در چه مواردی مستاجر می‌تواند از مالک شکایت کند؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رابطه بین موجر و مستاجر جزو روابط شناخته شده در قانون کشورمان محسوب می‌شود که در این زمینه، شرایط و ضوابط خاصی تعیین شده است.

مالک به عنوان صاحب رسمی و قانونی آپارتمان و مستاجر نیز به عنوان فردی که ملک مورد نظر را اجاره کرده و از آن استفاده شخصی می‌کند، شناخته می‌شود. هر یک از آن‌ها در قبال هم یک سری وظایف قانونی دارند که اگر در این زمینه، مالک یا مستاجر، تخلفی کنند، منجر به بروز اختلاف بین آن‌ها شده و در نهایت ممکن است که علیه هم طرح شکایت کنند. در این مطلب از دلتامگ به موضوع شکایت مستاجر از مالک ملک می‌پردازیم.

شکایت حقوقی و کیفری مستاجر از مالک

تخلفاتی که مالک انجام می‌دهد، علاوه‌بر زمینه حقوقی می‌تواند زمینه کیفری نیز داشته باشد. در واقع مستاجر می‌تواند از مالک، علاوه بر شکایت حقوقی، شکایت کیفری نیز کند.

  • زمانی‌که مالک پول ودیعه اجاره‌ خانه را باز نگرداند، مستاجر می‌تواند از او شکایت حقوقی کند. طبیعتا در دادگاه‌های حقوقی و در مواردی نیز در شورای حل اختلاف به اینگونه شکایات رسیدگی می‌شود.
  • همچنین عدم توجه به درخواست مستاجر مبنی بر تعمیرات خانه می‌تواند از دلایل دیگر شکایت حقوقی از مالک باشد. با توجه به این تعمیرات کلی ساختمان از وظایف اصلی مالک ساختمان است، اگر در این زمینه اقدامی از سوی او صورت نگیرد و با توجه به تذکرات مکرر مستاجر نیز تاثیر چندانی در این زمینه نداشته باشد، مستاجر راه حلی جز اقامه دعوای حقوقی ندارد.
  • تخلفات مالک گاهی اوقات می‌تواند زمینه کیفری داشته باشد. در واقع مالک می‌تواند با رفتارهای خود، مرتکب جرم شود. مستاجر نیز در این زمینه اقدام به شکایت کیفری نماید.
مطلب پیشنهادی:  مستمری افراد بازنشسته بعد از فوت به چه کسانی می‌رسد؟

شکایت مستاجر از مالک

  • تصرف عدوانی یکی از تخلفات بارزی است که جنبه کیفری داشته و امکان وقوع آن از سوی موجر وجود دارد. اگر صاحبخانه بدون دلایل موجه قصد ورود به خانه‌ای که در اجاره است را داشته باشد و هدف او صرفا تصرف باشد، مستاجر می‌تواند از او به دلیل جرم تصرف عدوانی شکایت کند.
  • همچنین آزار و اذیت مستاجر می‌تواند منجر به شکایت کیفری علیه مالک گردد. آزار و اذیت مستاجر می‌تواند به طرق مختلف از طرف مالک انجام شود. اگر چنین رفتارهایی به‌صورت پیوسته ادامه‌دار باشد، بحث اقامه دعوای کیفری مطرح می‌شود.
  • در مواقعی نیز مالک به دلایل مختلف به مستاجر توهین و فحاشی می‌کند که مستاجر می‌تواند به دلیل جرم صورت گرفته اقدام به طرح دعوای کیفری کند.
  • لازم به ذکر است که در ارتباط با پیگیری تخلفات مالک، مستاجر می‌تواند از روش‌های قانونی دیگر مانند ثبت اظهارنامه استفاده کند. دراین‌صورت اگر ارسال اظهارنامه به مالک تاثیر چندانی نداشته باشد، در نهایت باید اقدام طرح دعوا از طریق مراجع قضایی نمود.

شکایت از مالک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

با مراحل، هزینه و شرایط انحصار وراثت آشنا شوید

از شرایط انحصار وراثت را همه افراد باید اطلاع و آگاهی داشته باشند. پیگیری این موضوع از مرا…