مجازات انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی چیست؟

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه فضای مجازی بخش جدانشدنی از زندگی بشر است. با این وجود افرادی هستند که با سودجویی و سوءاستفاده از این امکانات و فضا، اقدام به نشر اطلاعات کذب و نادرست می‌کنند و منجر به انتشار دروغ در جامعه می‌شوند. از این رو قانون‌گذار با این افراد برخورد قانونی می‌کند.
مجازات انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی

اغلب افراد بدون علم و آگاهی از اینکه خبری که در فضای مجازی به دست آن‌ها رسیده است، واقعیت دارد یا نه اقدام به نشر آن می‌کنند. این افراد اغلب گمان می‌کنند چون خود ایجادکننده مطلب دروغ نبوده‌اند در مورد نشر آن نیز مسئول نخواهند بود. درصورتی‌که اگر ثابت شود کسی با قصد ضربه زدن به دیگری و با داشتن سوء‌نیت اقدام به انتشار دروغ کرده است، طبق قانون مجرم است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی می‌پردازیم.

مجازات انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی

علاوه‌بر مجازات جرم تهدید به آبروریزی در فضای مجازی، مجازات نشر اکاذیب در فضای مجازی در ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای مشخص شده است. طبق آن: «هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سیستم رایانه یا مخابراتی اکاذیبی (دروغ) را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد، اعمالی را بر خلاف حقیقت، راسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام‌های رسمی به‌طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

 مجازات انتشار اخبار دروغ

جرم انتشار اخبار دروغ قابل گذشت است؟

جرم نشر اکاذیب اگر به شیوه سنتی واقع شود و مشمول مندرجات ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی بشود یا اگر از طریق مطبوعات صورت پذیرد قابل گذشت است. در صورت شکایت شاکی خصوصی تعقیب شروع و با گذشت وی تعقیب متوقف خواهد شد. لکن اگر نشر اکاذیب از طریق سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی واقع شود، در خصوص قابل گذشت بودن آن اختلاف‌نظر وجود دارد. نظر اکثریت بر غیر قابل گذشت بودن آن است.

اخبار دروغ

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، میزان نفقه زن چقدر است؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …