غار نمکی گرمسار، جاذبه‌ای نفس‌گیر برای طبیعت‌گردی

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
منطقه‌ گرمسار كه ميزبان بزرگ‌ترين معادن و تونل‌های نمک در منطقه خاورميانه است، در حال حاضر ۴۰ تونل نمک را در خود جای داده است.
غار نمکی گرمسار

تنوع و گوناگونی جاذبه‌های طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی گرمسار بسیار جالب توجه است. از تپه‌های مریخی گرفته تا تونل نمکی که این روزها گردشگران بسیاری را برای بازدید به این منطقه می‌کشاند. ایران نیز با دارا بودن معادن نمک فراوان می‌تواند از این جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز برای گسترش گردشگری در فصول سرما استفاده کند. غار نمکی گرمسار یکی از معدن‌های خارق‌العاده نمک در ایران است که تورهای طبیعت‌گردی بسیاری برای بازدید از آن برگزار می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید.

روستای پاده

پاده، روستایی از توابع بخش آرادان شهرستان گرمسار در استان سمنان است و آنچه روستای پاده، را از بقیه جاذبه‌های گردشگری سمنان در این منطقه متمایز می‌کند، وجود تونل‌های بزرگ نمک است. معدن کوهدشت محل بالا آمدن گنبد نمکی با پوشش گچ و نمک است. در داخل این گونه گنبدهای نمکی محل گیر افتادن نفت (تله‌های نفتی) است.

تونل نمک

نمای غار نمکی گرمسار

در ورودی غار، دیواره‌ها تیره و طوسی رنگ و هر چه به عمق آن نزدیک‌تر شویم، روشن‌تر و براق‌تر دیده می‌شوند. نزدیک شدن به سطوح روشن‌تر گویای این مطلب است که زمان حفر آن نقطه از غار به حال نزدیک‌تر است. با قدم گذاشتن در مسیر این تونل‌ها، دیواره‌هایی از جنس نمک را می‌بینیم که در سرتاسر آن، قندیل‌های آویزان از یخ نمک جلوه زیبایی به این تونل‌ها داده است.

 غار نمک

گنبدهای نمکی

تپه‌های مریخی و گنبدها و تونل‌های نمکی در منطقه نسبتا بزرگی پراکنده شده‌اند. در حوالی گرمسار حدود ۲۷ معدن نمک وجود دارد؛ اما این جاذبه‌ها به‌طور خاص در حدود ۱۵ کیلومتری غرب گرمسار و ۹۰ کیلومتری تهران در جاده ایوانکی و گرمسار قرار دارند. با عبور از ایوانکی تعدادی از این تپه‌ها و مناظرشان رویت خواهند شد. ۵۰۰ متر قبل از خروجی آزادراه قم و گرمسار یک خروجی در سمت راست قرار دارد که برای رفتن به معدن بی‌نظیر کوهدشت کهن می‌بایست وارد آن شد.

تونل نمکی گرمسار

موارد ضروری برای بازدید

برای بازدید حتما باید چراغ قوه مناسب به همراه داشت چرا که داخل غار تاریک است و به دلیل تردد بسیار میانه‌های مسیر به سوی انتهای غار لغزنده است و عبور از کناره‌ها امن‌تر خواهد بود. همچنین برای بازدید از تونل‌های نمکی نیاز به دریافت مجوز از پلیس راهنمایی و رانندگی برای ورود به جاده‌های معدن نمک با اتوبوس دارید.

اگر به مکان‌های تفریحی نزدیک تهران برای سفرهای کوتاه علاقه دارید، یک آخر هفته بی‌نظیر در فشم را بخوانید.

غار نمکی گرمسار

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر گردشگری، جواهردشت عروس ییلاق‌های گیلان را با هم بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۱۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…