نشانه‌های افرادی که احساسات واقعی خود را بروز نمی‌دهند

۹
13
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا تا به‌حال پیش آمده که در حال تظاهر به احساسات غیرواقعی باشید؟ در این شرایط چه رفتارهایی می‌کنید؟
نشانه های افرادی که تظاهر می کنند

در این مطلب از مجله دلتا به بیان نشانه های افرادی که تظاهر می کنند می‌پردازیم. این نشانه‌ها به شما می‌گویند که مخاطبتان در حال تظاهر به احساسات جعلی است و احتمالا در باطن احساس دیگری دارد.

هماهنگ‌نبودن احساسات طرف مقابل با موقعیت

پیش از هرچیز دقت کنید که در چه موقعیتی قرار دارید و احساسات طبیعی در چنین موقعیتی چه باید باشد. مثلا ممکن است در جلسه‌ای کاری مشغول صحبت درباره برخی از مسائل کلیشه‌ای و کسل‌کننده باشید و خودتان هم این را بدانید. با این حال وقتی به مخاطب نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که او لبخند می‌زند و طوری به شما گوش می‌دهد که انگار در حال شنیدن داستانی جذاب است. در چنین موقعیتی به این فکر کنید که شاید آنچه می‌بینید احساسات واقعی طرف مقابل نباشد. او فقط قصد دارد رضایت شما را جلب کند و به همین دلیل احساساتش را بروز نمی‌دهد.

رفتار مصنوعی فرد

همه انسان‌ها بازیگران هالیوود نیستند که بتوانند به‌خوبی نقش هر احساسی را بازی کنند. به همین دلیل زمانی که مخاطبتان در حال تظاهر به احساسات غیرواقعی است، متوجه می‌شوید که یک جای کار می‌لنگد.

ممکن است مخاطب در بروز احساسات غیرواقعی بیش از حد اغراق کند یا کاملا مشخص باشد که در حال تظاهرکردن است. مثلا شما چیزی می‌گویید که چندان خنده‌دار نیست، ولی طرف مقابل برای جلب‌توجه شما چند دقیقه بلندبلند می‌خندد. در این صورت مشخص است که فرد واقعا دلش نمی‌خواسته به یک شوخی ساده تا این اندازه بخندد و فقط برای حفظ ظاهر این کار را انجام داده است. اگر به این دست مطالب علاقه دارید به مطلب چرا دیگران را سرزنش می‌کنیم؟ سر بزنید.

نشانه های افرادی که تظاهر می کنند

اضطراب فرد

یکی از نشانه های افرادی که تظاهر می کنند این است که مضطرب هستند. منظور از اضطراب این نیست که دست یا صدای مخاطبتان از استرس بلرزد. گاهی اوقات ممکن است در حین صحبت، نشانه‌های کوچکی از استرس را در طرف مقابل ببینید. مثلا ممکن است رشته کلام از دستش در برود، دست‌هایش سرد شوند، بی‌قرار باشد و به‌طور کلی هنگام صحبت با شما، آرام نباشد. البته استرس در مکالمه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد و تظاهر به احساسات غیرواقعی یکی از آن‌ها است.

هر وقت در موقعیتی قرار داشتید که مخاطبتان با نشان‌دادن احساسات واقعی‌اش راحت نبود، می‌توانید با آرام‌کردن او و کاهش استرسی که دارد به او کمک کنید آنچه را که باید صادقانه بروز بدهد.

منفعت فرد در پنهان‌کردن احساساتش

گاهی اوقات افراد فقط به این خاطر به احساساتی غیرواقعی تظاهر می‌کنند که می‌خواهند منفعتی به دست آورند. مثلا ممکن است امتیازی از مافوق خود بگیرند یا سرمایه‌‌ای اجتماعی به دست آورند.

گاهی اوقات هم افراد فقط به این دلیل احساسات واقعی‌شان را نشان نمی‌دهند که از واکنش طرف مقابل می‌ترسند. این علامت معمولا در افرادی دیده می‌شود که در حال تعامل با مقامات بالاتر از خود هستند. آن‌ها سعی می‌کنند واکنشی نشان دهند که باب میل طرف مقابل باشد تا بتوانند رضایت فرد قدرتمندتر را جلب کنند.

منزوی‌شدن فرد و فاصله‌گرفتنش از شما

گاهی ممکن است مخاطبان تنها به این خاطر احساساتشان را پنهان کنند که شما از آن‌ها انتظاراتی ناعادلانه دارید. مثلا پدری را تصور کنید که می‌خواهد فرزندش پزشک شود و اگر فرزند بگوید علاقه‌ای به این رشته ندارد، او را توبیخ می‌کند. در نهایت فرزند به جایی می‌رسد که احساسات واقعی‌اش درباره رشته پزشکی را نشان نمی‌دهد و حتی ممکن است در این رشته تحصیل کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟ را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. Yaser mohseni

    ۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۲۰ ب٫ظ

    ای کاش آدمی توان نقش بازی کردن و دو رویی را نداشت!

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۹ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۲ ب٫ظ

  3. سید حسن

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۳۹ ب٫ظ

    شاید افرادی بیماری داشته باشند که حس واقعی را نتوانند از خود بروز دهند پس مردم را زود قضاوت نکنید، مثلا کسی که شوک مغزی شده با افراد دیگر فرقی در تفکرات دارد ،در سردردها ،در رها شدن رشته کلامی،در حافظه ،در خواب ،در تصمیم گیری و …

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۵۴ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز
      دوست عزیز این موارد استثناء بوده و درصد بسیار کمی را شامل می‌شوند.این مطلب به عموم مردم و ۹۰ درصد افراد جامعه اشاره دارد.

      پاسخ

  4. سید حسن

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۲۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۲ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  5. سعیدی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ

    واقعا عالی و بسیار احساسی

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۵۷ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…