سی‌دشت گیلان، دشت توت‌فرنگی‌ها

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با انتخاب سی دشت به عنوان مقصد، علاوه بر لذت بردن از منظره‌های کوهستانی و بهره‌وری از آب و هوای ییلاقی، برنامه‌ای برای پیاده‌روی و عکاسی در جنگل‌های زیبای اطراف روستای سی دشت خواهید داشت.
ییلاق سی دشت رودبار

ییلاق سی دشت رودبار منطقه‌ای بسیار خوش‌آب‌و‌هوا و از جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود که در میان کوه‌های بلند و پوشیده از جنگل‌های سرسبز پنهان شده است. با حرکت از رستم‌آباد به‌سمت توتکابن و سی دشت، از دل جاده‌ای در میان کشتزارهای برنج و تپه‌های سبز عبور می‌کنید. در فصل بهار و اوایل خرداد عطر توت‌فرنگی محلی تمام منطقه را پر می‌کند. همه ساله جشنواره توت‌فرنگی در این مکان برگزار می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید.

سی دشت کجاست؟

روستای سی دشت از جاهای دیدنی رودبار است و در این شهرستان، در ۳۰ کیلومتری رستم‌آباد قرار دارد. سی دشت منطقه‌ای ییلاقی در ارتفاع ۱,۰۰۸ متری است که در دامنه قله درفک قرار دارد و از آنجا می‌توان رخ زیبایی از درفک را که در میان ابر و مه فرو رفته به تماشا نشست. پس اگر اهل کوهنوردی و کمپ زدن هستید، فرصت را از دست ندهید.

سی دشت

فاصله تهران تا سی دشت

اگر از تهران حرکت می‌کنید در جاده قزوین – رشت بعد از پشت سر گذاشتن شهرهای منجیل و رودبار، در خروجی توتکابن از اتوبان خارج شوید و مسیر را به‌سمت توتکابن تغییر دهید. فاصله میان سی دشت تا تهران ۳۰۰ کیلومتر است و طی این مسافت با سرعتی متوسط در حدود سه ساعت و نیم زمان می‌برد.

ییلاق سی دشت رستم آباد

بهترین زمان سفر به سی دشت کدام فصل است؟

با توجه به ارتفاع و ییلاقی بودن منطقه، اواخر بهار و فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به سی دشت است. در تابستان اگر می‌خواهید از رطوبت و هوای شرجی شهرهای حاشیه دریای خزر در امان باشید، انتخاب ییلاقی همچون ییلاق سی دشت رودبار در دامنه کوهستان بهترین انتخاب است؛ چراکه همیشه خنکی خود را دارد.

ییلاق سی دشت رودبار

جاهای دیدنی اطراف سی دشت

قله درفک

مردم گیلان و کوهنوردان، سی دشت را با قله درفک به یاد می‌آوردند. درفک به معنای آشیانه عقاب از دو واژه محلی دال و فک تشکیل شده است. دال نام پرنده‌ای از خانواده عقاب و فک در معنای آشیانه است. هنوز پرواز عقاب‌ها بر فراز این قله یادآور اسم این کوه زیبا است.

درفک

غار دربند رشی

غار دربند رشی از جاذبه‌های گردشگری اطراف روستای سی دشت و جزو آثار ملی محسوب می‌شود. این غار در روستای دربند رشی واقع شده است و حدود ۲۰۰ هزار سال قدمت دارد.

غار دربند رشی

استخرگاه

در مسیر سی دشت، کمی بالاتر از روستای دفراز به دو راهی نسبتا پرشیبی می‌رسید که به‌سمت روستای استخرگاه می‌رود. این روستا نیز در دامنه کوه درفک و در میان جنگل قرار گرفته است. استخرگاه برخلاف روستاهایی که در دامنه کوهستان قرار دارند، در زمستان نیز آب و هوایی معتدل دارد. به همین خاطر می‌توان اقامتی گرم در کلبه‌های چوبی منطقه را تجربه کرد.

اگر به دیدنی‌های گیلان علاقه دارید، مطلب جواهردشت عروس ییلاق‌های گیلان را بخوانید.

استخرگاه

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری سه روز مرخصی خود را اینجا بگذرانید را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۰۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۰۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۱۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…