چند خارشی که هرگز نباید بخارانید!

۱۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خارش می‌تواند شما را واقعا دیوانه کند اما زمان‌هایی وجود دارد که خاراندن فقط خارش را بدتر می‌کند، چون واکنش التهابی بدنتان را تشدید می‌نماید.
چند خارشی که هرگز نباید بخارانید

نیش حشرات، آفتاب سوختگی، شوره و غیره، همه‌ این‌ها مجبورتان می‌کنند موضع را بخارانید؛ اما گاهی واقعا لازم است در برابر میل به خاراندن مقاومت کنید. خاراندن در ابتدا حس خوبی دارد؛ اما سبب درد خفیفی می‌شود و این شرایط مغز را وادار می‌کند تا برای کنترل این درد فرارسان عصبی سروتونین ترشح نماید. ترشح سروتونین احساس خارش را تشدید می‌کند و ضمنا وقتی پوستتان را می‌خارانید در واقع به آن آسیب می‌زنید. با مجله دلتا همراه شوید تا با چند خارشی که هرگز نباید بخارانید آشنا شوید.

چند خارشی که هرگز نباید بخارانید؟

این خارش‌ها را نخارانید!

خشکی پوست

معمول‌ترین عامل خارش زمانی است که لایه‌ محافظ بیرونی پوستتان خشک شده است. خاراندن شاید فورا حس رضایت به شما بدهد اما می‌تواند تاثیر بدی بر پوستتان که در حال حاضر لایه‌ محافظ آن نیز آسیب دیده بگذارد. با شرایطی که برای پوست ایجاد می‌شود، مواد موجود در شوینده‌ها یا محصولات آرایشی که استفاده می‌کنید می‌توانند به داخل پوست نفوذ کرده و نسبت به موادی که قبلا مشکلی با آن‌ها نداشتید، آلرژی ایجاد کنند.

چه باید کرد؟

برای حمام کردن از آب گرم استفاده کنید نه آب داغ. بعد از حمام با استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده، وقتی هنوز پوستتان مرطوب است، به هیدراته نگه داشتن پوستتان کمک کنید.

چند خارشی که هرگز نباید بخارانید ، خشکی پوست

گزیدگی و نیش حشرات

وقتی که پشه‌ای شما را نیش می‌زند، سیستم ایمنی شما بزاق او را شناسایی کرده و با ترشح هیستامین‌ها حمله‌ای را شروع می‌کند و همین هیستامین‌ها هستند که باعث خارش می‌شوند.

چه باید کرد؟

ناحیه گزیدگی را با یخ سرد کنید. پمادهای ضد خارش مانند هیدروکورتیزون نیز می‌توانند مفید باشند.

چند خارشی که هرگز نباید بخارانید ، نیش حشرات

زخم‌هایی که تقریبا (نه کامل) خوب شده‌اند

زخمی که در حال خوب شدن است معمولا شروع به خارش می‌کند. اگر زخم در حال خوب شدن را بخارانید به پوست حساسی که سعی دارد خودش را ترمیم کند آسیب می‌زنید و پروسه‌ التیام و خوب شدن زخم را طولانی‌تر می‌کنید.

چه باید کرد؟

سرد کردن می‌تواند به تسکین خارش کمک کند.

آفتاب سوختگی

اگر مرتکب اشتباه شده و بدون ضدآفتاب بیرون رفته باشید، خارش عذاب‌آور فقط یکی از تبعات آن است. خاراندن می‌تواند پوست را تخریب کرده و فرایند التیام را طولانی‌تر کند.

چه باید کرد؟

کمپرس سرد و ژل آلوئه‌ورا می‌تواند خارش ناشی از آفتاب‌سوختگی را تسکین دهد. پماد کورتیزون نیز به کاهش التهاب کمک می‌کند.

چند خارشی که هرگز نباید بخارانید ، آفتاب سوختگی

اگزما

اگزما یک عبارت چتری است که برای خشکی، زبری و التهاب پوست به کار برده می‌شود؛ اما معمولا به درماتیت آتوپیک، اگزما گفته می‌شود. نادیده گرفتن این خارش خیلی سخت است اما خاراندن مداوم فقط شرایط را بدتر می‌کند.

چه باید کرد؟

کمپرس سرد و پمادهای هیپوآلرژنیک می‌توانند مفید باشند اما اگر خارش زیاد است به پزشک مراجعه کنید.

پسوریازیس

در بیماری پسوریازیس، فعالیت زیاد سیستم ایمنی باعث می‌شود بدن با سرعت زیادی سلول‌های پوست تولید کند، بنابراین سلول‌های جدید به جای ۲۸ تا ۳۰ روز، در عرض تنها سه روز به سطح پوست می‌آیند. پوست نمی‌تواند این سلول‌های جدید را با سرعت کافی دفع کند، در نتیجه سلول‌های مرده پوست که قرمز و فلس مانند می‌شوند روی هم کپه‌شده و می‌خارند.

چه باید کرد؟

مرطوب کردن موضع می‌تواند مفید باشد اما پزشک هم می‌تواند درمان‌های پسوریازیس را برایتان تجویز نماید، مانند درمان با نورفرابنفش و تجویز یک سری از داروها.

پسوریازیس

خارش و شوره‌سر

شوره‌سر می‌تواند از نظر ظاهری ناراحت کننده باشد اما خارش آن هم می‌تواند کلافه‌تان کند. شوره‌سر به عارضه‌ای گفته می‌شود که ناشی از قارچی به نام مالاسزیا است. خاراندن شوره‌سر می‌تواند فرایند التهابی را که در حال حاضر توسط مالاسزیا ایجاد شده تشدید نماید.

چه باید کرد؟

این عارضه یک راه‌حل ساده و مستقیم دارد؛ شامپوهای ضد‌شوره‌ای که در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند. این شامپوها حاوی سلنیوم یا پریتیون زینک هستند که به کنترل قارچ‌ها کمک می‌کنند.

شوره سر

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب ترکیب جادویی و راحتی که چربی‌سوزی را بالا می‌برد را بخوانید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۲۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۰۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۵۳ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۴۴ ب٫ظ

  6. قنبری

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۳۶ ق٫ظ

    سلام. عالی و مفید. ممنونم.

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۵۲ ق٫ظ

      سلام، با سپاس از شما🌹

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۱۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۶ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۲۳ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۴۶ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…