سفر به رویایی‌ترین دره ایران

۱
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تنگه یا دره شیرز از جاهای دیدنی غرب ایران در مرز بین استان‌های ایلام و لرستان است که طبیعتی منحصربه‌فرد و زیبا دارد. بهترین مسیر دسترسی به این تنگه تماشایی از شهرستان کوهدشت در لرستان است.
تنگه شیرز لرستان

اگر از تماشای جاذبه‌های طبیعی بکر و با عظمت طبیعی لذت می‌برید، بدون شک ساختار صخره‌های تنگه شیرز لرستان برای شما بسیار جذاب خواهد بود. این منطقه، در دل رشته‌کوه زاگرس، قدمتی چند میلیون ساله دارد و نمونه‌های طبیعی شبیه به این تنگه در معدود نقاط جهان دیده می‌شود. فرسایش طبیعی زمین در طول میلیون‌ها سال شکل ظاهری این صخره‌ها را به‌شکل امروزی درآورده است و به همین دلیل، از تنگه شیرز و نواحی شبیه به آن در جهان به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه‌های طبیعی زمین یاد می‌کنند. با مجله دلتا همراه باشید.

تنگه شیرز کجاست؟

آدرس تنگه شیرز: استان لرستان، ۵۰ کیلومتری شمال کوهدشت، بخش زردلان، منطقه اولاد قبا، تنگه شیرز

تنگه شیرز از برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی با ساختار صخره‌های لایه‌ای در ایران و سراسر جهان به شمار می‌رود که در طول سالیان طولانی به‌شکل کنونی درآمده است و از عمر این ژئوپارک طبیعی بیش از چند میلیون سال می‌گذرد. این دره از زیباترین مناطق طبیعی در رشته‌کوه زاگرس است که توجه گردشگران و طبیعت دوستان را از سراسر جهان به سوی خود جلب می‌کند.

تنگه شیرز کجاست

بهترین زمان سفر به تنگه شیرز لرستان

چنانچه قصد سفر به تنگه شیرز و بازدید از این دره تماشایی را دارید، بهترین زمان فصل‌های بهار و تابستان هستند. در نخستین روزهای بهار تنگه شیرز همچنان آب و هوایی خنک همراه با بارش‌های بهاری دارد؛ اما در تابستان آب و هوای این منطقه گرم‌تر می‌شود. حجم آب رودخانه تنگه شیرز با شروع بهار افزایش می‌یابد و در طول تابستان نیز پر آب است.

تنگه شیرز لرستان

دیدنی‌های اطراف

منطقه جنگلی بلوران

منطقه جنگلی بلوران از زیباترین عرصه‌های جنگلی ایران میان کوهستان زاگرس است. این جنگل از قدیمی‌ترین جنگل‌های بلوط ایران به شمار می‌رود و بسیاری از مردم ساکن کوهدشت و نواحی اطراف این شهرستان برای گشت و گذار و اتراق در طبیعت به پارک جنگلی بلوران می‌روند. سراسر جنگل بلوران را درختان بلوط کهنسال پوشانده‌اند که سرمایه‌های طبیعی ایران هستند.

بلوران

پل سی پله

منطقه کوهدشت از تاریخی‌ترین نقاط ایران به شمار می‌رود و حواشی رودخانه سیمره در طول تاریخ محل سکونت اقوام مختلف بوده است. در طول زمان‌ پل‌های مختلفی در مسیر این رودخانه ساخته‌اند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها پل سی پله است. طول این پل به حدود ۱۷ متر می‌رسد و بر اساس مدارک موجود به دوره ساسانیان تعلق دارد.

سی پله

غار میرملاس

غار میرملاس در کوهستان «همیان»، میان رشته‌کوه زاگرس قرار دارد و اطراف آن را جنگل‌های کهنسال بلوط پوشانده‌اند. برخلاف انتظار، محافظت از این غار در حال حاضر به‌شکل شایسته صورت نمی‌گیرد. در صورت عدم رسیدگی به این میراث ارزشمند تاریخی، نابودی غار میرملاس در آینده نزدیک حتمی است. در بازدید از این جاذبه تاریخی به‌هیچ‌وجه به محیط داخلی غار دست نزنید و آسیبی به آن نرسانید.

اگر به دیدن مکان‌های کهن ایران علاقه دارید، مطلب هفت آبشار سوادکوه، چهل میلیون سال زیبایی را بخوانید.

غار میرملاس

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر درباره گردشگری، خوشگذرانی در نزدیک‌ترین نقطه به تهران را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…