مالیات نقل و انتقال املاک چگونه محاسبه می‎شود؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مالیات نقل و انتقال املاک در معاملات  قطعی، بر اساس ارزش معاملاتی ملک در زمان ثبت معامله در دفتر اسناد رسمی  محاسبه می‎شود.
مالیات نقل و انتقال املاک

به طور کلی مالیات نقل و انتقال املاک  در معاملات  قطعی، صرف نظر ازمبلغی  که در سند نوشته و یا مبلغی که بین خریدار و فروشنده مبادله  شده ، بر اساس ارزش معاملاتی ملک در زمان ثبت معامله در دفتر اسناد رسمی  محاسبه می‎شود. در زیر با توجه موقعیت های مختلف املاک برخی از روش های محاسبه مالیات آورده شده است.

۱- اگر خریداران ،  اشخاص حقوقی باشند و همچنین در مواردی که ملک یا حقوق ناشی از آن به وسیله اجرای ثبت و یا سایر ادارات دولتی به قائم مقامی ملک انتقال داده می شود چنانچه قیمت نوشته شده  در سند کمتر از ارزش معاملاتی باشد، قیمت در سند، به جای ارزش معاملاتی ملک در نظر گرفته می‎شود.

۲- در صورتی که ملک مورد معامله بدون  ارزش معاملاتی باشد، ارزش معاملاتی نزدیک ترین محل مشابه آن ، برای مالیات  مبنای محاسبه قرار می گیرد.

۳- اگر ملک مورد انتقال عرصه و اعیان  داشته باشد، برای پرداخت مالیات، عرصه و اعیان براساس ارزش معاملاتی محاسبه می شود.

۴- اشخاص حقیقی یا حقوقی که بساز و بفروش تلقی می شوند، علاوه بر مالیات نقل و انتقال باید مالیات مقطوعی معادل ۱۰% ارزش اعیانی ملک بپردازند اما  دیگر بابت بساز و بفروش هیچ نوع  مالیات دیگری پرداخت نمی‎کنند.

۵- تعیین ارزش معاملاتی املاک برعهده کمسیون ۷ نفره (۴نفر دولتی و ۳ نفر غیردولتی) بوده که با حضور حداقل ۵ نفر که ۳ نفر آنها عضو دولت باشند، تشکیل  می شود،  تصمیمات این کمیسیون با رأی موافق ۴ نفر اعتبار دارد.

مالیات نقل و انتقال املاک

۶- هنگامی که انتقال ملک در دفاتر اسناد رسمی انجام نمی‎شود ،  برای پرداخت  مالیات باید  ارزش معاملاتی ملک ، ملاک عمل قرار ‎گیرد.

۷- چنانچه نقل و انتقال املاک به  روش دیگری غیر از عقد بیع انجام شود مشمول مالیات نقل و انتقال املاک خواهد بود ( البته به استثنای نقل و انتقال بلاعوض که طبق مقررات مربوط مشمول مالیات است.) و در صورتی که آن دو  کالایی که باهم مبادله می‎شوند، هر دو ملک باشند هر یک از معامله کنندگان می‎بایست مالیات نقل و انتقال قطعی مربوط به ملک واگذاری خود را پرداخت کند.

۸- اگرملک به‎طور رایگان بلاعوض واگذار شود، واگذار کننده مشمول مالیات نقل و انتقال قطعی نیست  و انتقال گیرنده  به  میزان ارزش معاملاتی ملک در زمان انتقال، شامل مالیات بر درآمد اتفاقی خواهد بود.

۹- اولین نقل و انتقال قطعی ساختمان‎های نوساز اعم از مسکونی و غیره که بیش از دو سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آنها نگذشته باشد، مالک علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی، مالیات مقطوع ۱۰% به میزان ارزش معاملاتی اعیانی مورد انتقال را هم باید بپردازد.

۱۰- چنانچه ملک مورد معامله با حق واگذاری محل، انتقال داده شود، مالیات وجوه دریافتی مالک بابت حق واگذاری محل، معادل ۲% وجوه دریافتی و مالیات نقل و انتقال ملک به میزان ارزش معاملاتی ملک با نرخ ۵% تعیین می‎شود.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …