بدون این مدارک، هرگز نمی‌توانید طلاق بگیرید

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گاهی به دلیل عدم ارائه مدارک لازم برای درخواست طلاق، ممکن است دادگاه دادخواست طلاق را رد کند یا اینکه نیاز به اصلاح آن باشد که دراین‌صورت، طرفین درگیر اطاله دادرسی (طولانی شدن زمان رسیدگی) می‌شوند.
مدارک مورد نیاز برای طلاق

دادخواست طلاق ارائه شده توسط هر یک از زوجین باید شرایط و مدارک خاصی را داشته باشد. همچنین مدارک لازم برای درخواست طلاق که در قسمت اسناد و منضمات دادخواست طلاق قید شده است، باید به شعبه رسیدگی کننده ارائه شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مدارک مورد نیاز برای طلاق می‌پردازیم.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن

در پاسخ به این سوال که مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن چیست و چه اسناد و اطلاعاتی باید ضمیمه دادخواست شوند، باید گفت که در هر یک از موارد ذکر شده، زن باید مدارکی را که اثبات‌کننده حق طلاق وی هستند، به عنوان دلایل و منضمات دادخواست طلاق، به دادگاه ارائه نماید. دادگاه با ملاحظه و استناد به آن‌ها به درخواست زن رسیدگی نموده و حکم صادر نماید.

مدارک لازم

  • شناسنامه و کارت ملی زن
  • عقدنامه یا سند ازدواج؛ البته درصورتی‌که سند ازدواج گم شده یا در دسترس نباشد، می‌توان با گرفتن رونوشت سند ازدواج برای طلاق، اقدام نمود.
  • درصورتی‌که درخواست طلاق از طرف زن با مشارکت وکیل دادگستری انجام شود، وکالتنامه وکیل باید ضمیمه دادخواست شود.
  • ارائه نتایج مشاوره‌های قبل از طلاق نیز، از دیگر اسناد و اطلاعات مورد نیاز برای درخواست طلاق است.
  • اگر حکم طلاق توسط دادگاه صادر شود، گواهی عدم بارداری زن نیز درخواست می‌شود.
  • درصورتی‌که زن، مدعی باشد که دوشیزه یا باکره است، گواهی پزشکی قانونی مبنی بر این موضوع، یکی از مدارک لازم برای صدور حکم طلاق است.

 مدارک لازم برای طلاق

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد

بر اساس قانون مدنی، حق طلاق اصولا به مردان تعلق دارد. به این معنا که مرد، هر زمان که بخواهد می‌تواند با مراجعه به دادگاه و طی تشریفات لازم، همسر خود را طلاق بدهد.

اسناد و اطلاعات یا مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد، تا حد زیادی مشابه مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن است.

مدارک لازم

  • ارائه شناسنامه و کارت ملی مرد
  • عقدنامه ازدواج یا رونوشت آن
  • درصورتی‌که وکیل دادگستری، به وکالت از مرد درخواست طلاق نموده باشد، وکالتنامه وکیل نیز باید ضمیمه دادخواست طلاق از طرف مرد شود.
  • با توجه به اجباری شدن مشاوره‌های قبل از طلاق، درصورتی‌که درخواست طلاق از سوی مرد باشد، زوجین باید جلسات مشاوره را طی کرده و گواهی مربوط به آن را به عنوان یکی از اسناد و مدارک لازم برای درخواست طلاق، ضمیمه دادخواست خود نمایند.
  • همچنین، اگر طلاق از طرف مرد باشد و زن مدعی دوشیزه بودن باشد، باید گواهی پزشکی قانونی را ارائه نماید. درغیراین‌صورت ارائه گواهی عدم بارداری زن، در مرحله اجرایی شدن حکم طلاق یا ثبت آن در محضر، جزو مدارک الزامی است.

درصورتی‌که درخواست طلاق از طرف مرد ارائه شده باشد، اصولا مرد نیازی به آوردن دلیل موجهی برای طلاق دادن همسر خود ندارد. به این لحاظ نیازی به ارائه اسناد، اطلاعات و مدارک خاصی برای اثبات داشتن حق طلاق نیست. تنها مطلب مهمی که وجود دارد آن است که شوهر باید حقوق مالی زن را پرداخت کند یا اینکه ترتیب پرداخت آن را مشخص نموده باشد تا بتواند اقدام به ثبت طلاق در محضر نماید مگر اینکه با آوردن اسناد و مدارکی، قصد داشته باشد حقوق مالی زن را کاهش دهد. مثلا اثبات عدم تمکین زن برای محرومیت وی از تنصیف دارایی مرد (نصف شدن دارایی مرد بعد از طلاق).

درخواست طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اگر زن درخواست طلاق کند، تکلیف مهریه چه می‌شود؟ مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۴۱ ب٫ظ

    هالی

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۴۰ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …