چگونه به دیگران نه بگوییم؟

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شما برای دیگران زندگی نمی‌کنید پس در نه گفتن به افراد، مضطرب یا خجالت زده نباشید.
ترفندهای نه گفتن به دیگران

پاسخ نه دادن هم در محل کار و هم در روابط شخصی درست است. وقتی یکی از همکاران از شما می‌خواهد پروژه‌ای را که پتانسیل انجام آن را ندارید بر عهده بگیرید، عدم پذیرش بدون اینکه احساس ترد شدن از آن‌ها کنید، یک مهارت ارزشمند است. در این مطلب از مجله دلتا به ترفندهای نه گفتن به دیگران می‌پردازیم.

ترفندهای نه گفتن به دیگران

هنگامی که از شما کاری خواسته می‌شود که در توان شما نیست، دانستن اینکه چگونه نه گفتن مودبانه مانع از ناخوشایند شدن امور می‌شود، بسیار مهم است.

صاف و صادق باشید

وقتی مردم از شما تقاضایی دارند و نمی‌خواهید آن را انجام دهید عذر و بهانه‌ الکی نیاورید، صریح و صادق برخورد کنید.

ترفندهای نه گفتن به دیگران

وقت نخرید

مخاطب خودتان را بلاتکلیف رها نکنید. نه گفتن راهکار محترمانه‌­تری نسبت به تاخیرهای بیهوده است. به‌جای نه از کلمات دیگری استفاده کنید می‌توانید به جای کلمه نه، از کلمات معادل استفاده کنید تا احساس بهتری منتقل کنید. برای مثال می‌توانید بگویید واقعا دلم می‌خواست کمک کنم اما سرم حسابی شلوغ است.

مسئولیت تصمیمتان را به عهده بگیرید

اگر صادقانه بخواهیم نگاه کنیم، در بیشتر مواقعی که می‌گویید نمی‌توانم، در واقع می‌توانید. نه گفتن در بسیاری از مواقع برای طفره رفتن از انجام کاری است. مسئولیت تمام کارها و تصمیم‌های زندگی‌ خود را برعهده بگیرید. در صورت نه گفتن، اگر دلتان خواست می‌توانید یک دلیل هم عنوان کنید. یک دلیل درست و واقعی.

بهانه نیاورید

از آوردن بهانه‌های الکی مثل ناخوش احوال، خراب شدن کامپیوتر و این دست موارد خودداری کنید زیرا بهانه‌گیری از ارزش شما در نزد مخاطب کم می‌کند. در کتاب هنر نه گفتن عنوان می‌شود که به راحتی نه بگویید زیرا صداقت بهترین سیاست است. برای اینکه روابط بهتری با دیگران داشته باشید به مطلب با کسی که مدام غر می‌زند چگونه برخورد کنیم؟ سر بزنید.

ترفندهای نه گفتن به دیگران

از مخاطبتان بخواهید بعدا پیگیری کند

اگر فکر می‌کنید بعدا می‌توانید کاری برای طرف مقابلتان انجام دهید، از کسی که دست کمک دراز کرده است بخواهید که بعدا سر فرصت مناسبی مجددا موضوع را مطرح کند. در این صورت نشان می‌دهید که برایش ارزش قائل شده‌اید اما وقت کافی ندارید و فشار از روی شما برداشته می‌شود.

دروغ نگویید

حتی وقتی وقت خالی دارید اما مایل به انجام کاری نیستید دروغ نگویید. شما بیشتر از هرکسی مسئول زندگی خودتان هستید و اگر نمی‌خواهید کاری انجام دهید مجبور نیستید دروغ بگویید. همین‌طور شما مجبور نیستید نسبت به واکنش‌های منفی دیگران احساس مسئولیت کنید. یادتان باشد که واکنش‌های افراد جزوی از ویژگی‌های آن‌ها است و هیچ ارتباطی با شما ندارد.

یک استراتژی جایگزین ارائه دهید

در صورت امکان هرگز مخاطبتان را معطل نکنید. اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید آنچه را که او می‌خواهد انجام دهید گزینه دیگری پیشنهاد کنید یا می­‌توانید فرد دیگری را برای انجام درخواست او توصیه کنید.

یک استراتژی جایگزین ارائه دهید

از خالی نبودن ظرفیتتان بگویید

یک راهکار عالی برای نه گفتن تشریح مشغله‌های شما است تا نشان دهید واقعا وقت کمک کردن ندارید.

قاطع باشید

اگر مخاطبتان اصرار کرد دست‌پاچه نشوید و مسیر رفته را برنگردید، این موضوع می‌تواند به شما آسیب بزند.

مودب باشید

هرگز با مخاطبتان حتی اگر بی‌ادب باشد، بی‌ادبانه برخورد نکنید. سعی کنید هم مودب باشید و هم قاطعانه برخورد کنید.

مودب باشید

پیشنهاد مطالعه: مطلب زن‌ها از یک رابطه عاطفی چه می‌خواهند؟ را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…