چگونه از روی پوست بفهمیم بیماری کبدی داریم؟

۹
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برخی از تغییرات پوستی خبر از بیماری‌هایی در درون ما می‌دهند. کدام تغییرات پوستی نشان‌دهنده بیماری کبدی هستند.
نشانه بیماری کبدی

کبد نه تنها بزرگ‌ترین اندام داخلی بدن بوده بلکه یک جز حیاتی از بدن انسان است که کارهای زیادی از هضم تا تنظیم هورمون‌ها را انجام می‌دهد. کبد نقش مهمی در سلامت و فرآیندهای بدن دارد. در این مطلب مجله دلتا ۴ بیماری پوستی را بررسی می‌کند که می‌توانند نشانه بیماری کبدی باشند.

نشانه بیماری کبدی ، علائم پوستی

زردی پوست

یکی از ۵۰۰ عملکرد کبد این است که مایعی به نام «صفرا» بسازد و ترشح کند که چربی‌ها را می‌شکند و به هضم غذا کمک می‌کند. ماده زرد رنگ بیلی‌روبین، رنگدانه صفرا است. هنگامی که مشکلی در کبد وجود دارد، بیلی روبین می‌تواند تجمع پیدا کند و منجر به زرد شدن پوست، سفیدی چشم‌ها و غشاهای مخاطی شود. علاوه بر این، ادرار تیره می‌شود. ظاهر زردرنگ می‌تواند به این معنی باشد که کبد شما دچار مشکل شده است، بخصوص زمانی که همراه با علائم دیگر رخ دهد.

نشانه بیماری کبدی ، زردی پوست

کف دست قرمز

کبد نقش بسیار زیادی در فرآیند تنظیم هورمونی ایفا می‌کند و نوسانات در سطوح هورمونی باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند «اریتم کف دست» می‌شود. اریتم کف دست یک بیماری پوستی است که باعث قرمز شدن کف دست‌ها می‌شود. این موضوع می‌تواند ارثی باشد. همچنین می‌تواند نتیجه بیماری‌های مختلف نیز باشد. اگر هر دو کف دست یا پای شما قرمز است و وقتی روی آن را فشار می‌دهید، ناحیه محو می‌شود (بلانچ می‌شود)، یا احساس می‌کنید کف دستتان گرم است، این‌ها می‌تواند نشانه‌ای از اریتم کف دست باشد.

نشانه بیماری کبدی ، قرمزی کف دست

خارش پوست

در حالی که خارش پوست معمولا با مشکلاتی مانند آلرژی، نیش حشرات و حتی گرد و غبار همراه است، همچنین می‌تواند ناشی از افزایش سطح نمک صفراوی در زیر پوست باشد. خارشی که در شب بدتر می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از مرتبط بودن این بیماری با کبد باشد. برخی افراد ممکن است در یک ناحیه مانند کف پا یا کف دست خود خارش داشته باشند، در حالی که برخی دیگر در سراسر بدن خود خارش را تجربه می‌کنند. خارش مرتبط با بیماری کبد به‌طور کلی شامل بثورات یا ضایعات پوستی نیست.

خارش پوست

رگ‌های عنکبوتی

آنژیوم عنکبوتی، در واقع رگ‌های خونی خوشه‌ای نزدیک به سطح پوست هستند که می‌تواند یک نشانه از بروز سیروز کبدی باشد. سیروز یک زخم در کبد است که در اثر انواع مختلف بیماری‌های کبدی ایجاد می‌شود. وضعیت‌های دیگری نیز مانند آسیب دیدگی یا ایستادن طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی شود. اما اگر متوجه ظاهر رگ‌های عنکبوتی شدید و علاوه بر این، احساس ضعف، خستگی غیرعادی دارید یا این‌که نفخ شدید دارید یا اگر پوست یا چشم‌هایتان زرد به‌نظر می‌رسد، باید به پزشک مراجعه کنید.

رگ‌های عنکبوتی

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب ۵ ماده‌ غذایی که سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهند را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۲۵ ب٫ظ

    خداقوت

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۰۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۵۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۲۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…