۱۰ نکته راهبردی در تحلیل بازار مسکن زمستان ۹۷

۰
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کارشناسان بازار ملک معتقدند، برای اینکه بدانیم در سال 98 خانه بخریم یا نه و اینکه قیمت مسکن در سال 98 در مسیر افزایش خواهد بود یا کاهش باید تحلیل دقیقی از زمستان بازار مسکن 97 داشت.
تحلیل بازار مسکن 97

اکثر کارشناسان در تحلیل بازار مسکن ۹۷ معتقدند، امسال را می‌توان همانند سال‌های ۶۸، ۸۶ و ۹۱ سال های جهش قیمت مسکن دانست. جهشی که در کمتر از ۶ ماه منجر به رکود تورمی شد.

به گزارش مجله دلتا، دوره رکود و رونق در بازار مسکن موضوعی پذیرفته شده و براساس منطق بازار تلقی می‌شود. به این ترتیب که بازار مسکن مانند همه بخش‌های اقتصادی در دوره افزایش تقاضا (نه به دلیل کاهش قیمت) رونق می‌گیرد.

اما از آنجا که عرضه مسکن به دلیل زمان‌بر بودن ساخت و تولید آن امکان پاسخگویی بخش تقاضا در کوتاه‌مدت را ندارد بازار با تورم مواجه خواهد شد.

 پیش بینی بازار مسکن 97

با افزایش قیمت‌ها ساخت مسکن سودآور خواهد بود و سرمایه‌گذاران در بخش مسکن شروع به ساخت واحدهای جدید خواهند کرد تا از سود موجود در این بازار بهره‌مند شوند.

این موضوع سبب خواهد شد عرضه به مرور افزایش یابد و در نهایت از تقاضا پیشی بگیرد؛ نتیجه افزایش عرضه نیز کاهش قیمت مسکن خواهد بود.

 این فرایند در شرایط طبیعی اقتصاد قابل پیش بینی است. اما تحولات اقتصادی دو سال اخیر، به خصوص از ابتدای سال ۹۷ باعث شد تا آنچه به عنوان ثبات در فضای کلی اقتصاد مطرح می‌شود دچار دگرگونی شود و باعث شود تا کارشناسان تحلیل بازار مسکن ۹۷ را با پارامترهای دیگری بسنجند.

رکود تورمی مسکن در سال ۹۷ متاثر از طلا و ارز

  • بازار مسکن در این سال تحت تاثیر التهاب بازار ارز و طلا از اوایل تابستان دچار نوسان شد و در نتیجه قیمت مسکن در پائیز ۹۷ افزایش ۹۲ درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرد.
  • افزایش قیمت در حالی بود که آمارهای بانک مرکزی و اتحادیه مشاوران املاک با اختلاف کم، از کاهش ۲۶ درصدی میزان معاملات نسبت به پائیز سال گذشته خبر می‌داد. برآیند این دو آمار نشان‌دهنده حکمرانی رکود تورمی بر بازار مسکن است.

پیش بینی بازار مسکن

  • بازار مسکن متاثر از بازار ارز و طلا افزایش قیمت داشت، هرچند این افزایش در بخش ارز و طلا ۳۰۰ درصدی بود، اما بخش مسکن افزایش ۹۲ درصدی داشت.
  • اینکه چرا کاهش قیمت طلا و سکه در بازار منجر به کاهش قیمت مسکن نشده است، نشان از انعطاف ناپذیری بخش مسکن و زمان‌بر بودن شکل گرفتن تعادل در عرضه و تقاضای مسکن است.

بازار خرید و فروش مسکن در زمستان ۹۷

  • طی دو ماه دی و بهمن سرعت شیب افزایش قیمت مسکن کمتر شد و به نظر کارشناسان این روند تا پایان سال باید منجر به ثبات در قیمت مسکن شود.
  • فاصله چشمگیر قیمت مسکن با قدرت خرید متقاضیان مصرفی باعث شدت تا مالکان به این نتیجه برسند که بازار بیش از این کشش افزایش قیمت ندارد.
  • براساس تجربه همیشگی، بازار مسکن در دو ماه پایانی سال رونق نسبی را تجربه خواهد کرد. دلیل این موضوع هم باور سنتی به خوش یمن بودن افزایش متراژ خانه حتی به اندازه یک متر در سال نو است.

شب عید متفاوت مسکن در سال ۹۷

  • بررسی ها نشان می‌دهد که امسال جدای از خریداران مصرفی، بازار خرید آپارتمان‌های لوکس رونق گرفته است. این پدیده نشان‌دهنده اقبال سرمایه‌گذاران ارز و طلا به ملک است.
  • خرید فروش املاک کلنگی هم نشان می‌دهد که سازندگان مسکن، سیاست‌های دولت در ارتباط با حمایت از ساخت و ساز را جدی گرفته‌اند.
  • نکته قابل توجه در باره خرید و فروش مسکن در آخر سال ۹۷ این است که، بعد از ۲۲ بهمن و پایان تعطیلات به دلیل افزایش نرخ ارز و طلا بازار ملک هم با افزایش مواجه شد، به نحوی که در برخی موارد قیمت آپارتمان در برخی مناطق جنوب شهر طی یک هفته تا ۳۰ درصد افزایش یافت.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون تحلیل بازار مسکن ۹۷ صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…