طلاق قبل از رابطه زناشویی چه شرایطی دارد؟

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طلاق قبل از وقوع رابطه زناشویی یا طلاق قبل از نزدیکی، به لحاظ حقوقی آثار متفاوتی با طلاق بعد از وقوع رابطه زناشویی دارد و این موضوع، سبب تغییر عنوان طلاق و احکام و آثار آن خواهد شد.
طلاق قبل از رابطه زناشویی

در برخی موارد، ممکن است بروز اختلافات میان زوجین، منجر به آن شود که قبل از برپایی مراسم عروسی و در همان دوران عقد یا نامزدی، از هم جدا شده و درخواست طلاق نمایند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق قبل از رابطه زناشویی می‌پردازیم.

آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی

طلاق قبل از دخول و نزدیکی، به لحاظ حقوقی، نوعی طلاق بائن محسوب می‌شود. چرا که قبل از وقوع رابطه زناشویی میان زن و شوهر، عقد نکاح به پایان رسیده است. در این میان، تفاوتی هم ندارد که طلاق از طرف زن بوده یا مرد درخواست طلاق داده باشد.

یکی از مهم‌ترین آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی در دوران نامزدی، آن است که به دلیل بائن بودن طلاق، شوهر امکان رجوع از طلاق را ندارد. مرد نمی‌تواند پس از طلاق، خواهان زندگی مشترک با همسر خود شود. در صورت تمایل، باید عقد نکاح جدیدی منعقد نماید.

رابطه زناشویی

یکی دیگر از آثار طلاق قبل از نزدیکی و دخول، آن است که زن موظف به نگه داشتن عده طلاق نیست. پس از طلاق بائن که رابطه جنسی برقرار نشده است، زن می‌تواند بلافاصله با مرد دیگری ازدواج نماید. درصورتی‌که اگر بعد از نزدیکی، زن و شوهر جدا شوند زن باید به مدت سه ماه، عده طلاق نگه دارد.

نصف شدن مهریه زن، از دیگر آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی است. اگر زن و مرد، قبل از طلاق با یکدیگر رابطه زناشویی برقرار نکرده باشند، تنها نیمی از مهریه تعیین شده، به زن تعلق می‌گیرد. اگر زن، قبلا مهریه را به‌صورت کامل دریافت نموده، باید نیمی از آن را به شوهر بازگرداند.

یکی دیگر از آثار مهم طلاق قبل از نزدیکی، آن است که هم زن و هم مرد، می‌توانند اقدام به تعویض شناسنامه خود کنند. یعنی نام همسر قبلی را از شناسنامه خود، پاک کنند.

 طلاق قبل از رابطه

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، چگونه خیانت همسر خود را ثابت کنیم؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …