مادر چگونه برای بچه حاصل از ازدواج موقت، شناسنامه بگیرد؟

۴
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از تکالیف والدینی که صاحب فرزند می‌شوند این است که در اسرع وقت برای نوزاد خود شناسنامه بگیرند. با این حال، در برخی موارد ممکن است که زن و مردی با عقد موقت یا صیغه به زوجیت یکدیگر درآمده باشند و ازدواج آن‌ها هم به ثبت نرسیده باشد.
دریافت شناسنامه برای فرزند در ازدواج موقت

ممکن است مردی که زن موقت او باردار شده و نوزادی به دنیا آورده است، نسب فرزند ناشی از عقد موقت یا صیغه را نپذیرفته و نسب فرزند به خود را انکار نماید یا علی‌رغم پذیرش نسب نوزاد، اقدامی جهت گرفتن شناسنامه برای فرزند عقد موقت انجام ندهد. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از عقد موقت به چه صورت است؟ آیا مادر می‌تواند اقدام به گرفتن شناسنامه برای فرزند متولد شده در صیغه موقت کند؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت شناسنامه برای فرزند در ازدواج موقت می‌پردازیم.

دریافت شناسنامه برای نوزاد

برای گرفتن شناسنامه در درجه اول، پدر یا جد پدری با در دست داشتن شناسنامه خود باید به اداره ثبت احوال مراجعه کنند و تقاضای صدور شناسنامه برای نوزاد نمایند. با این وجود، نظر به اینکه عقد موقت در بسیاری موارد به‌صورت پنهانی و بدون اطلاع سایر اعضای خانواده مرد صورت گرفته است، مرد تمایلی به گرفتن شناسنامه برای نوزاد ندارد.

به ویژه آنکه در صورت گرفتن شناسنامه برای نوزاد ناشی از عقد موقت یا صیغه، نام نوزاد در شناسنامه مرد نیز قید می‌گردد. دراین‌صورت فرزند عقد موقت، همچون سایر فرزندان ناشی از ازدواج دائم بتواند ارث ببرد. بنابراین در این شرایط گرفتن و دریافت شناسنامه برای نوزاد متولد شده از ازدواج دائم اصولا به عهده مادر است.

دریافت شناسنامه برای فرزند در ازدواج موقت توسط مادر

دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از عقد موقت توسط مادر نیازمند آن است که ابتدا ازدواج موقت مادر با پدر به لحاظ قانونی به ثبت رسیده باشد. اگر ازدواج موقت قبلا به ثبت رسیده باشد، مادر خودش به تنهایی هم می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند. در نهایت تقاضای صدور شناسنامه برای نوزاد نماید. بر اساس قانون حمایت خانواده در صورت باردار شدن زن در عقد موقت، ثبت ازدواج الزامی است. هرچند در شرایط عادی ثبت صیغه جزو شرایط صحت صیغه موقت نیست.

دریافت شناسنامه

اگر عقد موقت بنا به دلایلی هنوز به‌صورت قانونی به ثبت نرسیده باشد، بر اساس قانون ثبت احوال گرفتن شناسنامه نوزاد، نیازمند آن است که هر دوی پدر و مادر به اتفاق به اداره ثبت احوال مراجعه کنند. پدر و مادر باید تصدیق کنند که با هم ازدواج شرعی کرده‌اند اما بنا به دلایلی اقدام به ثبت ازدواج موقت یا صیغه نکرده‌اند. به این ترتیب، شناسنامه برای فرزند صادر می‌شود. دراین‌صورت نام خانوادگی پدر به فرزند داده می‌شود.

درغیراین‌صورت مادر برای دریافت شناسنامه فرزند ناشی از عقد موقت باید به دادگاه خانواده مراجعه کند. پس از اینکه ازدواج و نکاح موقت را ثابت کرده و نسب طفل به پدر نیز اثبات شد، از دادگاه تقاضا کند که پدر را الزام به گرفتن شناسنامه برای فرزند عقد موقت نماید.

درصورتی‌که الزام پدر امکان‌پذیر نشد، مادر می‌تواند با عنوان “امین موقت” فرزند، خود برای دریافت شناسنامه وی اقدام نماید. در چنین شرایطی نام خانوادگی مادر به فرزند ناشی از عقد موقت داده می‌شود.

 ازدواج موقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب بدون این مدارک، هرگز نمی‌توانید طلاق بگیرید مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۲ ب٫ظ

  2. معصومه مری

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۲ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید ببخشید نام پدر چی سلام خسته نباشید ببخشید ینی بدون نام پدر

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۳ ق٫ظ

      سلام، اگر پدر حاضر به گرفتن شناسنامه نباشد و دادگاه نیز نتواند وی را اجبار کند، در چنین شرایطی، نام خانوادگی مادر به فرزند ناشی از عقد موقت داده می‌شود و به عبارت دیگر، به جای نام خانوادگی پدر فامیلی مادر در شناسنامه فرزند حاصل از ازدواج موقت درج می‌شود و صرفا نام کوچک پدر در شناسنامه قید می‌شود اما اگر بعدها پدر نسب فرزند خود را بپذیرد، می‌تواند مشخصات خود را در شناسنامه فرزند تکمیل کند.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …