چرا دیگران را سرزنش می‌کنیم؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از کارهای اشتباهی که بیشتر ما انجام می‌دهیم این است که وقتی زندگی سخت می‌شود، سریع انگشت اتهام را به‌سمت فرد دیگر نشانه می‌رویم.
چرا دیگران را سرزنش می‌کنیم

سرزنش کردن الگویی نادرست است. این رفتار آسیب‌زا اوضاع را به هم می‌ریزد، روابطمان را دچار مشکل می‌کند و باعث اختلال در زندگی و کار ما می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به این موضوع می‌پردازیم که چرا دیگران را سرزنش می‌کنیم.

چرا دیگران را سرزنش می‌کنیم؟

برای توضیح اتفاقی که رخ داده است

وقتی افراد به ما صدمه می‌زنند، اشتباهاتی رخ می‌دهد یا روابط به تعارض می‌رسند، ذهن ما به روشی هوشمندانه متوسل می‌شود تا درد روانی ناشی از این رویداد منفی را انکار کند. بیشتر مواقع، ساده‌ترین راه برای جلوگیری از بروز چنین دردی این است که دیگران را مسئول بدانیم و فرد دیگری را به‌خاطر اتفاق رخ‌داده سرزنش می‌کنیم.

این فرایند می‌تواند آن‌قدر سریع باشد که حتی متوجه انجام آن نشویم. برای بسیاری از افراد برون‌سازی آن‌قدر غریزی است که به نوعی روش عملیاتی استاندارد تبدیل شده است.

پیش‌فرض ما این است که همیشه باید دنبال دلیل اتفاق‌ها باشیم. دوست داریم روایت‌هایی داشته باشیم که توضیح دهند چرا اتفاقات رخ داده‌اند. به‌جای اینکه به نقش خودمان در یک اتفاق توجه کنیم، با نسبت‌دادن آن به دیگران مسائل را سریع‌تر و راحت‌تر توضیح می‌دهیم.

چرا دیگران را سرزنش می‌کنیم

برای اینکه رفتار بد کسی را تلافی کنیم

انداختن تقصیر به گردن دیگران راهی ظریف برای حمله به آن‌ها است. گاهی ممکن است ناخودآگاه این کار را انجام دهیم، اما اگر به دلایلی از کسی کینه داشته باشیم و فرصتی برای سرزنش او پیش بیاید، استفاده از این فرصت برای انتقام‌گرفتن بسیار وسوسه‌انگیز خواهد بود.

چون مکانیسم دفاعی راحت و بی‌دردسری است

سرزنش کردن دیگران بهترین راه برای جلوگیری از انعکاس رفتار خودمان یا بررسی دقیق روان خودمان است. با سرزنش کردن دیگران می‌توانیم کاستی‌های خود را نادیده بگیریم. پس برایمان نوعی مکانیسم دفاعی عالی خواهد بود. اگر به این دست مطالب علاقه دارید به مطلب چگونه فردی دوست داشتنی باشیم؟ سر بزنید.

چون سرزنش کردن دیگران کار راحت‌تری است

وقتی می‌توانیم تقصیر را گردن شخص یا چیز دیگری بیندازیم، چرا باید این‌همه خودتحلیلی و اقداماتی برای اصلاح یک موقعیت انجام دهیم؟ گاهی اوقات خودمان را متقاعد می‌کنیم که مقصر شخص دیگری است، اما گاهی هم می‌دانیم که دروغ می‌گوییم.

البته بیشتر اوقات در لحظه تصمیم می‌گیریم که دروغ‌گفتن آسان‌تر از مقابله با پیامدهای حقیقت است. می‌سنجیم که دروغ‌گفتن آسان‌تر است یا کنارآمدن با عواقب مسئولیت‌پذیری و گزینه آسان‌تر را انتخاب می‌کنیم.

چرا دیگران را سرزنش می‌کنیم

پیشنهاد مطالعه: مطلب با افراد مغرور این‌گونه رفتار کنید را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۰۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۳۱ ب٫ظ

  3. رویا

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

    سلام متشکر

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۳۹ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…