مجازات فریب دادن زن در ازدواج موقت چیست؟

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فریب یا گول زدن یا تدلیس به این معنا است که کسی صفاتی را که دارا نیست برای خود ادعا کند یا یک سری صفات بد یا یک سری عیوب را که دارد از خود نفی و انکار کند.
مجازات فریب در ازدواج موقت

بر اساس ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی، یکی از موارد انحلال عقد موقت، فسخ نکاح است. طبق قانون، زمانی عقد نکاح قابل فسخ است که یکی از زوجین دیگری را فریب داده باشد و وی را حاضر به ازدواج نموده باشد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات فریب در ازدواج موقت می‌پردازیم.

فریب در ازدواج

طبق قانون مدنی، فریب دادن طرف مقابل در ازدواج، تحت عنوان تدلیس در نکاح شناخته می‌شود . فریب در ازدواج آن است که یکی از زوجین با اعمال متقلبانه نقص یا عیبی را که در او وجود دارد پنهان نگه دارد یا اینکه خودش را دارای صفت نیکویی معرفی کند. درحالی‌که این صفت را ندارد. به‌طور مثال، مرد با ارائه مدرک جعلی خود را دارای تحصیلات عالی، شغل پر درآمد یا از خانواده‌ای معین معرفی کند. در مقابل زن خود را باکره معرفی کرده یا عیوب چهره خود را به نحوی بپوشاند. سپس از این طریق رضایت طرف مقابل به ازدواج با وی جلب شود.

فریب در ازدواج موقت

بر اساس قانون، تدلیس یا فریب در ازدواج می‌تواند در عقد دائم و یا در عقد موقت صورت بگیرد.

 مجازات فریب در ازدواج

مجازات فریب در ازدواج

فریب در ازدواج با شرط اینکه صفت خاصی در شخص مقابل شرط شده باشد یا در فرض عدم صراحت، عقد بر مبنای آن واقع شده باشد هم فسخ نکاح خواهد بود و هم از بعد کیفری جرم و دارای مجازات است. به موجب ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی:

«چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت‌ اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود، به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال‌ محکوم می‌گردد.»

فریب در ازدواج موقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، مجازات رابطه نامشروع در دوران عده زن چیست؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. بی نام

    ۳ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۱۵ ق٫ظ

    خخیلی اطلاعات خوبی است

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۵۷ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۴۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …