۴ نشانه گرانی اجاره خانه در سال ۹۸

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت مسکن در سال آینده رشد در حد شاخص نرخ تورم خواهد داشت، بنابراین افزایش نرخ اجاره بها نیز به شدت روی خواهد داد. در این مطلب 4 نشانه گرانی اجاره خانه در سال آینده را بررسی می‎کنیم.
4 نشانه گرانی اجاره

 ۴ نشانه گرانی اجاره خانه در سال ۹۸ چیست؟ گران‎تر شدن اجاره خانه در سال آینده در انتظار مستاجران خواهد بود. از آن‎جا که تعیین نرخ اجاره بهای خانه از نرخ ­ تورم و قیمت خرید و فروش مسکن تاثیر می‎گیرد، قیمت مسکن در سال آینده رشد در حد شاخص نرخ تورم خواهد داشت، بنابراین افزایش نرخ اجاره بها نیز به شدت روی خواهد داد.

دولت های دیگر کشورها  برنامه‎هایی برای بخش­ مسکن دارند تا این بازار را به دور از هیجان های ناگهانی  نگه دارند؛ اما در ایران، نبود سیاست های مناسب­ و برنامه‎ریزی دقیق در بازار مسکن از دلایل اصلی بی سروسامانی در این بخش است. از طرفی، مسکن تنها بخشی است که دولت می‎تواند با سیاست های پولی و مالی و ساخت به آن ورود پیدا کند. در ادامه ۴ نشانه گرانی اجاره خانه در سال آینده را بررسی می‎کنیم.

4 نشانه گرانی اجاره

 ۴ نشانه گرانی اجاره خانه در سال ۹۸

  • نبود نظارت جامع بر نحوه قیمت‌گذاری اجاره‌بهای مسکن.
  • کمبود تولید و عرضه مسکن.
  • افزایش بی‎سابقه قیمت مسکن.
  • نبود ابزارهای مالیاتی برای جلوگیری از انباشت واحدهای مسکونی تولید شده.

 بنابراین قیمت مسکن، میزان تورم عمومی و توازن عرضه و تقاضا در بخش مسکن ملکی واجاره‎ای، نشان می‌دهد بازار اجاره مسکن در وضعیتی نامطلوب قرار دارد.

دولت چه اقداماتی می‎تواند انجام دهد؟

  • تصویب و اجرای مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه و مالیات بر عایدی مسکن در مجلس تا سه ماه آینده می‌توانند نقشی مهم در ثبات بازار داشته باشند.
  • لایحه تمدید مهلت قراردادهای اجاره مسکن.

اگرچه دولت با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی موافقت و آن را تصویب کرده است، اما کارشناسان مسکن این پیشنهاد را چندان مفید ارزیابی نکرده و دو ساله شدن زمان  قراردادها را در بازار اجاره موثر نمی‎دانند.

اجاره خانه های تهران

لایحه الحاق یک ماده و چند تبصره به قانون روابط موجر و مستأجر

موجران واحدهای مسکونی در قراردادهای رسمی و یا عادی اجاره مکلفند پس از انقضای زمان قرارداد، در صورت درخواست مستأجر، با رعایت ترتیبات مندرج در این قانون، قرارداد اجاره مربوط را برای یک سال دیگر تمدید کنند، به نحوی که حداقل مدت اجاره دو سال باشد.

درباره این موضوع، وزیر راه و شهرسازی گفته است: «در این طرح مشوق هایی را برای مالکانی که قرارداد بیشتر از یک سال ببندند، در نظر گرفته خواهد شد.» البته این طرح یکی از برنامه های وزیر سابق راه و شهرسازی بود که در طول ۵ سال فعالیت او به سرانجام نرسید.

 

برای پیگیری آخرین خبرهای  بازار مسکن، از صفحه‎های خبر و گزارش  و اخبار مسکن  مجله دلتا ، دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…