چرا همه سیگاری‌ها سرطان نمی‌گیرند؟

۵
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درحالی‌که کشیدن سیگار عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه است، برخی افراد سیگاری دچار سرطان نمی‌شوند. پژوهشگران توضیحی برای این مسئله پیدا کرده‌اند.
سرطان ریه و سیگار کشیدن

بدون شک، ایمن‌ترین راه برای محافظت از خود دربرابر سرطان ریه اجتناب از کشیدن سیگار است. با‌ این‌حال، این مسئله نیز واقعیت دارد که همه کسانی که همیشه سیگار می‌کشند، محکوم به ابتلا به سرطان نیستند. درواقع، بیشتر این افراد دچار سرطان ریه نمی‌شوند. طبق مطالعات جدیدی که دانشمندان انحام داده‌اند ژنتیک می‌تواند در این موضوع موثر باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا ارتباط سرطان ریه و سیگار کشیدن رو بررسی کنیم.

ارتباط سرطان ریه و سیگار کشیدن چیست

هدیه مخفی برای برخی از سیگاری‌ها

پژوهشگران در کسانی که سیگار می‌کشند اما هرگز دچار سرطان ریه نمی‌شوند، مزیتی ارثی پیدا کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد سلول‌هایی که ریه آن‌ها را می‌پوشاند، با احتمال کمتری در طول زمان جهش پیدا می‌کنند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ژن‌های ترمیم‌کننده DNA در برخی افراد فعال‌تر هستند و این امر می‌تواند از افرادی که مرتبا سیگار می‌کشند در برابر ایجاد سرطان محافظت کند.

چرا سیگاری‌ها سرطان ریه نمی‌گیرند

انجام تحقیقات بیشتر

در مطالعه‌ جدید از پروفایل‌های ژنتیکی نایژه‌های افراد سیگاری و غیر سیگاری استفاده شد. سلول‌های سطحی جمع‌آوری‌شده از ریه‌های شرکت‌کنندگان برای اندازه‌گیری جهش‌های ژنوم آن‌ها به‌طور جداگانه توالی‌یابی شد. سایمون اسپیواک، متخصص ریه توضیح می‌دهد: این سلول‌های ریه برای سال‌ها و حتی دهه‌ها باقی می‌مانند و با افزایش سن و سیگارکشیدن، جهش‌هایی در آن‌ها تجمع پیدا می‌کند. از بین تمام انواع سلول‌های ریه، احتمال سرطانی‌شدن این سلول‌ها بیشتر است.

انجام تحقیقات بیشتر

به‌گفته‌ نویسندگان، یافته‌ها به روشنی نشان می‌دهد که جهش‌ها در ریه انسان با افزایش سن بیشتر می‌شود و آسیب DNA در سیگاری‌ها بیشتر است. دود تنباکو مدت‌ها است با ایجاد آسیب DNA در ریه مرتبط شده است؛ اما مطالعه جدید نشان داد وضعیت همه سیگاری‌ها یکسان نیست. درحالی‌که میزان سیگارکشیدن با افزایش نرخ جهش سلولی مرتبط بود، پس از معادل حدود ۲۳ سال کشیدن سیگار به‌اندازه یک بسته در روز، این خطر حالت ثابتی پیدا می‌کرد. اسپیواک می‌گوید:

کسانی که بیشتر از همه سیگار می‌کشیدند، بیشترین بار جهش را نداشتند. داده‌های ما نشان می‌دهد که این افراد به‌رغم سیگارکشیدن زیاد، ممکن است به‌مدت طولانی زنده مانده باشند زیرا توانسته‌اند تجمع بیشتر جهش را سرکوب کنند. ثابت‌ماندن جهش‌‌ها می‌تواند ناشی از داشتن سیستم‌های بسیار کارآمد برای ترمیم آسیب DNA یا سم‌زدایی از دود سیگار باشد.

سلامت دستگاه تنفسی

یافته‌ها همچنین می‌تواند به توضیح این مسئله کمک کند که چرا ۸۰ تا ۹۰ درصد از کسانی که همیشه سیگار می‌کشند، دچار سرطان نمی‌شوند و نیز چرا برخی از کسانی که اصلا سیگار نمی‌کشند، دچار تومور می‌شوند. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد دود سمی تنباکو موجب جهش‌های سلولی اضافی در ریه می‌شود، اینکه این جهش‌ها به ایجاد تومور منجر خواهند شد یا نه، به عملکرد بدن در ترمیم DNA یا کاهش آسیب DNA بستگی دارد.

ترمیم DNA یک هدیه موروثی است یا اکتسابی

ژن‌های مرتبط با ترمیم DNA می‌توانند ارثی یا اکتسابی باشند. در پژوهش‌های گذشته، غیرفعال‌کردن ژن‌های ترمیم‌کننده با ایجاد تومور در ارتباط بوده است. البته ژن‌ها تنها عوامل موثر در خطر ابتلای فرد به سرطان نیستند. عوامل محیطی مانند رژیم غذایی نیز می‌توانند بر مواد مغذی درون بدن اثرگذار باشند که بر ایجاد تومور تاثیر می‌گذارند.

ارتباط سرطان ریه و سیگار کشیدن

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب ۷ انسان شگفت‌انگیز با توانایی‌های باورنکردنی ! را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۵۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…