دلیل رقص نورهای آسمان شمالی چیست؟

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شفق قطبی یا شفق شمالی که به انگلیسی، آرورا (Aurora) نامیده می‌شود، در نزدیکی قطب‌های مغناطیسی رخ می‌دهد.
شفق قطبی چیست

شفق قطبی، همانند پرده‌هایی نورانی رنگارنگ و رقصان در آسمان است. شفق‌ قطبی، متشکل از ذرات باردار الکتریکی خورشیدی است که با جو زمین برخورد می‌کنند. پاسخ سوال شفق قطبی چیست؟ را در مجله دلتا بخوانید.

شفق قطبی چیست؟

همه آنچه باید از شفق قطبی بدانید!

شفق‌های قطبی می‌توانند هر رنگی باشند؛ رایج‌ترین‌ رنگ‌ آن‌ها سبز و صورتی کم‌رنگ است. با این‌حال، ممکن است هاله‌ای از رنگ‌های قرمز، آبی و حتی بنفش هم داشته باشند.
برای تماشای این پدیده، باید آن‌قدر خوش‌شانس باشید که در زمان و مکان مناسب قرار بگیرید. دو انتخاب مهم و تاثیر گذار، ماه تقویمی و منطقه جغرافیایی درست است که شانس‌ها را به نفع شما رقم زند.
تماشای نورهای شمالی که در آسمان موج می‌زنند، تجربه‌ای جادویی است که خاطراتی ماندگار برایتان ایجاد می‌کند. گردشگران هرساله برای تماشای شفق قطبی با بلیط هواپیما به این مناطق سفر می‌کنند و این نورهای شمالی را از نزدیک مشاهده می‌کنند.

شفق قطبی چیست!

چرا در شفق قطبی رنگ‌های مختلف می‌بینیم؟

رنگ‌های پدیدار شده به مکان جغرافیایی بستگی ندارند؛ کاملا تصادفی است و به فعالیت شفق در نقاط مختلف جهان بستگی دارد. رایج‌ترین رنگ شفق‌های قطبی، سایه‌های سبزرنگ است. بسته به اینکه چه عناصری در چه ارتفاعی و با چه سرعتی با میدان مغناطیسی زمین در تعامل هستند، رنگ‌های مختلف شروع به‌ظاهر شدن می‌کنند. اگر ذرات برانگیخته اکسیژن باشند، معمولا نور سبز یا زرد می‌بینیم؛ اگر ذرات اکسیژن در ارتفاعات بسیار بالا باشند، نور قرمزی در بالای شفق قطبی ساطع می‌شود. اگر ذرات نیتروژن باشند، به‌ احتمال‌ زیاد نور مایل به آبی خواهیم دید. رنگ‌های بنفش، سفید و آبی اغلب در تاج‌ها (نورهایی که به سمت شما می‌آیند) دیده می‌شوند، اما در کل رنگ سبز رایج‌ترین آن‌هاست.

چرا در شفق قطبی رنگ‌های مختلف می‌بینیم؟

بهترین کشور برای تماشای شفق قطبی کجاست؟

برای این سوال هیچ پاسخ درستی وجود ندارد؛ زیرا مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید شفق‌های شمالی را ببینید. یکی از کشورهای معروف و پربازدید، نروژ است.

بهترین کشور برای تماشای شفق قطبی کجاست؟

شفق قطبی چه زمانی رخ می‌دهد؟

بهترین زمان، بین ماه‌های شهریور تا فروردین است. در طول بهار تا تابستان، نور روز تقریبا ثابت است، بنابراین حتی اگر شفق قطبی بیرون آمده باشد، آن را نخواهید دید.

شهریور – مهر

ازآنجاکه در این دوره فعالیت‌های خورشیدی زیاد است، یکی از بهترین زمان‌ها برای دیدن شفق‌های شمالی است.

آبان – بهمن

در این دوره، شب‌ها تاریک و طولانی است. نور خورشید از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعدازظهر کم سو و ضعیف است. در این زمان از سال، احتمال هوای ابری و بارش برف بیشتر است.

اسفند – فروردین

در بهار، نور روز بیشتر و همچنین فعالیت خورشیدی بیشتر است. اواسط اسفند، زمان اوج سال برای بازدید از نروژ برای دیدن شفق شمالی است.

شفق‌شمالی چه زمانی رخ می‌دهد؟

شفق قطبی را می‌توان با چشم غیرمسلح دید؟

بله. شما کاملا می‌توانید شفق قطبی را با چشم غیرمسلح ببینید. هنگامی‌که به‌اندازه کافی فعال است، آن‌قدر روشن، شدید و سریع است که چشمان انسان، قادر به دیدن کامل آن نیست! هنگامی‌که فعالیت ضعیف است، عکاسی با نوردهی طولانی‌مدت مفید است؛ زیرابه دوربین اجازه می‌دهد نور را در طول زمان ثبت کند و درنتیجه یک نوار سبز زیبا در عکس‌های خود به دست می‌آورید که بسیار روشن‌تر از آن چیزی است که ممکن است خودتان ببینید.

شفق‌شمالی را می‌توان با چشم غیرمسلح دید؟

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب رد‌پای آدم‌فضایی‌‌ها در صحرای مرموز نازکا! را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…