  • پیشگیری از سرطان
  • تقویت مغز و سیستم عصبی
  • درمان افسردگی
  • رفع بی خوابی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تقویت سلامت استخوان‌ها

خواص برنج قهوه ای چیست

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب ۶ دلیل برای نوشیدن زردچوبه! را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۰:۵۸ ق٫ظ

  2. علی

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۹ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۴۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۰۱ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۲۱ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…