میزان نفقه زن چقدر است؟

۸
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سوال مهمی که ممکن است در ارتباط با نفقه زن مطرح شود آن است که نفقه زن ماهیانه چقدر است؟
میزان نفقه زن

به موجب قانون مدنی، به محض اینکه عقد نکاح میان زن و مرد انجام شد، آثاری را بر جای می‌گذارد و طرفین را مکلف به انجام اموری می‌کند. مثلا زن باید از همسر خود تمکین کند، در مقابل شوهر نیز مکلف به پرداخت نفقه زن خود است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع میزان نفقه زن می‌پردازیم.

تکلیف پرداخت نفقه زن

بر اساس ماده ۱۱۰۶قانون مدنی، «در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است.» همان‌طور که از این ماده مشخص است، تکلیف پرداخت نفقه زن بر عهده شوهر است. البته قانونگذار این تکلیف را در خصوص عقد دائم مقرر داشته است. لذا در عقد موقت یا صیغه، مرد الزامی به پرداخت نفقه به زن خود ندارد. البته در صورتی هم که در عقد موقت زن و مرد با هم شرط نفقه کرده باشند، باز هم تکلیف پرداخت نفقه به زن بر عهده شوهرش قرار می‌گیرد.
نکته مهمی که در این خصوص باید اشاره کرد آن است که به محض انعقاد عقد نکاح دائمی، مرد موظف می‌شود که به همسر خود نفقه بدهد. بنابراین، حتی در دوران عقد نیز زن می‌تواند نفقه خود را از شوهرش مطالبه کند.

نفقه شامل چیست؟

در قانون مدنی، پرداخت نفقه زن امری مهم و ضروری است. برای عدم پرداخت آن ضمانت اجرایی حقوقی و کیفری تعیین شده است. در متن قانون، مبلغ نفقه و میزان آن تعیین نشده است. فقط در ماده ۱۱۰۷ این قانون، موارد یا مصادیقی از نفقه مطرح شده است. به موجب این ماده «نفقه زوجه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، نان، اثاث منزل و هزینه‌های بهداشتی و درمانی و خادم در صورت عادت یا احتیاج.»  نفقه زن شامل تمامی نیازهای متعارف و متناسب وی می‌شود. مقدار نفقه ماهیانه زن را قاضی مشخص می‌کند.

میزان نفقه

نفقه ماهانه زن

درصورتی‌که مرد به همسر خود نفقه نپردازد، دو دسته ضمانت اجرای حقوقی و ضمانت اجرای کیفری در مورد وی می‌توان اعمال کرد. مثلا هم می‌توان به جرم ترک انفاق از وی شکایت کرد و هم می‌توان دادخواست مطالبه نفقه به دادگاه خانواده داد. دراین‌صورت دادگاه میزان نفقه زن را محاسبه می‌کند و مرد محکوم به پرداخت آن به همسرش می‌شود.

حال سوال مهمی که ممکن است مطرح شود آن است که نفقه ماهانه زن چقدر است؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که در قانون هیچ‌گونه ماده‌ای میزان نفقه ماهانه زن را تعیین نکرده است. بلکه در پرداخت نفقه زن، نیازهای زن در نظر گرفته می‌شود و البته شأن خانوادگی وی، میزان تحصیلات، محل سکونت و مسائلی از این قبیل.

بنابراین، تعیین مقدار نفقه ماهیانه زن در هر پرونده‌ای با یکدیگر تفاوت دارد و این قاضی است که حکم می‌دهد که نفقه ماهیانه زن چقدر است. به عنوان مثال، قاضی با در نظر گرفتن شرایط خانوادگی زن، نیازهای وی و عرف منطقه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان نفقه ماهیانه برای زن مقرر می‌کند.

نفقه زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، طلاهای مادر بعد از فوت به دختر می‌رسد یا پسر؟ را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۱۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۰ ب٫ظ

    عالی است مطالب مجله تون

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۰۳ ق٫ظ

      🌹🌹🌹

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۴ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …