آیا زن می‌تواند صیغه موقت را باطل کند؟

۳
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در ازدواج موقت نیز مانند ازدواج دائم، ممکن است اختلافات و مشکلاتی میان زوجین ایجاد شود. به عنوان مثال، زوجه متوجه می‌شود که مرد قادر به انجام اعمال زناشویی نیست و ازدواج موقت آن‌ها برای مدت 50 سال منعقد شده است. آیا در این وضعیت آن‌ها باید تا پایان مدت تعیین شده، برای باطل کردن صیغه محرمیت صبر کنند؟
باطل کردن صیغه عقد موقت

عقد موقت، یکی از روش‌های ازدواج در نظام حقوقی ایران است که در شرع و قانون به رسمیت شناخته شده است. عقد موقت، برای اینکه به‌طور صحیح منعقد شود، نیازمند دو شرط اساسی تعیین مدت و میزان مهریه عقد موقت است. حال این سوال پیش خواهد آمد که آیا باطل کردن صیغه محرمیت، توسط زن امکان‌پذیر است؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع باطل کردن صیغه عقد موقت می‌پردازیم.

روش‌های باطل کردن صیغه محرمیت

انقضای مدت: یکی از شرایطی که سبب می‌شود نکاح موقت، به‌طور صحیح منعقد شود، تعیین مدت در آن است. که هر زمان موعد آن برسد، صیغه عقد ازدواج موقت، بدون اراده طرفین و خود به خود، باطل می‌شود.

بذل مدت: یکی از روش‌های باطل کردن صیغه محرمیت، بذل مدت توسط مرد است. در ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، این حق انحصارا به مرد داده شده است. فقط مرد، می‌تواند مدت باقی‌مانده از صیغه را ببخشد اما اگر او وکالتی مبنی بر بذل مدت زمان صیغه، به همسر خود داده باشد، زن نیز می‌تواند به انجام این امر اقدام نماید.

فسخ صیغه موقت قبل از موعد: یکی از طرق انحلال نکاح، فسخ آن از جانب یکی از طرفین است. در مواد ۱۱۲۱ تا ۱۱۲۸ قانون مدنی، موارد فسخ نکاح برای زوجین بیان شده است. این مورد شامل جنون (اعم از اینکه مستمر یا ادواری باشد)، عنن (نوعی ناتوانی جنسی آقایان)، جذام، برص و موارد دیگر است.

آیا زن می‌تواند صیغه موقت را باطل کند؟

در نکاح دائم، اگرچه اصولا مرد حق طلاق و پایان دادن یک‌طرفه به عقد ازدواج را دارد اما در موارد خاص قانونی، همچون حق فسخ، شرط ضمن عقد و عسر و حرج زوجه، زن نیز می‌تواند برای طلاق یک طرفه یا پایان بخشیدن به نکاح، به‌طور قانونی اقدام نماید.

بنابراین، ممکن است این سوال در رابطه با صیغه محرمیت نیز مطرح شود که آیا زن می‌تواند صیغه موقت را باطل کند؟

در پاسخ به این سوال که آیا زن می‌تواند صیغه موقت را باطل کند؟ باید گفت همانند نکاح دائم، در عقد موقت نیز در موارد خاص، این امکان برای زن وجود دارد. در این شرایط به‌طور یک‌طرفه، به صیغه محرمیت خاتمه داده و برای باطل کردن صیغه موقت اقدام نماید.

صیغه عقد موقت

مواردی که زن می‌تواند صیغه محرمیت را باطل کند

داشتن وکالت برای بذل مدت: چنانچه در جریان صیغه موقت، شوهر به زن وکالت برای بذل مدت دهد، زن می‌تواند برای باطل کردن صیغه محرمیت از طریق بذل مدت اقدام نماید. بنابراین، در پاسخ به این سوال که آیا زن می‌تواند صیغه موقت را باطل کند، باید گفت یکی از روش‌های باطل کردن صیغه محرمیت، وکالت داشتن برای بذل مدت است.

عسر و حرج زوجه: در شرایطی که مدت صیغه موقت، طولانی بوده و زن به دلایلی همچون سوء‌رفتار شدید شوهر، اعتیاد وی یا وجود بیماری روانی در او، در عسر و حرج، یعنی سختی و مشقت شدید قرار گیرد، وی می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، درخواست الزام زوج به بذل مدت را به دادگاه ارائه و صدور حکم بر الزام شوهر، بر بذل مدت را درخواست نماید.

فسخ صیغه محرمیت: یکی‌دیگر از راه‌های باطل کردن صیغه موقت، فسخ نکاح موقت است. با این توضیح که، فسخ نکاح، اختصاص به نکاح دائم نداشته و در صیغه محرمیت نیز، چنانچه یکی از موارد فسخ، مانند جنون مرد، وجود داشته باشد، زوجه می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده برای فسخ نکاح و باطل کردن صیغه موقت اقدام نماید.

 عقد موقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، یکی از دلایلی که به زن، حق طلاق می‌دهد را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۲۵ ق٫ظ

  2. امیر

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۳۵ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۵۴ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …