چگونه با افکار مزاحم هنگام خواب برخورد کنیم؟

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ممکن است خوابتان بیاید و بخواهید استراحت کنید اما به محض خاموش شدن چراغ‌ها، افکار مزاحم به ذهن شما سرازیر می‌شوند.
راهکارهای مقابله با افکار مزاحم هنگام خواب

بسیاری از افراد خیلی سخت می‌توانند موقع خواب ذهن خود را خاموش کنند و آرام بخوابند. چگونه با این افکار مزاحم مقابله کنیم؟ در این مطلب از مجله دلتا به بیان راهکارهای مقابله با افکار مزاحم هنگام خواب می‌پردازیم.

راهکارهای مقابله با افکار مزاحم هنگام خواب

برخی از افرادی که شب‌ها دچار این مشکل می‌شوند، در طول روز هم درگیر این افکار بوده و مضطرب هستند اما بسیاری از افرادی که در طول روز آرامش نسبی دارند هم وقتی می‌خواهند بخوابند و استراحت کنند، درگیر این افکار می‌شوند. در ادامه به بیان راهکارهایی برای این موضوع می‌پردازیم.

راهکارهای مقابله با افکار مزاحم هنگام خواب

دفترچه نگرانی داشته باشید

نوشتن برخی از افکار و ترس‌ها قبل از رفتن به تختخواب می‌تواند به کاهش استرس شبانه کمک کند. افکار استرس‌زا در تمام طول روز هم در ذهن ما هستند اما شب‌ها خودشان را بیشتر نشان می‌دهند. استفاده از روشی برای بیرون‌ریختن این افکار از ذهن قبل از خواب، می‌تواند مفید باشد. پس دفترچه‌ای بردارید و ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز را به فهرست‌کردن نگرانی‌های خود اختصاص دهید یا ۵ تا ۱۰ دقیقه را صرف نوشتن آزادانه درباره هر فکری کنید که به ذهن‌تان می‌رسد.

مراقبه کردن از راهکارهای مقابله با افکار مزاحم هنگام خواب

مدیتیشن یا مراقبه درست قبل از خواب یا در طول روز، می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت خواب و راندن افکار مزاحم داشته باشد. اگر اولین بار است که می‌خواهید مدیتیشن را تمرین کنید، می‌توانید با چند دقیقه در روز شروع کنید و سپس آن را افزایش بدهید.

هیچ قانون مشخص و تعریف‌شده‌ای برای مدیتیشن وجود ندارد. فقط کافی است چند دقیقه در سکوت چشمان‌تان را ببندید. ممکن است در حین مدیتیشن متوجه شوید که افکارتان با هم تداخل دارند اما مدیتیشن فرصتی است که یاد بگیرید افکارتان را رها کنید.

راهکارهای مقابله با افکار مزاحم هنگام خواب

قبل از خواب از ابزار دیجیتال استفاده نکنید

بسیاری از ما به تلفن همراه خود معتاد شده‌ایم و تمام روز تا زمان خواب از آن استفاده می‌کنیم. متاسفانه این عادت ناسالم می‌تواند به‌خواب‌رفتن را بسیار سخت کند و باعث هجوم افکار مزاحم شود. علاوه بر این، صفحه‌ نمایش تلفن همراه، نور آبی ساطع می‌کند که می‌تواند باعث کاهش سطح ملاتونین شود و خواب را مختل کنند.

عصرها هر اطلاعاتی را وارد ذهن‌تان نکنید

تماشای تلویزیون، دیدن فیلم‌های ترسناک یا خواندن کتاب‌های آزاردهنده قبل از خواب می‌تواند بر خواب ما اثر بگذارد و باعث ایجاد افکار مزاحم هنگام خواب شود. بسیاری از ما احساس می‌کنیم که مجبور هستیم با رویدادهای ناراحت‌کننده و اخبار جهان همراه شویم. در حالی که نتیجه این کار فقط افزایش استرس و مختل‌شدن خواب است. برای اینکه زندگی بهتری داشته باشید به مطلب ۷ راهکار مفید برای افزایش عزت نفس سر بزنید.

هر اطلاعاتی را وارد ذهنتان نکنید

به عوامل استرس‌زای زندگی توجه کنید

اختیار بعضی چیزها در دست ما نیست و چنین موقعیت‌هایی می‌توانند منجر به تشدید استرس، اضطراب و بی‌خوابی شوند. گاهی هم افکار مزاحم قبل از خواب مانند هشداری هستند که می‌گویند باید در زندگی خود تغییراتی در جهت کاهش استرس ایجاد کنیم. شاید زمانش رسیده است برای ایجاد تغییراتی تلاش کنید که به شما این امکان را می‌دهند زندگی سالم‌تر و کم‌استرس‌تری داشته باشید.

درمان افکار مزاحم هنگام خواب

مراجعه به درمانگر

اگر مکرر دچار افکار مزاحم هنگام خواب می‌شوید و روش‌های مختلف پیشگیری از آن موثر نبوده‌اند، باید دنبال کمک حرفه‌ای باشید. مراجعه به درمانگر گزینه‌ای عالی برای مقابله با افکار آزاردهنده در شب و بی‌خوابی است. مشاور یا درمانگر می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید چه چیزی باعث ایجاد این افکار می‌شود.

رفتار درمانی شناختی یکی از موفق‌ترین درمان‌‌ها برای مقابله با اضطراب، بی‌خوابی و علائمی مانند افکار مزاحم در هنگام خواب است. به شما کمک می‌کند به افکار خود آگاه شوید، راهبردهای مقابله‌ای را بیاموزید و اضطراب‌تان را مهار کنید.

دارودرمانی

اگر دچار اضطراب مزمن، اضطراب فراگیر، اختلال هراس یا مشکلات دیگر سلامت روان هستید، داروهایی برای مهار علائم و احساسات‌تان وجود دارند. گاهی هم ممکن است پزشک برایتان قرص‌های خواب‌آور تجویز کند.

درمان افکار مزاحم هنگام خواب

پیشنهاد مطالعه: مطلب این اختلالات شخصیتی را جدی بگیرید! را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۵۸ ب٫ظ

    • بی خوابی زده به سرم

      ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۲ ب٫ظ

      من خوایم نمیبره نمی‌دونم باید چی کار کنم نمیتونم بخوابم هر کاری میکنم نمیشه که بخوابم…. انگار که همه عذاب های الهی از آسمان موقع خواب بر من نازل میشه و همه دست به یکی ممنون نزارن بخوابم هر روش هم که امتحان کنم باز هم اذیت میشم.

      پاسخ

      • الهام الهامی

        ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۷ ق٫ظ

        سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…