این افراد از مهریه زن فوت شده، ارث می‌برند

۷
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون مدنی همین که عقد ازدواج به‌صورت صحیح میان زن و مردی صورت پذیرفت، حقوق و تکالیفی بر دوش آن‌ها مستقر می‌شود. یکی از مهم‌ترین این حقوق و تکالیف "مهریه زوجه" است.
به ارث رسیدن مهریه زن فوت شده

پرداخت مهریه همچون یک دین یا بدهی مهم بر گردن مرد قرار دارد و او را مدیون همسر خود می‌کند. مانند سایر بدهی‌های دیگر؛ همچون قرض کردن از دیگری. علی‌القاعده این بدهی یا دین به قوت خود باقی می‌ماند تا اینکه مرد مهریه زن را به‌صورت تمام و کمال طبق خواسته زن بپردازد یا اینکه زن از باب همکاری با شوهر، از دریافت مهریه خود صرف‌نظر کرده یا اصطلاحا اقدام به بخشیدن مهریه نماید اما گاهی ممکن است قبل از پرداخت شدن مهریه یا بخشیده شدن مبلغ آن، یکی از زوجین اعم از مرد یا زن، فوت کند و تکلیف پرداخت مهریه نامشخص باقی بماند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع به ارث رسیدن مهریه زن فوت شده می‌پردازیم.

به ارث رسیدن مهریه زن فوت شده

بر اساس قانون مدنی حکم ارث مرد و زن مقرر شده است که بر اساس آن در عقد دائم، زن و شوهر از هم ارث می‌برند. یعنی اگر زن به عقد دائم مردی در آمده باشد و در حین ازدواج فوت کند، شوهر او جزو ورثه‌اش محسوب می‌شود. ولی از آن جهت که مرد هم موظف به پرداخت مهریه زن فوت شده بوده در عین حال از او ارث نیز می‌برد. (صفت طلبکار و بدهکار در یک فرد جمع شده است.)

در موردی که زن فوت شده فرزندانی داشته باشد، فرزندان نیز جزو ورثه وی محسوب می‌شوند. به همین دلیل می‌توانند نسبت به مطالبه مهریه مادر فوت شده‌ خود اقدام کنند. پدر یا نا‌پدری آن‌ها موظف است مهریه مادرشان را به آن‌ها بدهد.

در موردی که علاوه‌بر فرزند، زن فوت شده پدر و مادر در قید حیات نیز داشته باشد، آن‌ها نیز جزو ورثه زن محسوب می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند نسبت به مطالبه مهریه دخترشان که فوت شده است اقدام نمایند. شوهر زن موظف است که از مهریه دخترشان به آن‌ها نیز سهم بدهد.

به ارث رسیدن مهریه زن

مهریه زن بر چه اساسی به ارث می‌رسد؟

مهریه زن فوت شده که به ورثه وی می‌رسد، طبق قانون میان ورثه تقسیم می‌شود. به عنوان نمونه اگر زن فوت شده دارای فرزند نباشد، نیمی از اموالش متعلق به شوهر خواهد بود و از مابقی آن، یک سوم سهم مادر و دو سوم سهم پدرش می‌شود.

اگر زن صاحب فرزند و شوهر باشد، سهم‌الارث شوهرش یک چهارم است و باقی ارثیه متعلق به فرزندان دختر و پسر است. پسر، دو برابر دختر ارث می‌برد و آن‌ها در این حد می‌توانند مهریه مادر را مطالبه کنند. اگر علاوه بر همسر و فرزندان، زن فوت شده پدر و مادر نیز داشته باشد، شوهر یک چهارم، پدر و مادر هر کدام یک ششم ارث برده و مابقی متلعق به فرزندان خواهد بود.

ارث رسیدن مهریه زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، اگر متوفی در وصیتنامه اعلام بدهکاری کند، چه باید کرد؟ را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۳۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

    باتشکرازراهنمایی های شما

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۰۷ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۳۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۰۴ ب٫ظ

  5. باقرنژاد

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

    ارث،باید مساوی،باشد،فرق،نداردحتما،که نمیشود،پسر،دوبرابر،دختر،ارث،ببرد،،دختر،زحمت،زیادی برای،پدرومادرش،می‌کشند، پس،ازنظر،من،این،قانون،ارث،به،فرزندان باید، عوض،کرد،دختر،وپسر،مساوی،ارث،ببرندتا،اختلافی،بیندوطرف،پیشنیاید،

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …