هیچ راه برگشتی برای مردان، در این نوع طلاق نیست

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طلاق، به عنوان ابزاری در جهت جدایی زوجین استفاده می‌شود. احکام مربوط به طلاق، از فقه اسلامی نشات گرفته‌اند که بر اساس آن، انواع طلاق عبارت است از طلاق رجعی و طلاق بائن.
طلاقی بدون بازگشت

یکی از اقسام طلاق، طلاق بائن است که در مقابل طلاق رجعی قرار دارد. طلاق بائن در واقع به طلاقی گفته می‌شود که مرد نمی‌تواند در مدت عده به زن رجوع کند. بنابراین به محض وقوع طلاق بائن، عقد نکاح و رابطه زوجیت خاتمه می‌یاید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاقی بدون بازگشت می‌پردازیم.

انواع طلاق بائن

  • طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود.
  • طلاق زن یائسه
  • طلاق خلع و مبارات
  • سومین طلاق که پس از سه وصلت متوالی به عمل آید.

احکام طلاق بائن

  • طرفین باید از اهلیت لازم، عقل، بلوغ و اختیار، برخوردار باشند.
  • هنگام جاری شدن صیغه طلاق، زن نباید در دوران عادت ماهیانه خود باشد.
  • درصورتی‌که طلاق بائن، از نوع خلع یا مبارات است، زن باید مالی را که می‌تواند کمتر، برابر یا بیشتر از مهریه باشد، به مرد ببخشد.
  • طرفین باید، دادخواست خود مبنی بر صدور حکم طلاق را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به دادگاه ارسال نمایند.
  • پس از جاری شدن صیغه طلاق، درصورتی‌که زن، یائسه یا باکره نیست، باید عده طلاق را به مدت سه ماه و ده روز نگه دارد.

آثار طلاق بائن

طلاق بائن نوعی خاتمه روابط زناشویی میان زن و مرد است. این طلاق سبب به وجود آمدن آثاری در روابط میان زن و مرد می‌شود . آثار طلاق بائن را می‌توان در چند مورد تفکیک و بررسی نمود که عبارت‌اند از:

انحلال عقد نکاح

عقد نکاح از تاریخ وقوع طلاق بائن از بین می‌رود، بنابراین، بر اثر طلاق بائن زن و مرد از قید زوجیت یکدیگر رها می‌شوند و دیگر عنوان زن و شوهر نخواهند داشت. اگر طلاق از نوع طلاق بائن باشد، به محض اینکه زن و مرد به طلاق بائن از هم جدا شدند، به یکدیگر نامحرم می‌شوند. لذا در صورتی هم که زن و مرد بخواهند مجددا با هم ازدواج کنند، باید دوباره عقد بخوانند. در صورتی‌که در طلاق رجعی، رجوع از طلاق در طول مدت عده زن امکان‌پذیر است نیازی به خواندن مجدد صیغه عقد نیست. به معنای دیگر یعنی مرد در دوران عده هر زمان که اراده کند می‌تواند به زن خود برگردد و نیازی به عقد مجدد نیست.

طلاق بائن

ازدواج مجدد زوجین

یکی دیگر از آثار طلاق بائن آن است که مرد می‌تواند بلافاصله بعد از طلاق بائن، دوباره ازدواج کند بدون اینکه نیاز به حکم دادگاه برای ازدواج مجدد داشته باشد. زن نیز اگر از جمله زنانی که عده طلاق ندارند باشد، می‌تواند بلافاصله بعد از طلاق بائن به عقد دیگری درآید. در غیراین‌صورت تا سپری شدن مدت عده باید صبر کند.

حقوق و تکالیف متقابل زوجین

بعد از اینکه زن و مرد به طلاق بائن از یکدیگر جدا شدند، حقوق و تکالیفی که بر عهده آنان قرار گرفته بود ساقط می‌شود. مثلا زن دیگر موظف به تمکین در برابر شوهر خود نیست، اقامتگاه وی از اقامتگاه شوهرش جدا می‌شود، مرد مکلف به پرداخت نفقه ایام عده به زن نیست. (مگر در صورت باردار بودن زن) و در صورت فوت، زن و مرد از هم ارث نمی‌برند. بر خلاف طلاق رجعی که در مدت عده، مرد باید به همسرش نفقه بدهد و در صورت فوت یکی از زوجین، دیگری از او ارث می‌برد.

درخواست طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، اگر متوفی در وصیتنامه اعلام بدهکاری کند، چه باید کرد؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …