ترک وظایف زناشویی از طرف مرد چه عواقبی دارد؟

۱۷
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به محض وقوع عقد نکاح، هریک از زن و مرد، دارای حقوق و تکالیفی در برابر یکدیگر می‌شوند که باید، در راستای هرچه بهتر انجام تکالیف خود بکوشند.
عواقب ترک وظایف زناشویی از طرف مرد

از جمله وظایفی که هر زن در مقابل مرد خود و هر مرد، در مقابل زن خود دارد، ایجاد رابطه زناشویی یا نزدیکی است. گرچه در قانون در این خصوص برای زنان اشاره مستقیمی وجود ندارد اما در شرع، این موضوع یکی از حقوق و یکی از نیازهای اساسی زنان شناخته شده است. بنابراین باید نسبت به آن، توجه لازم از سمت مردان صورت گیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عواقب ترک وظایف زناشویی از طرف مرد می‌پردازیم.

ترک زناشویی از طرف مرد

قبل از بررسی مسئله ترک زناشویی از طرف مرد، بهتر است بررسی کنیم که از منظر قانونی پس از انعقاد عقد نکاح، مردان در برابر همسر خود چه وظایفی دارند. به عبارتی، چه حقوقی برای زنان ایجاد می‌شود. سپس به بررسی ترک زناشویی از طرف مرد بپردازیم.

مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و تنصیف اموال، در صورت پذیرش شرط آن از سوی مرد در عقدنامه، از جمله حقوقی است که به محض وقوع عقد نکاح دائم، برای زنان ایجاد می‌گردد. ایجاد رابطه زناشویی نیز، یکی دیگر از حقوق زنان است که علی‌رغم اینکه در قانون اشاره‌ای به آن نشده‌ است اما با توجه به تاکید شرع باید آن را به عنوان حق قانونی زنان لحاظ کرد.

ترک زناشویی از طرف مرد، به این معنا است که شوهر از انجام مقاربت جنسی با همسر شرعی و قانونی خود خودداری کند. همان‌طور که گفتیم با توجه به شرع، انجام زناشویی از حقوق زنان نیز هست. ترک زناشویی از طرف مرد، می‌تواند از مصادیق عسر و حرج زن در قانون مدنی لحاظ شود. در صورت اثبات این موضوع، زن می‌تواند اقدام به درخواست صدور حکم طلاق، به واسطه عسر و حرج ایجاد شده نماید. شایان ذکر است از آنجا که این ترک از جانب مرد صورت می‌گیرد، در طول رابطه زوجیت، نفقه زن همچنان بر عهده مرد است.

ترک وظایف زناشویی

عواقب ترک وظایف زناشویی از طرف مرد

یکی از آثار ترک زناشویی از طرف مرد، این است که زن در عسر و حرج قرار می‌گیرد و می‌تواند با اثبات آن از دادگاه تقاضای صدور حکم طلاق نماید. عسر و حرج به معنای هر وضعیتی است که زن را در مشقت و سختی قرار دهد. همچنین ادامه زندگی زناشویی را برای او دشوار سازد.

یکی دیگر از آثار ترک زناشویی از طرف مرد، این است که علی‌رغم اینکه زن رابطه جنسی با مرد نداشته و به نوعی تمکین خاص که وظیفه زنان است انجام نمی‌شود، چون این موضوع به علت ترک زناشویی از طرف مرد است، بنابراین وی باید نفقه زن را بپردازد و درغیراین‌صورت، زن می‌تواند اقدام به شکایت ترک انفاق کند.

وظایف زناشویی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی حق و حقوق مردان در ازدواج موقت مطالعه کنید.

۱۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۸:۰۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۱۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۳۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۳۶ ق٫ظ

    سلام اگر زنی با شوهرش دوسال تمکین نکند قانون چه میگوید لطفان جواب بدهید

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۰۸ ق٫ظ

      مرد می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده ابتدا الزام به تمکین زن را درخواست کند و اگر الزام به تمکین موثر واقع نشد، نفقه به این زن تعلق نمی‌گیرد.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۳۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۳۳ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۱۴ ق٫ظ

  9. هنر

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

    گاهی. یک. زن. در. موقعیتی. قرار. میگیرد. که. با اینکه. نیاز. جنسی. اش. از. طرف. مرد نادیده. گرفته. میشود. ویا. مرد. توانایی. بدن. .. به. دلیل. اعتیاد. یا. بیماری. برای. رابطه‌ بازنش. راندارد. مجبور. است. .به. خاطر. فرزندانش یا. یا. دلایل. دیگر. سکونت.کند. وبه. نیاز. خود. فکرنکند. اگر. چه. اذیت. میشود. می. شود. گاهی. شاید. این. فکر. احمقانه. است. اما. با. خود. میگویم. اسلام. برای. زنان. مثل مردها که. زن. صیغه میکنند. راهی. می. گذاشت. که. البته. هیچجوره. درست. درنمیاد. فقط. فقط. خدا. در تحمل. وصبر. بدهد که. این. مسولیت. وبار. زندگی. باهمه ی. سختی. به. مقصدبرسداما. مردان. کمتر. میتوانند.اگر. زن. مشکل. دررابطه. داشته. باشد. تحمل. کنند

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۵۱ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۵۹ ب٫ظ

    باسلام اگر زن به بهانه های تمکین نکند زناشویی ترک کند چی می شود یک طرف به قضاوت نکنید عامل اصلی زن است با پشتیبانی قانون که انقلاب ۵۷ تا کنون بازداشت زندان ومهریه حمایت دستگاه‌های کمیته امداد امام خمینی و اموارت خیریه باعث طلاق و از هم پاشید خانواده شده آمار طلاق مطالعه کنید زنان از راه‌های غیر مشروع با در امدهای خود را ارضایی می کنند مرد بیکار فقیر مهریه زن کالاهای لوکس شده اهرم قدرت بسر مردان فقیر

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۱ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۳۰ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۱۷ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۵ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۳۲ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۵۳ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۲۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …