ذهنی مثل یک کامپیوتر با ترفندهای ساده!

۱۱
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تقویت حافظه و استفاده از ۱۰۰ درصد مغزتان فقط با چند ترفند ساده امکان‌پذیر است.
بهبود حافظه و افزایش تمرکز

دغدغه بسیاری از افراد جامعه داشتن حافظه‌ای قوی و ذهنی پویا و داشتن تمرکزی زیاد است. این نگرانی به خصوص برای سنین بالا و ابتلا به بیماری آلزایمر است. در این مطلب از مجله دلتا چندین ترفند برای بهبود حافظه و افزایش تمرکز را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

صبح‌ها از انجام کارهای تکراری پرهیز کنید

مطالعاتی که روی تصاویر مغز انجام شده، نشان داده است انجام کارهای جدید و متنوع باعث پرورش قسمت‌های بزرگی از قشر خارجی مغز می‌شود. وقتی کارهای نو، تکراری و روزمره شوند، فعالیت آن نواحی از مغز هم کاهش می‌یابد. اگر همیشه قبل از خوردن صبحانه، لباس‌هایتان را عوض می‌کنید، گاهی بعد از صبحانه این کار را انجام دهید. کانال تلویزیونی را که معمولا هر روز صبح تماشا می‌کنید، تغییر دهید و کانال جدیدی ببینید. از کوچه یا خیابانی به محل مدنظرتان بروید که قبلا از آن نرفته‌اید.

صبح‌ها از انجام کارهای تکراری پرهیز کنید

با بینی خود ارتباط جدید برقرار کنید

برخی از ما احتمالا یادمان نیست از چه زمانی عطر چای یا قهوه، شروع یک روز جدید را برایمان تداعی می‌کند؛ اما شما می‌توانید با مرتبط‌ ساختن یک عطر جدید، مثل مرکبات یا نعناع با یک فعالیت، مسیرهای عصبی جدید را هوشیار نگه دارید.

طی روز، ارتباطات اجتماعی بیشتری برقرار کنید

تحقیقات علمی، پیوسته ثابت کرده‌اند انزوای اجتماعی تاثیرات مخربی بر توانایی‌های شناختی فرد دارد. وقتی به سوپرمارکت می‌روید، به‌جای اینکه سرتان را پایین بیندازید یا اطراف را نگاه کنید، با فروشنده خوش‌و‌بش کنید.

یک پروژه‌ هنری را به‌صورت گروهی انجام دهید

هنر، قسمت‌های عاطفی و غیرزبانی غشای مغزی را به‌کار می‌اندازد. وقتی به کارهای هنری بپردازید، قسمت‌هایی از مغزتان را درگیر کرده‌اید که به فرم‌ها و رنگ‌ها و بافت‌ها علاقه‌مند است؛ همچنین با انجام کارهای هنری، مغز خود را وارد فرایندهای فکری‌ای می‌کنید که با تفکر خطی منطقی روزمره بسیار متفاوت است.

روش بهبود حافظه و افزایش تمرکز

با صدای بلند کتاب بخوانید

وقتی کتاب‌ها را بلند می‌خوانید یا به کتاب‌خوانی دیگران گوش می‌دهید، نسبت به زمانی که خاموش مطالعه می‌کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده می‌کنید. برای دوست یا همسر خود کتاب بخوانید و هرازچندگاهی نقش خواننده و شنونده را با هم عوض کنید. شاید سرعت مطالعه‌تان پایین بیاید؛ اما زمان خوبی را با هم سپری خواهید کرد.

کالاهای داخل قفسه‌های فروشگاه را به‌دقت وارسی کنید

در راهروی فروشگاه بایستید و به یک قفسه از بالا تا پایین نگاه کنید. اگر کالایی دیدید که تابه‌حال ندیده‌اید، آن را بردارید و مواد تشکیل‌دهنده‌ آن را بخوانید و درباره‌اش فکر کنید. لازم نیست آن را بخرید؛ بلکه با این‌کار از روزمرگی خود جدا می‌شوید و چیز جدیدی را تجربه می‌کنید.

جای خود را سر میز غذا عوض کنید

در اکثر خانواده‌ها هر نفر جای مخصوص خود را سر میز غذا دارد. اما می‌توان با عوض کردن جا مغز را تحریک کرده و پرورش داد. هرازگاهی جای خود بر سر میز غذا را با یکی از اعضای خانواده عوض کنید، تا هم به غذاهای مختلف از زوایای گوناگون دسترسی داشته باشید و هم زاویه دیدتان نسبت به اتاق عوض شود.

با پول خردها بازی کنید

مغز ما برای تمایز قائل شدن بین اشیا به نشانه‌های بصری متکی است. به همین خاطر استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که با هم اندکی تفاوت دارند می‌تواند فعالیت در نواحی غشایی مغز که اطلاعات لمسی را پردازش می‌کنند را افزایش دهد. یک لیوان را پر از پول خرد کنید و آن را در نگه‌دارنده‌ لیوان داخل خودروی خود قرار دهید. پشت چراغ قرمز که توقف کرده‌اید، سعی کنید فقط با استفاده از حس لامسه‌ خود مبلغ پول خردها را مشخص کنید.

ترفند بهبود حافظه و افزایش تمرکز

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب چرا همه سیگاری‌ها سرطان نمی‌گیرند؟ را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. طاهااحمدی

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱ در ۷:۵۵ ب٫ظ

    نسبتاعالیه من به دانستنیهای جدیداهمیت میدهم.

    پاسخ

  2. ازیتا

    ۱۹ آبان ۱۴۰۱ در ۱:۰۲ ق٫ظ

    دورد، امیدوارم، هر، کجا، هستید، شاد برازانرزیهای، متبت، باشید، تشکر، از، مطلب‌های، بر، محتوای، شما، عزیزان، سباس، فراوان💖💖🦋🦋

    پاسخ

  3. و

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۳۳ ق٫ظ

    مطالب شدید جالب

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۲ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما🌹

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۲ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۲ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۲ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۳ ب٫ظ

    مفید بود بازم مطلب در این مورد بزارید لطفا

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۳ ق٫ظ

      سپاس از لطف شما🌹

      پاسخ

  8. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…