آیا زن می‌تواند بدون اجازه شوهر، طلای خود را بفروشد

۷
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در در طول زندگی مشترک، معمولا هدایایی از جانب زوجین، برای طرف مقابل خریداری و به وی داده می‌شود. یکی از هدایایی که غالبا از جانب مرد به زن اعطا می‌گردد، طلا است.
فروش طلا بدون اجازه شوهر

در رابطه با طلا، هنگامی که صرفا بحث استفاده زن از آن مطرح باشد، مسئله‌ای و اختلافی پیش نمی‌آید. مشکل زمانی بروز می‌کند که در اثر اختلافات پیش آمده میان زوجین یا حتی بدون این اختلافات، زن تصمیم به فروش طلا می‌گیرد. سپس شوهر، یا مخالف با این تصمیم است یا اینکه ادعا می‌کند طلا، بابت مهریه یا نفقه به زن داده شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع فروش طلا بدون اجازه شوهر می‌پردازیم.

فروش طلا بدون اجازه شوهر

حالت اول

اگر طلاها متعلق به خود زن بوده و در اصطلاح عرفی، آن‌ها را از خانه پدری به منزل مشترک آورده باشد، به این سوال که آیا زن می‌تواند بدون اجازه شوهر طلای خود را بفروشد، باید پاسخ مثبت داد. دلیل این مساله، آن است که در نظام حقوقی کشور ما، جز در موارد استثنایی، همچون شرط تنصیف اموال و دارایی مرد، قاعدتا اموال و دارایی زن و شوهر، مستقل از یکدیگر است. هر کدام به طور جداگانه، حق تصرف در دارایی خود و فروش آن را دارند. بنابراین، زن می‌تواند بدون اجازه شوهر طلای خود را بفروشد.

فروش طلا بدون اجازه

حالت دوم

در این حالت طلاها متعلق به خود زن نبوده و در اصطلاح عرفی، آن‌ها را از خانه پدری به منزل مشترک نیاورده باشد. این حالت دارای فرض‌های مختلف است که به هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

گاه در مواردی، همچون زمانی‌که شغل شوهر طلا فروشی بوده، وی مقادیری از طلا را در خانه نگهداری می‌کند. در این شرایط، به‌طور معمول شوهر به همسر خود اجازه می‌دهد که در مراسم‌ها و مهمانی‌ها از این طلاها استفاده کند، بدون اینکه قصد داشته باشد که این طلاها را به همسرش منتقل کند و برای وی شود. رابطه حقوقی میان زن و شوهر در این حالت، ممکن است صرفا یک اجازه ساده برای استفاده از طلا بوده یا اینکه عقد عاریه باشد. در هر صورت، از آن‌جا که زن در این رابطه، مالک طلا نیست، فروختن آن بدون اجازه شوهر مجاز نیست.

اما به‌طور معمول طلای داده شده به زن، از سوی شوهر به وی هبه می‌شود. منظور از هبه طلا از سوی شوهر به زن، آن است که شوهر، طلا را به همسر خود هدیه دهد. در هبه یا همان هدیه، مالی که واهب (هدیه دهنده) به متهب (گیرنده هدیه) می‌دهد، به مالکیت او در می‌آید و وی می‌تواند به هر صورت که بخواهد، در آن مال تصرف نماید.

بنابراین، در حالت هبه یا هدیه طلا به زن از آن‌جا که وی با هبه، مالک طلا شده، باید به این سوال که آیا زن می‌تواند بدون اجازه شوهر طلای خود را بفروشد، پاسخ مثبت داد. لذا، زن می‌تواند هر زمان که خواست، برای فروختن طلا بدون اجازه شوهر اقدام نماید.

 فروش طلای زن

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، طلاق قبل از رابطه زناشویی چه شرایطی دارد؟ را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۲۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۳ ب٫ظ

  3. گرجی

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۲۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۰ ب٫ظ

  5. بتول

    ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۱۷ ب٫ظ

    چقدر در قانون ما زن بدبخته

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۵ ق٫ظ

      قوانینی در جهت حمایت خانم‌ها داریم که البته کمتر به آن توجه می‌شود.

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …