گوجه فرنگی بخورید تا سکته نکنید

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در مورد خواص گوجه فرنگی بسیار شنیده‌ایم. به تازگی خاصیت جدیدی از آن کشف شده که موجب جلوگیری از بروز سکته مغزی می‌شود.
gooje farangi گوجه فرنگی بخورید تا سکته نکنید

نتایج مطالعات محققان فنلاندی نشان می‌دهد که مصرف گوجه‌فرنگی خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. یکی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی به نام لیکوپن (رنگدانه قرمز) در بروز این اثر نقش دارد.

بسیاری از مطالعات در گذشته نشان داده بودند که گوجه‌فرنگی دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن است. در سال ۲۰۱۱ مرکز ملی تکنولوژی و ایمنی غذای آمریکا اعلام کرد: مصرف گوجه‌فرنگی موجب محافظت در برابر سرطان، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

در تحقیقات اخیر مشخص شد که غلظت بالای لیکوپن در خون موجب ۵۵ درصد کاهش خطر سکته مغزی می‌شود. برای انجام این تحقیق ۱۰۳۱ مرد فنلاندی بین سنین ۴۶ تا ۶۵ سال انتخاب شدند. غلظت لیکوپن خون آن‌ها در ابتدای مطالعه و سپس به‌طور دوره‌ای در طی ۱۲ سال مورد بررسی قرار گرفت.

گوجه فرنگیدر طی این دوره ۱۲ ساله ۶۷ مورد سکته مغزی به ثبت رسید. در میان ۲۵۸ مرد با سطح لیکوپن پایین در خون، ۲۵ نفر به سکته دچار شدند درحالی‌که در بین ۲۵۹ مرد با غلظت بالای لیکوپن در خون، ۱۱ نفر مبتلا به سکته شدند.

همچنین مشخص شد در مردانی که بالاترین غلظت لیکوپن را داشته‎اند، خطر سکته ۵۹ درصد کمتر از سایر افراد بود . این محققان معتقدند که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات (بیش از ۵ واحد میوه و سبزی در روز) خطر سکته را کاهش می‌دهد.

لیکوپن چیست؟

لیکوپن یک رنگدانه کاروتنوئیدی قرمز است که به‌فراوانی در گوجه فرنگی یافت می‌شود. این رنگدانه در برخی میوه‌ها مانند هندوانه، گریپ فروت صورتی، پاپایا و زردآلو نیز وجود دارد. همچنین لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان است که در سلامت قلب و پیشگیری از سرطان تاثیر خواهد داشت.

در سال ۲۰۱۱ محققان دانشگاه ایلی نویز در شیکاگو اظهار داشته‎اند که لیکوپن در پیشگیری از سرطان پروستات نقش موثری ایفا می‌کند. همچنین محققان ژاپنی به این نتیجه رسیده‎اند که گوجه فرنگی حاوی ماده‌ای است که از بروز بیماری‌های عروقی جلوگیری می‌کند.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا دیدن کنید.

منبع: سیمرغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…