اختلال اضطراب چیست و چطور درمان می‌شود؟

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در شرایط مختلف دچار اضطراب و نگرانی شدید شده‌ باشید؟ علت این اضطراب ناگهانی چه چیزی می‌تواند باشد؟
انواع اختلالات اضطرابی

اختلال اضطراب یا اختلال اضطرابی یکی از شایع‌ترین مشکلات و بیماری‌های روانی است که انسان‌های بسیاری در این کره‌ی خاکی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی انواع اختلالات اضطرابی می‌پردازیم.

انواع اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی در حقیقت تجربه‌ مزمن و شدید احساس ترس و اضطراب هستند. افراد مبتلا احساس اضطراب زیادی در مورد رویدادهای آینده دارند و در واکنش به رویدادهای کنونی نیز دستخوش ترس می‌شوند. این مسئله به‌شدت روی عملکرد آن‌ها در زندگی روزمره تاثیر منفی می‌گذارد. در ادامه به معرفی انواع اختلالات می‌پردازیم.

انواع اختلالات اضطرابی

اختلال پانیک (وحشت‌زدگی)

افراد مبتلا به اختلال پانیک، دوره‌های ناراحتی جشمانی شدید معروف به حملات وحشت‌زدگی را تجربه می‌کنند. فرد در مدت حملات وحشت‌زدگی احساس می‌کند دامنه‌ای از احساسات جسمانی بسیار ناخوشایند، او را از پای درآورده است.

این احساسات می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی تنفسی (احساس خفگی، نفس‌نفس زدن)، اختلالات خودمختار (عرق کردن، ناراحتی معده، لرزیدن) و نابهنجاری‌های حسی (سرگیجه، کرختی وغیره) بشوند.

همچنین افراد در طول مدت حمله‌ی پانیک ممکن است احساس کنند «دیوانه شده‌اند» یا کنترل خود را از دست داده‌اند. تپش قلب و سرگیجه نشانه‌هایی هستند که اغلب گزارش می‌شوند.

آگورافوبی (بازارهراسی) از انواع اختلالات اضطرابی

در آگورافوبی فرد ترس یا اضطراب شدیدی را احساس می‌کند. در نتیجه از موقعیت‌هایی مانند استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، بودن در مکان‌های بسته مانند تئاتر یا مکان‌های باز نظیر پارکینگ‌های بی‌سقف و تنها بودن بیرون از خانه به شدت می‌ترسد. برای اینکه ارتباط بهتری با افراد داشه باشید به مطلب

با آدم‌های حسود چگونه رفتار کنیم؟ سر بزنید.

انواع اختلالات اضطرابی

فوبی‌های خاص (ترس‌های مرضی)

فوبی یا فوبیا  به ترس‌های غیرمنطقی در ارتباط با یک شیء یا موقعیت خاص گفته می‌شود. افراد مبتلا برای اجتناب کردن از شیء یا موقعیتی که موجب ترس آن‌ها می‌شود زحمت زیادی به خود می‌دهند و اگر نتوانند خود را از آن دور نگه دارند، آن موقعیت را با اضطراب و ناراحتی بسیار زیادی تحمل می‌کنند.

اختلال اضطراب اجتماعی (جمع‌هراسی)

ویژگی اصلی اختلال اضطراب اجتماعی ترس یا اضطراب چشمگیر از موقعیت‌های اجتماعی است که امکان دارد فرد در آن‌ها مورد بررسی دقیق دیگران قرار بگیرد. برای مثال گفت‌وگو یا ملاقات با افراد ناآشنا. این اختلال بسیار ناتوان کننده است و بسیاری از جنبه‌های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اختلال اضطراب فراگیر (اختلال اضطراب منتشر)

اختلال اضطراب فراگیر یکی دیگر از انواع اختلال اضطرابی شدید است که بر موضوع خاصی تمرکز ندارد. این اختلال به‌صورت نگرانی بیش‌ازحد و نامعقول در مورد اتفاقات و فعالیت‌های روزمره بروز می‌کند.

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال وسواس فکری- عملی از انواع اختلالات اضطرابی

در این اختلال فرد افکار خاصی را به‌صورت پیوسته و ناخواسته تجربه می‌کند. افراد مبتلا به این اختلال سعی می‌کنند این افکار ناخواسته را نادیده بگیرند یا کار دیگری را انجام دهند. در این‌صورت می‌توانند آن را آرام و بی‌اثر کنند. فکر یا عملی که فرد به سراغ آن می‌رود تا وسواس فکری را بی‌اثر کند، وسواس عملی نامیده می‌شود.

لالی انتخابی

فردی که دچار این اختلال می‌شود ممکن است در موقعیت‌های خاص یا در برابر افرادی خاص قادر به صحبت کردن نباشد. این اختلال ممکن است با احساس خجالت یا اضطراب اجتماعی نیز همراه شود.

لالی انتخابی

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه با افکار مزاحم هنگام خواب برخورد کنیم؟ را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. هلنا

    ۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۱۴ ب٫ظ

    سلام
    من گاهی درمورداینکه آینده من چی میشه خیلی استرس میادسراغم بیشترمواقعی که خواب هستم باطذزوحشناکی ازخواب بیدار میشم حتی تپش قلب ولرزمیادسراغم البته من تورندگیم چندین بارخاطره تلخی تجربه کردم توزمینه عاطفی وازدواج تجربه تلخی داشتم بعدازابن اتفاق به هیچ کس نمیتونم اعتمادکنم

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۲ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…