حقی عجیب که به زن اجازه می‌دهد تمکین نکند

۱۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از جمله تعهدات زن می‌توان به تمکین از شوهر اشاره کرد که در مقابل آن مرد مکلف به پرداخت نفقه به همسر خود می‌شود و اگر زنی بدون دلیل موجه تمکین نکند حق دریافت مهریه را ندارد مگر در شرایطی خاص.
اجازه عدم تمکین به زن

زن حق دارد مادامی که مرد مهریه وی را پرداخت نکرده است، از تمکین در برابر شوهر اجتناب کند و این عدم تمکین، سبب از میان رفتن حق نفقه زن نیز نخواهد شد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اجازه عدم تمکین به زن می‌پردازیم.

حق حبس

در صورتی‌که مرد مهریه زن را نپرداخته باشد، زن می‌تواند با استفاده از حق حبس خود، از تمکین در برابر شوهر خودداری کند تا شوهر مهریه را به وی بدهد. اگر زن از حق حبس خود استفاده کند، علاوه‌بر اینکه شوهر باید مهریه زن را بپردازد، پرداخت نفقه زن نیز ضروری است و عدم تمکین زن به علت استفاده از حق حبس، سبب از بین رفتن حق نفقه زن در دوران حق حبس نخواهد شد.

شرایط اعمال حق حبس

  • مهریه حال باشد. طبق قانون مدنی مهریه می‌‎تواند کلی، جزئی، حال یا با وعده باشد. (مهریه حال مهریه‎‌ای است که برای پرداخت آن مهلتی تعیین نشده باشد و زن این حق را داشته باشد که پس از عقد هر زمانی که بخواهد، آن را مطالبه کند.)
  • اگر مهریه مدت‌‎دار باشد زمانی زن حق مطالبه آن را دارد که مدت مذکور سپری شده باشد و چون از زمان عقد نکاح مرد می‌تواند اجرای وظایف همسر را درخواست و زن نمی‌تواند از این حق خود استفاده کند.

اجازه عدم تمکین

زن در چه مواردی می‌تواند از حق حبس استفاده کند؟

زن تا دریافت کل مهریه مکلف به تمکین خاص و ایفاء وظایف زناشویی نیست. در صورت قسط‌بندی شدن مهریه، حق حبس برای زن تا اتمام پرداخت اقساط باقی می‌ماند.

تمکین زن

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، آیا زن می‌تواند از شوهر نابارور خود طلاق بگیرد؟ را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. آریائی

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۰۳ ب٫ظ

    هیچ قانون محکمی از آنها که مشتاق حفظ زندگی مشترک هستن حمایت نمی‌کند برعکس چه زن چه مرد اگر بخوای طرف مقابل رو اذیت کنی آنقدر قانون و تبصره داریم که بنیاد خانواده رو از پایه ویران می‌کنند من ۱۲ ساله ماه به ماه همه حقوق م رو میدم خانومم حتی کارت های اعتباری فقط دوبار با هم دعوا داشتین نه زدو خورد امروز تازه فهمیدم رفته به جرم ندادن نفقه شکایت کرده و درخواست مهریه ۱۱۴ تاسکه جالبه چون حکم داده شده منم بی خبر بودم می‌نماید اجرا بشه اگه مرد ۱۲ سال نتونه۲بار با زنش بگو مگو کنه از ترس دادخواست و…یهجو

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۰۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۰۶ ق٫ظ

    سلام، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، متاسفانه در چندین سال اخیر اکثر بانوان به امر مقدس ازدواج به چشم تجارت و کسب درآمد می‌نگرند، خانمی چندین بار ازدواج میکند و از چند نفر تا آخر عمر اقساط مهریه اخاذی می‌کند که نتیجه آن مشکلات روحی و روانی و اجتماعی و اقتصادی و دادگاه، زندان، اعتیاد، خود کشی، فساد و فحشا و….. می‌شود، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید……..

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۱۰ ب٫ظ

      سلام، ممنون از نظر شما. به نظر شما چه تغییراتی می‌توان در جهت اصلاح مهریه انجام داد؟

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۰۹ ق٫ظ

    • آریائی

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۶ ب٫ظ

      سلام خسته نباشید به نظر من باید قانونی اضافه کنند که دفاتر عقد اجبار اشته باشند تمامی بخصوص ۱۲ بند داخل عقدنامه را برای هر دو خانواده کاملا خوانده و توضیح دهند در همه ی دفتر ها تنها دفتردار تند تند صفحه عقدنامه را ورق می زند و درخواست امضاء می‌کند ۹۹درصد مردم حتی تا ۲۰ یا۳۰ سال شاید هم هیچ وقت متوجه نمی شوند که چه چیزی رو امضاء کردند الان همه ی قوانین ازدواج و طلاق تنها به نفع کِسی هست که می خواهد طرف خود را اذیت کند اما اگر عاشق خانواده باشی و بخواهی زندگی ت رو حفاظت کنی هیچ قانونی نیست برعکس

      پاسخ

    • آریایی

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۲۳ ب٫ظ

      چرا تو کشور ما آنقدر راهت میشه یه زندگی رو از پایه ویران کرد قانون هایی در ازدواج و طلاق هست که دیگه مرد ها باید شوهر بکنند اسمش فقط زن گرفتن هست بعد از ۱۲ سال زندگی فقط ۲ بار با خانومم دعوامون شد آن هم فقط در حد یقه گرفتن نه خدایی نکرده زدو خورد به خدا ۹صبح میرفتم کار ۱۲شب خسته برمیگشتم همه ی زندگیم دست خانومم هست حتی کارت های بانک فقط کرایه رفت و برگشت و پول سیگار روزانه ازش میگیرم دوهفته پیش یکباره ولکرده رفته تازه فهمیدم ۲ ساله رفته علیه من حکم ندادن نفقه دادن مهریه و دیرکرد فکر کنم تادیه گر

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۱۵ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۱۷ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۴۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …