چه مقدار از مستمری پدر به دختر مطلقه می‌رسد؟

1
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید برای هر دختری این سوال پیش آید که اگر بعد از ازدواج، به دلایل مختلفی مجبور به جدایی از همسر خود شود، آیا تامین اجتماعی از حقوق پدر به دختر مطلقه پرداخت می‌کند؟ یا این که چند درصد از حقوق پدر به دختر مطلقه تعلق می‌گیرد؟
مستمری پدر برای دختر

دریافت مستمری پدر توسط دختر مطلقه از آن موضوعاتی است که در مورد آن سوالات بسیاری می‌شود. بعد از فوت اشخاص، در صورتی‌که متوفی دارای حقوق مستمری باشد، وراث ایشان می‌توانند از حقوق مستمری و بازنشستگی او استفاده کنند. همراه دلتامگ باشید.

قانون دریافت مستمری پدر توسط دختر مطلقه

قانون دریافت مستمری پدر توسط دختر مطلقه

بر طبق قانون قبلی سازمان تامین اجتماعی کشور، مستمری بگیری که فوت شده بود، ۵۰ درصد از حقوق ایشان به همسر دائمی و ۵۰ درصد مابقی به تعداد فرزندان باقی‌مانده از متوفی، تعلق می‌گرفت. این‌گونه تقسیم‌بندی حقوق باعث ایجاد نارضایتی‌ها و اعتراضات به قوانین سازمان تامین اجتماعی شد. این اعتراضات موجب ایجاد بازنگری در ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی شد.

پس از اصلاح طبق این ماده از قانون اگر مستمری‌بگیر فوت‌شده، هیچ فرزندی نداشته باشد، تمام حقوق ایشان به همسر مرحوم پرداخت می‌شود. اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا طلاق دختر متوفی و بازگشت او می‌تواند منجر به تقسیم حقوق فرد فوت‌شده بین دختر و مادر شود؟

طبق قانون جدید تامین اجتماعی، سهم هر فرزند پس از فوت پدر از مستمری، تنها ۲۵ درصد است. در‌صورتی‌که فرزندان فرد بازنشسته هم پدر و هم مادر خود را از دست دهند، سهم‌شان دو برابر خواهد شد. در نتیجه دختری که از همسر خود طلاق بگیرد و به خانه پدری برگردد، ۲۵ درصد از حقوق پدر به دختر مطلقه تعلق می‌گیرد.

شرط تعلق گرفتن این میزان از مستمری پدر تنها درصورتی است که دختر شغلی نداشته و مجرد باشد. پس دختر متوفی پس از طلاق نیز اگر دارای این شرایط باشد، مستمری دریافت می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  وظایف و اختیارات مدیر ساختمان

دریافت مستمری پدر

مراحل دریافت مستمری پدر توسط دختر مطلقه

دختری که به هر دلیلی از همسر خود جداشده یا همسر او فوت کرده باشد، می بایست با داشتن مدارکی چون گواهی فوت همسر یا طلاق‌نامه، به یکی از شعب تامین اجتماعی مراجعه کند. سپس از آنجا نسبت به دریافت مستمری خود اقدام کند.

برخی اوقات بخش‌نامه‌های مصوب سازمانی، دلیل تضعیف حقوق بازماندگان خواهد شد. به طور مثال کاهش سهم مستمری دختران یا قطع مستمری دختران مطلقه. شما می‌توانید برای مقابله با این‌گونه بخش‌نامه‌ها، به دیوان عدالت اداری شکایت کرده تا آن‌ها به موضوع رسیدگی کنند.

پس از تصویب قانون پرداخت حقوق پدر به دختر مطلقه، برخی از دختران اقدام به گرفتن طلاق صوری از همسر خود کرده‌اند یا عده‌ای اصلا ازدواج خود را ثبت نکرده تا بتوانند مستمری پدر خود را دریافت کنند.

سازمان تامین اجتماعی نیز برای جلوگیری از این اقدامات، بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که اگر حداقل دو نفر شهادت دهند که دختر فرد متوفی برای دریافت مستمری، طلاق صوری گرفته است، سازمان به‌طور کلی پرداخت مستمری این فرد را قطع خواهد کرد.

یک نظر

  1. سارا

    18 بهمن 1402 در 5:02 ب.ظ

    سلام میخام بدونم چطور زنی که شوهرداره حقوق پدر فوت شده خودش رودریافت میکنه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…