چه زمانی ممنوع‌الخروجی مرد بابت مهریه رفع می‌شود؟

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ممنوع‌الخروج کردن مرد بابت مهریه یکی از راهکارهای زن برای وصول مهریه خود است که می‌تواند توسط اداره اجرای ثبت یا رای دادگاه صورت گیرد.
رفع ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه

زن می‌تواند برای مطالبه مهریه خود از طریق دادگاه یا اجرای ثبت نسبت به ممنوع‌الخروجی شوهرش اقدام نماید. مهریه یکی از حقوقی است که بعد عقد ازدواج قانون برای زن در نظر گرفته است و مرد موظف است که در صورت مطالبه زن، مهریه وی را بپردازد اما گاهی بنا به دلایلی مهریه از جانب مرد پرداخت نمی‌شود. بنابراین ممنوع‌الخروج شدن مرد بدهکار ابزاری است که وی را جهت پرداخت بدهی مهریه تحت فشار قرار داده و وادار می‌کند تا نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع رفع ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه می‌پردازیم.

صدور قرار ممنوع‌الخروجی مرد

برطبق ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در دعاوی حقوقی از جمله مطالبه مهریه، پس از صدور رای محکومیت مرد به پرداخت مهریه و نپرداختن آن یا تقسیط (قسط‌بندی) نشدن مهریه توسط مرد، زن می‌تواند از دادگاه صادرکننده رای، تقاضای صدور قرار ممنوع‌الخروج کردن مرد را نماید. دادگاه تکلیف به پذیرش آن دارد مگر اینکه مهریه پرداخت شود یا اعسار (ناتوانی) مرد برای پرداخت مهریه پذیرفته شود.

موارد رفع ممنوع‌الخروجی مرد در اداره ثبت اسناد و املاک

مواردی که اداره ثبت اسناد می‌تواند ممنوع‌الخروجی مرد را رفع کند شامل موارد ذیل است:

  • مواردی که مرد مهریه را پرداخت کند.
  • زن از تقاضای ممنوع‌الخروجی مرد منصرف شود.
  • دادگاه و مراجع قضایی قرار یا حکمی مبنی بر رفع ممنوع‌الخروجی مرد به لحاظ تامین خواسته زن صادر کنند.

رفع ممنوع الخروجی مرد

وثیقه برای ممنوع‌الخروجی مرد در پرداخت مهریه

در بسیاری از موارد مردان بدهکار به این اداره مراجعه و پس از معرفی مالی به عنوان وثیقه، تقاضای رفع ممنوع‌الخروجی دارند. اداره ثبت اختیار اخذ وثیقه را ندارد و در رفع ممنوع‌الخروجی مقید به انجام یکی از سه موردی است که گفته شد. هر چند به نظر قبول وثیقه مناسب با میزان دین و رفع ممنوع‌الخروجی بدون اشکال است و حقی از طلبکار ضایع نمی‌شود.

مرد باید به اندازه‌ یک بیستم (نیم عشر) مهریه‌ای که به زن پرداخت می‌کند، حقوق دولتی را پرداخت کند. این مقدار پول باید به‌صورت یکجا پرداخت شود. قسمتی از پرداختی مرد برای مهریه‌ زن، از سوی دولت برداشت می‌شود. درصورتی‌که حق‌الاجرای دولت پرداخت نشود، مرد همچنان در حالت ممنوع‌الخروج بودن باقی می‌ماند. زیرا بدهی مرد شامل مهریه‌ زن و حق‌الاجرای دولت است.

رفع ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه

برطبق ماده ۱۷ قانون گذرنامه مصوب ۱۳۵۱ و همچنین ماده ۲۰۱ آیین‌نامه اجرای اسناد رسمی لازم‌الاجرا مصوب ۱۳۸۷، رویه اداره اجرای ثبت تهران این‌گونه است که اگر حکم اعسار (ناتوانی) مرد از پرداخت مهریه صادر شده باشد و مرد پیش‌پرداخت مشخص شده در حکم و کمی از اقساط را پرداخته باشد با  تقاضای مرد، ممنوع‌الخروجی وی را رفع می‌کند.

زن ممکن است مقداری از مهریه را از دادگاه مطالبه کرده و مقداری دیگر را از طریق اداره اجرای ثبت درخواست داده باشد. در این موارد باید برای آن قسمت از مهریه که از طریق ثبت اقدام شده دادخواست تقسیط مهریه مستقل به دادگاه ارائه نمود.

ممنوع الخروجی مرد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، هیچ راه برگشتی برای مردان، در این نوع طلاق نیست را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. یونس

    ۴ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۲۵ ب٫ظ

    راه فرار گذاشته شده بی فایده است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …