عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق چه عواقبی دارد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به ارزش کانون خانواده و لزوم حفظ رابطه زوجیت، در قانون ترتیباتی برای مشاوره طلاق بین زوجین پیش‌بینی شده است بلکه زن و شوهر از طلاق منصرف شوند.
عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق

انجام مشاوره‌های قبل از طلاق فارغ از اثر بخشی آن به عنوان یک الزام و تکلیف در قانون حمایت خانواده مطرح شده است. با این وجود گاهی زن، شوهر یا هر دوی آن‌ها قصد حضور در جلسات مشاوره طلاق را ندارند. به همین خاطر این سوال مطرح می‌شود که عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق چه حکمی دارد؟ و تبعات حاضر نشدن زن و مرد در جلسات مشاوره چیست؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق می‌پردازیم.

عواقب عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق

از آن جهت که انجام مشاوره‌های طلاق توافقی شرط لازم جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی است، اگر مرد در جلسات مشاوره طلاق توافقی حاضر نشود، می‌تواند به این معنا باشد که مرد راضی به طلاق توافقی نیست.

اگر عدم حضور مرد به دلیل عدم رضایت مرد برای طلاق دادن باشد، طبیعتا زمانی‌که مرد راضی به طلاق نباشد، نمی‌توان برای طلاق توافقی اقدام کرد. چرا که در طلاق توافقی فرض بر این است که زوجین در خصوص طلاق، به توافق رسیده‌اند.

پس دراین‌صورت گرفتن طلاق توافقی دشوار می‌شود. چون زن نمی‌تواند گواهی انصراف از طلاق را از مرکز مشاوره دریافت کند. دادخواست طلاق توافقی هم نمی‌تواند بدهد. بنابراین در صورت وجود شرایط قانونی لازم باید از روش طلاق از طرف زن اقدام نماید.

عدم حضور زوجین در مشاوره

البته مراکز مشاوره در صورت حاضر نشدن یکی از طرفین اعم از مرد یا زن برای انجام مشاوره می‌توانند با وی تماس بگیرند. سپس جلسه مشاوره طلاق را تمدید کنند. اگر فرد باز هم در جلسه حاضر نشود، مرکز این عدم حضور را در برگه گزارش قید می‌کند. بنابراین تنها با شخصی که حاضر شده است مشاوره طلاق انجام می‌دهند. در نهایت نیز گواهی عدم انصراف از طلاق را به ایشان ارائه می‌کند.

با این حال باید به این نکته توجه داشت که حتی اگر این گواهی نیز توسط مراکز مشاوره طلاق صادر شود، چون در طی روند رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی در دادگاه، مرد باید راضی به طلاق دادن باشد، اگر مرد در دادگاه خانواده هم حاضر نشده و وکیل هم نفرستاده باشد و توافقنامه طلاق را امضا نکرده باشد، امکان طلاق توافقی وجود نخواهد داشت. در نهایت دادگاه دادخواست طلاق را رد می‌کند.

مشاوره طلاق

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، آیا زن می‌تواند از شوهر نابارور خود طلاق بگیرد؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۲۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …