زبان بدن افراد خودشیفته را بشناسید

۳
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خودشیفتگی وضعیتی روانی است که در آن افراد احساس خودبزرگ‌بینی و برتری به دیگران دارند.
ویژگی‌‌‌‌‌ های زبان بدن افراد خودشیفته

افراد خودشیفته اغلب اعتمادبه‌نفس زیادی از خودشان نشان می‌دهند، اما پشت این نقاب مطمئن، عزت‌نفس شکننده‌ای پنهان است که با کوچک‌ترین انتقاد به‌سرعت خودش را آشکار می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به ویژگی‌‌‌‌‌ های زبان بدن افراد خودشیفته می‌‌‌‌‌‌پردازیم.

ژست افراد خودشیفته؛ مغرور با اعتمادبه‌نفسی دروغین

یکی از ویژگی‌‌‌‌‌ های زبان بدن افراد خودشیفته این است که سینه را جلو می‌دهند و شانه‌ها را صاف نگه می‌دارند، اما با حالتی خشک و مصنوعی.

خودشیفته‌ها مغرورند، اما همیشه پرتنش هستند. هرقدر هم سعی کنند آن را پنهان کنند نمی‌توانند. توصیف ژست فرد خودشیفته دقیقا این‌گونه است:

  • شانه‌هایش را صاف نگه می‌دارد و سینه را جلو می‌دهد که نشان دهد اعتمادبه‌نفس زیادی دارد، اما این حالتش کاملا مصنوعی است و عضلاتش خشک و سفت هستند.
  • در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که انگار واقعا خودش را باور دارد، اما اگر دقت کنید، به‌خوبی متوجه می‌شوید که چطور برای پنهان‌کردن تنش و حفظ اعتمادبه‌نفس دروغینش تلاش می‌کند.
  • در چهره این فرد اثری از مهربانی، همدلی و نرم‌خویی دیده نمی‌شود.

فرد خودشیفته حتی در موقعیت‌هایی که باید راحت و صمیمی باشد هم ژست مغرورش را حفظ می‌کند. حتی در روابط عاشقانه هم کنترلش را از دست نمی‌دهد و سعی می‌کند تا حد امکان ادا و اطوارش را حفظ کند.

ویژگی‌‌‌‌‌ های زبان بدن افراد خودشیفته

چشم‌های فرد خود شیفته

خودشیفته‌ها به نگاهشان معروف‌اند. آن‌ها می‌توانند با نگاهشان شما را اغوا و جذب کنند یا حتی دلهره به جانتان بیندازند. بستگی دارد در آن لحظه چه نیتی داشته باشند. در زبان بدن فرد خودشیفته، چشم‌ها اهمیت زیادی دارند.

چشم‌های فرد خودشیفته همیشه هوشیارند و آماده دریافت نشانه‌هایی که بتوانند از آن‌ها سود ببرد. گاهی اوقات ممکن است نگاه این افراد را با افراد مبتلا به روان‌پریشی اشتباه بگیرید، اما تفاوتی بزرگ بین آن‌ها وجود دارد. چشم‌های فرد خودشیفته برخلاف روان‌پریش‌ها همیشه سرزنده و متمرکز است. ابروها را هم فراموش نکنید؛ ابروهای افراد خودشیفته معمولا پرپشت و بلندند.

فرد خودشیفته می‌تواند با نگاهش دروغ‌هایش را به شما بقبولاند. چشم‌های او خیلی بهتر از کلماتش صحبت می‌کنند. فرد خودشیفته می‌داند که چطور برای مدتی طولانی نگاهش را به همان حالت نگه دارد و آن‌قدر به فرد مقابلش زل بزند تا احساس کند که قربانی‌اش استرس گرفته است. چشم‌هایش گاهی می‌توانند مانند آهن‌ربا افراد را به خود جذب کنند.

حالت چهره افراد خودشیفته؛ چهره‌ای خنثی با لبخند دروغین

حالت چهره فرد خودشیفته اغلب شبیه افراد خشک و جدی است که سعی می‌کنند احساساتشان را بروز ندهند. ممکن است گاهی لبخندی خفیف بزند که مشخصا اجباری است و شرایط آن لحظه ایجاب می‌کند، وگرنه در بیشتر مواقع لب‌هایش را سفت نگه می‌دارد و به سمت جلو می‌دهد (مانند لب‌های پروتزشده) و البته با حالتی غیرطبیعی این کار را می‌کند.

خنده‌های فرد خودشیفته؛ خنده‌ای از سر رضایت با دیدن شکست دیگران

افراد خودشیفته از شکست‌های دیگران لذت می‌برند. آخرین نشانه غیرکلامی برای تحلیل رفتار افراد خودشیفته خنده‌های آن‌ها است. منظورمان از خندیدن آن زمانی نیست که بی‌اختیار می‌خندد. داریم درباره خنده‌ای صحبت می‌کنیم که در لحظاتی خاص خود را نشان می‌دهد، یعنی وقتی فرد خودشیفته به هدفش می‌رسد و تسلیم‌شدن یکی از قربانیانش را می‌بیند یا مشاهده می‌کند که رقیبش شکست خورده است.

خنده او نشان می‌دهد که از شکست دیگران خوشحال است و اگر خودش هم در این شکست سهیم بوده باشد، با لذت و رضایت بیشتری می‌خندد.

ویژگی‌‌‌‌‌ های زبان بدن افراد خودشیفته

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۸ عادت مخربی که خلاقیت را نابود می‌کنند را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۴۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…