پرداخت نفقه زن در ازدواج موقت با کیست؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نفقه در عقد دائم، به محض وقوع عقد نکاح در ازای تمکین زوجه از زوج به زن تعلق می‌گیرد اما نفقه صیغه یا عقد موقت، قواعد متفاوتی، نسبت به نفقه عقد دائم دارد.
پرداخت نفقه در ازدواج موقت

عقد موقت که به آن، متعه یا در عرف، صیغه نیز می‌گویند، از جمله انواع نکاح بوده که به واسطه آن، زن و مرد، می‌توانند برای مدتی معلوم که اختیار تعیین آن با طرفین عقد است با مهریه معلوم به زوجیت یکدیگر درآیند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پرداخت نفقه در ازدواج موقت می‌پردازیم.

نفقه در عقد موقت

یکی از مسائلی که در هر نوع از ازدواج به ویژه عقد موقت مطرح می‌شود، اجرت‌المثل زن در عقد موقت و نفقه او است که قانون‌گذار پرداخت نفقه را در عقد دائم تحت شرایطی که زن دارای تمکین عام و خاص است، تکلیف مرد دانسته و آن را از جمله حقوق مالی زن به محض وقوع عقد نکاح دائم می‌داند.

در عقد منقطع یا عقد موقت، قانون‌گذار به صراحت در ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی، عدم وجود نفقه را ذکر کرده است. به همین دلیل، مرد الزامی به پرداخت نفقه به همسر موقت خود، نخواهد داشت مگر در صورت وجود برخی شرایط.

 پرداخت نفقه

شرط نفقه در عقد موقت

ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی در خصوص شرایط وجود نفقه عقد موقت، مقرر می‌دارد: «در عقد انقطاع (عقد موقت)، زن، حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده باشد یا آنکه عقد، مبنی بر آن جاری شده باشد.»

بر اساس این ماده از قانون مدنی، شرط وجود نفقه در عقد موقت به زن، این است که زوجین این امر را شرط کرده باشند یا قبل از عقد، بر آن توافق کرده و عقد بر مبنای آن منعقد شود.

شایان ذکر است با توجه به عدم ضرورت ثبت عقد موقت، مگر در شرایط مورد پیش‌بینی قانون‌گذار که شامل بارداری زن در صیغه، وجود شرط ضمن عقد، مبنی بر ثبت عقد یا توافق بر ثبت است، اگر زوجین قصد داشته باشند عقد موقت خود را ثبت کنند و صیغه‌نامه بگیرند، می‌توانند شرط نفقه را به عنوان یکی از شروط ضمن عقد، در عقدنامه خود درج نمایند.

در صورت شرط نفقه صیغه، زن می‌تواند وقتی مرد از پرداخت آن خودداری کند، برای مطالبه نفقه عقد موقت، اقامه دعوا کند و در صورت اثبات ترک انفاق کیفری، مرد را با مجازات جرم ترک انفاق کیفری که حبس است، مواجه نماید.

 نفقه در ازدواج موقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، هیچ راه برگشتی برای مردان، در این نوع طلاق نیست را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۶ ب٫ظ

  2. بنده خدا ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

    نفقه با این وضعیت گرانی و تورم به دایمی نمی‌رسه چه برسد به صیغه ای موقت خخخخخخخخ

    پاسخ

  3. بنده خدا ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۴ ق٫ظ

    با این وضعیت گرانی و تورم چطوری باید نفقه داد . به ازدواج های دایمی نمیشه نفقه داد چه برسه به صیغه ای یا ازدواجهای موقت . سفید .

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …