چگونه باید ازدواج موقت خود را ثابت کنیم؟

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دعوای اثبات رابطه زوجیت در ازدواج موقت از جمله دعاوی خانوادگی محسوب می‌شود که بیشتر توسط زنان در دادگاه‌ها مطرح می‌شود.
نحوه اثبات ازدواج موقت

زمانی‌که زن و مردی که با یک‌دیگر رابطه زوجیت داشته‌اند، به هر دلیلی یکی از آن‌‌ها این رابطه را انکار کند اما طرف مقابل اصرار به این موضوع داشته باشد که رابطه زوجیتی بین او و طرف مقابل بوده است، ابتدا باید بتواند با توجه به مدارکی که دارد ادعای خود را ثابت کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه اثبات ازدواج موقت می‌پردازیم.

با چه روش‌هایی می‌توان زوجیت در عقد موقت را ثابت کرد؟

سند کتبی

اولین و اصلی‌ترین راه‌های اثبات زوجیت، استفاده از سند کتبی است. این سند را می‌توان به دو بخش سند عادی و سند رسمی تقسیم‌بندی کرد.

درصورتی‌که ازدواج ثبت نشده باشد اما بین زوجین تنها یک دست نوشته عادی موجود باشد می‌تواند در اثبات زوجیت زن و مرد کمک کند اما باید توجه داشت که اعتبار آن به اندازه سند رسمی نیست و امکان انکار آن وجود دارد یا طرف مقابل می‌تواند ادعای جعلی بودن مدرک را داشته باشد.

اقرار

یکی از روش‌هایی که برای اثبات زوجیت مورد استفاده قرار می‌گیرد اقرار است. در رابطه با اثبات زوجیت، زوجین به وجود رابطه اقرار می‌کنند و با این روش وقوع ازدواج میان زوجین به آسانی قابل اثبات است.

اثبات ازدواج موقت

استفاده از شهود

براساس قوانین شرع در هنگام عقد، دو نفر شاهد نیاز است. البته اگر در آن هنگام شاهدی هم وجود نداشته باشد خللی در عقد به وجود نمی‌آید اما شهادت شهود در اثبات زوجیت بسیار موثر است. در این رابطه منظور از شهود کسانی هستند که در مراسم عقد حضور داشتند و شاهد عقد ازدواج میان زوجین بودند.

هم‌زیستی و معاشرت

اگر زن و مرد در یک محیط زندگی و معاشرت داشته باشند و براساس عرف رابطه زن و شوهری بین آن‌ها برقرار باشد و بتوان آن را دلیلی بر رابطه زناشویی عنوان کرد، از این هم‌زیستی نیز می‌توان به عنوان مدرکی برای اثبات زوجیت در عقد موقت استفاده نمود. به عنوان مثال، اگر زن و مردی به مدت طولانی در زیر یک سقف زندگی کنند.

سوگند خوردن

سوگند خوردن نیز یکی از روش‌های اثبات زوجیت است که البته یکی از ضعف‌ترین دلایل به شمار می‌رود و در برخی موارد کارایی چندانی ندارد.

صدا، عکس، فیلم

در رابطه با موضوع عکس، فیلم و صدا مهم است که بتوان این موارد را دلیل محکمی بر اثبات ازدواج میان زوجین دانست یا نه. اگر فیلم ضبط شده در ارتباط با مراسم عقد و ازدواج دو فرد باشد بستگی به قاضی پرونده دارد که آن را به عنوان سند، مورد تایید قرار دهد یا رد کند اما اگر فیلم، صدا یا عکس به گونه‌ای باشد که امکان استناد به آن برای اثبات رابطه زن و شوهری وجود نداشته باشد هیچ کاربردی در احراز اثبات زوجیت ندارد.

 ازدواج موقت

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، آیا زن می‌تواند از شوهر نابارور خود طلاق بگیرد؟ را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۳۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۲۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۱۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۲۸ ب٫ظ

  7. سعیدی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۲۶ ب٫ظ

    بسیار عالی و کاملا قانونی

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۵۱ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

    • ناشناس

      ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …