آیا با ازدواج مجدد زن، مستمری همسر اول قطع می‌شود؟

0
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دریافت مستمری پس از ازدواج مجدد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد است. مستمری نوعی تعهد قراردادی است که با توافق طرفین به نفع شخص ثالث یا خود فرد انجام می‌شود. همچنین تابع نظام قراردادی از جنس بیمه است. همراه دلتامگ باشید.
مستمری همسر اول
مستمری همسر اول یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد بعد از فوت شوهرشان است. مستمری نوعی تعهد قراردادی است که با توافق طرفین به نفع شخص ثالث یا خود فرد انجام می‌شود. همچنین تابع نظام قراردادی از جنس بیمه است. همراه دلتامگ باشید.

مستمری بازماندگان و شرایط بهره‌مندی از آن

طبق بند ۱۶ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی مستمری را وجهی دانسته که طبق شرایط بیان شده در این قانون برای جبران قطع تمام یا قسمتی از درآمد بیمه شده و در صورت فوت او برای تامین معیشت بازماندگان وی به آنان پرداخت می‌شود.

در ادامه قانون‌گذار در ماده ۸۰ همان قانون به بیان شرایط بهره‌مندی از این مستمری به شرح زیر پرداخته است. بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی در یکی از حالات زیر مستمری بازماندگان دریافت خواهند داشت:

  • در صورت فوت بیمه شده بازنشسته
  • در صورت فوت بیمه شده از کار افتاده کلی مستمری بگیر
  • در صورت فوت بیمه شده‌ای که در ۱۰ سال آخر حیات خود، حداقل حق بیمه یک سال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد.

طبق این ماده چنانچه بیمه شده متوفی از مصادیق هر یک از بند‌های سه گانه گفته شده ماده ۸۰ باشد، پس از فوت او بازماندگان واجد شرایط وی می‌توانند از مستمری بازماندگان برخوردار گردند.

مستمری بازماندگان و شرایط بهره‌مندی از آن

آیا دریافت مستمری همسر اول پس از ازدواج مجدد امکان دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا مستمری زنی که پس از فوت همسرش ازدواج مجدد می‌کند قطع می‌شود؟ بایستی اظهار کرد: خیر، قطع نخواهد شد.

بر اساس قوانینی که طی سال‌های اخیر تصویب شده این امکان وجود دارد. زنان بازمانده می‌توانند در صورت ازدواج، کماکان حقوق همسر مرحوم‌شان را دریافت کنند. شاید از نظر کارشناسی به این مصوبه نقد داشته باشیم ولی از زمان تصویب قانون آن را اجرا می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی:  قوانین مشاعات آپارتمان‌ها

در گذشته زنان که همسران خود را از دست می‌دادند، در صورت فوت همسر، حقوق وی را دریافت می‌کردند اما این پرداخت‌ها پس از ازدواج مجدد آن‌ها قطع می‌شد و همین ترس از قطع مستمری مانعی برای ازدواج رسمی مجدد و ثبت آن می‌شد که تامین اجتماعی برای رفع مشکلات ناشی از این امر، مستمری همسر بعد از ازدواج مجدد را طبق قانون مصوب برقرار کرد.

به موجب بند یک ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۹۱ و آیین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب ۲۷ بهمن ۹۳ قوه قضائیه، ازدواج دائم همسر یا همسران بیمه شدگان یا مستمری بگیران متوفی، مانع استمرار در پرداخت مستمری فوت و سایر مزایای جانبی متعلقه به آنان نخواهد بود.

بر این اساس حتی کسانی که در گذشته نیز به دلیل ازدواج مستمری‌شان قطع شده است، از تاریخ تصویب این قانون یعنی هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ امکان مراجعه به شعب تامین اجتماعی و برخورداری از مزایای مستمری برایشان فراهم است.

آیا دریافت مستمری همسر اول پس از ازدواج مجدد امکان دارد؟

اگر شوهر دوم زن نیز فوت کند مستمری او چگونه پرداخت می‌شود؟

اگر همسر دوم زن هم فوت کند، بر اساس آیین‌نامه قانون حمایت از خانواده، مستمری که مبلغ آن بیشتر باشد، به زن تعلق می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

بیش از یک دهه تاخیر در تحویل مسکن مهر پردیس

مالکین واحدهای مسکونی مسکن مهر در فاز 11 زون 2 شهر پردیس با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای …